DOI QR코드

DOI QR Code

Components of Korean Broadcasting Production System-Based on Analysis of 'Broadcasting Culture' & 'PD Journal'

한국의 방송 제작체계 구성요소 <방송문화>, 내용분석을 바탕으로

  • 홍경수 (순천향대학교 미디어콘텐츠학과)
  • Received : 2013.02.14
  • Accepted : 2013.03.08
  • Published : 2013.04.28

Abstract

In this study I selected the keyword analysis method to infer what's the components of production system. Magazine , were chosen, because they are most close media to production reality. After content analysis of , key words of main reports were programming production, institution policy, industry, technology. As for , institution policy, organization, programming production, collective action were frequently found. Even though there are some differences between two media, institution policy, industry, technology, organization keywords are very salient components regarding programming production.

본 연구에서는 방송 제작현장을 가장 충실히 담고 있는 월간 <방송문화>와 의 주제어 분석을 통해 제작체계의 구성요소를 분석했다. 분석 결과, 월간 <방송문화>의 경우, 편성 제작 중심에서 점점 방송에 영향을 미치는 중요한 요소들인 제도 정책, 산업, 기술에 대해 관심을 높여왔다는 것을 확인했다. 의 경우, 제도 정책, 조직, 편성 제작, 단체행동의 순서대로 높은 빈도를 나타냈다. 두 매체의 다소 상이한 성격에도 불구하고, 제도 정책, 산업, 기술, 조직이 편성 제작을 둘러싼 담론의 중요한 요소라는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 정형기, "다매체 다채널 시대에 바람직한 PD 시스템: KBS를 중심으로", 방송개발, pp.107-126, 1994.
  2. 이정근, 방송 프로그램 제작에 있어 작가 프로듀싱 시스템에 관한 연구, 연세대학교 언론홍보대학원 석사학위논문, 2001.
  3. 안병락, 방송사 내부로의 VJ 제작시스템 도입에 관한 연구:KBS 을 중심으로, 서강대학교, 언론대학원석사학위 논문, 2001.
  4. 김선영, 드라마 제작에 관련한 이해관계자간 파워 인식이 제작시스템 결정에 미치는 영향 : 사전제작시스템과 반제작시스템에 대한 비교를 중심으로, 서강대학교 언론대학원 석사학위 논문, 2011.
  5. 한균태, 공영방송의 제작시스템 개선방안, 한국방송학회 세미나 보고서, 1995.
  6. S. Reese and P. Shoemaker, Mediating the Message: Theories of Influence on Mass Media Content, New York:Longman, 1991, 김원용 역,미디어 사회학, 나남, 1992.
  7. 주성희, 지상파 텔레비전 방송사의 프로그램 폐지에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 1996.
  8. 김영임, 이창현, 방송학개론, 한국방송통신대학교 출판부, 2005.
  9. 주정민, "공영방송의 독립성과 지배구조", 최영묵 외, 공영방송의 이해, 한울아카데미, 2012.
  10. Riffe, Daniel, Lacy, Stephen, Fico, Frederick G., Analyzing Media Messages, Lawrence Erlbaum Assoc Inc .2005. 배현석 역, 미디어 내용분석 방법론, 커뮤니케이션북스, 2007.