The Effects of Oral Activity With Sensory Integration Intervention on Breathing and Oral Diadochokinetic Movement of a Child With Developmental Disability

구강활동을 병행한 감각통합치료가 발달장애 아동의 호흡 및 구강협응능력에 미치는 효과

  • Choi, Yeon-Woo (Dept. of Occupational Therapy, Graduate School of Inje University) ;
  • Jung, Hye-Rim (Department of Rehabilitation Science, Graduate School of Inje University) ;
  • Kim, Kyeong-Mi (Department of Occupational Therapy, College of Biomedical Science and Engineering, Inje University)
  • 최연우 (인제대학교 대학원 작업치료학과) ;
  • 정혜림 (인제대학교 대학원 재활과학과) ;
  • 김경미 (인제대학교 의생명공학대학 작업치료학과)
  • Received : 2013.06.03
  • Accepted : 2013.08.12
  • Published : 2013.09.11

Abstract

Objective : This study was to investigate effects of sensory integration intervention with oral activity on breathing and oral diadochokinetic movement of child with developmental disability. Methods : A subject of this study was 6years and 7month old boy, living in G city which was diagnosed as developmental disability. The study performed from November, 2012 to February, 2013. Research design used in this study is AB design for single-subject research. The experimental period was divided into two phase: 3 sessions for baseline phase (A), 16 sessions for treatment phase (B). There was sensory integration therapy on the baseline phase, and sensory integration intervention with oral activity was conducted on the treatment phase. Breathing measured a Spirometer, oral diadochokinetic movement was measured by measuring the time secondly when repeating "phathakha" ten times. Results : In comparison with the baseline phase, the child's breathing and diadochokinetic movement increased during the treatment phase. Conclusion : Sensory integration intervention with oral activity brought positive results to child's breathing and oral diadochokinetic movement.

목적 : 본 연구는 구강활동을 병행한 감각통합치료가 발달장애 아동의 호흡과 구강협응능력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구 방법 : 연구대상은 G시에 거주하는 만 6세 7개월의 남아로, 발달장애 진단을 받았다. 연구는 2012년 11월부터 2013년 2월까지 실시하였다. 실험은 개별실험연구 중 AB디자인을 사용하였다. 실험과정은 기초선(A) 3회기, 중재(B) 16회기이었다. 기초선 기간 동안에는 감각통합치료를 실시하였고, 중재기간동안에는 감각통합치료에 구강활동을 병행하여 실시하였다. 호흡기능은 폐활량 측정계로 측정하였으며, 구강협응능력은 "파타카(pataka)"를 10회 반복할 때 소요된 시간을 초단위로 측정하였다. 결과 : 아동의 호흡과 구강협응능력은 기초선과 비교하여 중재기간 동안 유의하게 증가하였다. 결론 : 구강활동을 병행한 감각통합치료가 아동의 호흡과 구강협응능력 향상에 긍정적이었다.

Keywords