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Research on the Effect of Leisure Types of Casino Dealer on Organization Trust, Customer Orientation and Organization Commitment

카지노 딜러의 여가유형이 조직신뢰, 고객지향성, 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2013.02.12
  • Accepted : 2013.03.21
  • Published : 2013.04.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate leisure types of casino dealers, and how these leisure types effect the organization trust, customer orientation, organization commitment. This study was performed survey questionnaire on casino dealers at Kangwondo and Seoul. To achieve the research objectives, analysis methods were used: regression analysis and multiple regression analysis. The results of the study were as follows. First, leisure types had a effect on organization trust. Second, leisure types had a effect on customer orientation and organization commitment. Third, organization trust had a effect on organization commitment. Finally, customer orientation had a effect on organization commitment. The results of this study suggested implications for effective human resource management practices on casino dealers in leisure activities and support measures for the organization in connection with the leisure types.

본 연구의 목적은 카지노 딜러의 여가유형이 조직신뢰, 고객지향성, 조직몰입에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 본 연구는 서울과 강원도의 카지노 딜러들을 중심으로 설문조사가 실시되었다. 연구목적을 달성하기 위하여 분석방법으로 단순회귀분석과 다중회귀분석이 사용되었다. 연구 분석 결과 첫째, 여가유형은 조직신뢰에 유의한 영향을 주었다. 둘째, 여가유형은 고객지향성과 조직몰입에 유의한 영향을 주었고, 셋째, 조직신뢰는 조직몰입에 유의한 영향을 주었으며, 마지막으로 고객지향성은 조직몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 카지노 조직이 딜러의 여가활동에 대한 지원방안과 여가유형과 관련해서 효율적인 인적자원관리 방안에 관한 시사점을 제시했다.

Keywords

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