DOI QR코드

DOI QR Code

Role of Repeated Education to the Patients with Temporomandibular Disorders

측두하악장애 치료에 있어서 반복적 주의사항 교육의 효과

  • Ok, Soo-Min (Dental clinic of Pusan National University Hospital) ;
  • Heo, Jun-Young (Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Pusan National University) ;
  • Ko, Myung-Yun (Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Pusan National University) ;
  • Ahn, Yong-Woo (Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Pusan National University) ;
  • Jeong, Sung-Hee (Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Pusan National University)
  • 옥수민 (부산대학교 병원 치과진료센터) ;
  • 허준영 (부산대학교 치의학전문대학원 구강내과학교실) ;
  • 안용우 (부산대학교 치의학전문대학원 구강내과학교실) ;
  • 고명연 (부산대학교 치의학전문대학원 구강내과학교실) ;
  • 정성희 (부산대학교 치의학전문대학원 구강내과학교실)
  • Received : 2013.01.20
  • Accepted : 2013.02.22
  • Published : 2013.03.30

Abstract

Aim : The purpose of this study was to investigate the hypothesis that treatment with self-checking behavior management program was valuable in the management of temporomandibular disorders compared with a existing method treatment group. Methods : All participants who are diagnosed with temporomandibular disorders were treated with medication and physical therapy. They came into the clinic at intervals of two weeks, three times. The signs and symptoms were assessed investigating Pain NRS(Numerical Rating Scale), MCO(Maximum comfortable opening), Noise NRS, LOM(Limitation of Mouth opening) NRS at every visit. Experimental group received instructions repeatedly by using self evaluation questionnaire. Control group was educated once at the beginning of treatment. The difference Pain NRS, MCO, Noise NRS, LOM NRS between first and second visits, first and third visits were estimated.. Result :Experimental group showed greater improvement on MCO difference after stopping medication(p=0.001). This improvements were prominent in the male(p=0.001) and the first or second decade of the patients(p=0.004). Conclusion : The present study showed that there was better result when educating repeatedly with using self evaluation questionnaire than educating once at the beginning of the treatment.

목적 : 측두하악장애 치료에서 기존의 다른 치료 방법이 동일한 경우, 초진 시에만 서면으로 된 주의사항을 보고 읽어주며 교육했을 때와 내원 시마다 자가평가 설문지를 통한 반복적 주의사항 교육을 시행했을 때의 치료효과 차이를 알아본다. 방법 : 2012년 10월부터 12월까지 부산대학교치과병원 구강내과에 내원한 측두하악장애 환자(n=62, 실험군)와 2011년 10월부터 12월까지 내원한 측두하악장애 환자(n=156, 대조군)를 대상으로 하였다. 측두하악장애로 진단된 후 내원횟수, 치료방법을 동일하게 시행한 환자를 표본으로 선정하였다. 실험군은 자가평가 설문지를 통한 반복적 주의사항 교육을 초진일, 2주 후, 4주 후 시행하였고 또한 Pain NRS(Numerical Rating Scale), MCO(Maximum comfortable opening), Noise NRS, LOM(Limitation of Mouth opening) NRS를 조사했다. 대조군은 초진 시만 주의사항 교육을 하였고, 실험군과 동일 항목을 조사하였다. 실험 군과 대조 군간의 조사항목의 1,2회 내원 시 차이와 1,3회 내원 시 차이를 전체, 연령, 성별, 골 변화 유무별로 독립표본 T검정을 시행하였다. 결과 : 반복적인 주의사항 교육으로 인한 주의사항 준수는 약물치료를 중단한 후에도 MCO개선을 유지 및 증가 시켰다(p=0.001). 반복적인 주의사항 교육으로 인한 주의사항 준수로 인한 MCO개선 효과는 남자에서 두드러졌으며(p=0.001) 젊은 연령에서 크게 나타났다(p=0.004) 결론: 측두하악장애 환자의 행동조절을 위한 주의사항 교육은 반복적으로 시행할수록 치료효과가 크게 나타난다.

Keywords

References

  1. Okeson JP. Management of temporomandibular disorders and occlusion. 7th ed., St. Louise, 2013, Mosby, pp. 108-109.
  2. 정성창, 고명연, 김연중. 악관절 기능장애의 원인에 관 한 연구. 대한구강내과학회지 1983;8:69-76.
  3. 김기석, 최재갑, 김연중 :개원의를 위한 악관절, 서울, 2000, 정원사, pp 19
  4. McNeill, C. :Temporomandibular disorders guidelines for classification, assessment and management, Chicago, 1993, Quintessence Publ. Co., pp81-83.
  5. Magnusson, T., Carlsson, G. E.: Recurrent headaches in relation to temporormandibular joint pain dysfunction, Acta. Odont. Scand., 36:333-338, 1978. https://doi.org/10.3109/00016357809029084
  6. Griffiths, R. H.: Report of the President's Conference on the Examination, Diagnosis and Management of Temporomandibular Disorders, J Am Dent Assoc, 106:75-77, 1983. https://doi.org/10.14219/jada.archive.1983.0020
  7. 정성창 역: 악관절 장애와 교합, 서울, 1991, 고문사, pp127-132.
  8. Greene, C. S., Laskin, D. M.: Long-term evaluation of conservative treatment for myofascialpaindysfunction syndrome, J Am Dent Assoc, 89(6): 1365-1368, 1974. https://doi.org/10.14219/jada.archive.1974.0588
  9. Greene, C. S., Markovic, M. A.: Response to nonsurgical treatment of patients with positive radiographic findings in the temporomandibular joint, J. Oral Surg., 34(8): 692-697, 1976.
  10. Carlsson, S. G., Gale, E. N.: Biofeedback in the treatment of long-term temporomandibular joint pain: an outcome study, Biofeedback Self Regul., 2(2): 161-171, 1977. https://doi.org/10.1007/BF00998666
  11. Carraro, J. J., Caffesse, R. G.: Effect of occlusal splints on TMJ symptomatology, J rosthet Dent 40(5) : 563-566, 1978. https://doi.org/10.1016/0022-3913(78)90094-X
  12. Vishal R., Martin Tickle, HaniehJavidi, Sarah Peters. Reviewing the evidence: Can cognitive behavioral therapy improve outcomes for patients with chronic orofacial pain? J Orofac Pain 2010;24:163-171
  13. 최동호, 이부용. 도시의 기온 분석을 통한 지역별 열 환 경 특성 해석과 동하절기 계절간 비교연구 한국태양에 너지학회 논문집 제32권 제5호, 2012.10, 83-93
  14. Turner JA, Mancl L, Aaron LA. Brif cognitivebehavioral therapy for temporomandibular disorder pain: Effects on daily electronic outcome and process measures. Pain 2005;117:377-387. https://doi.org/10.1016/j.pain.2005.06.025
  15. S. F. Dworkin, J. A. Turner, L Wilson, D. Massoth et al. Brief group cognitive-behavioral intervention for temporomandibular disorders Pain 1994;59:175-187. https://doi.org/10.1016/0304-3959(94)90070-1
  16. Turner JA, Mancl L, Aaron LA. Brif cognitivebehavioral therapy for temporomandibular disorder pain: Effects on daily electronic outcome and process measures. Pain 2005;117:377-387. https://doi.org/10.1016/j.pain.2005.06.025
  17. S.F. Dworkin, J. A. Turner, L. Mancl, L Wilson et al. A randomized clinical trial of tailored comprehensive care treatment program for temporomandibular disorders. J Orofac Pain 2002;16:259-276
  18. Dworkin SF, Huggins KH, Wilson L, et al. A randomized clinical trial using research diagnostic criteria for temporomandibular disorders-axis II to target clinic cases for a tailored self- care TMD treatment program. J Orofac Pain 2002;16:48-63
  19. Turner JA, Mancl L, Aaron LA. Short- and longterm efficacy of brief cognitive-behavioral therapy for patients with chronic temporomandibular disorder pain: A randomized,controlled trial. Pain 2006;121: 181-194. https://doi.org/10.1016/j.pain.2005.11.017
  20. Turner JA, Mancl L, Aaron LA. Brif cognitivebehavioral therapy for temporomandibular disorder pain: Effects on daily electronic outcome and process measures. Pain 2005;117:377-387. https://doi.org/10.1016/j.pain.2005.06.025
  21. 김현정, 최진식. 자기주도적 학습능력 촉진을 위한 학업 성취도 분석 및 예측 수행평가 시스템 연구대한전자공 학회 2008;6:677-678
  22. 황정원, 류한영. 노인의 인지능역과 학습능력을 고려한 인터페이스 디자인 연구 HCI 2011. 2011;1:726-729