DOI QR코드

DOI QR Code

Exploratory Approach of Social Gameplay Behavior Pattern : Case Study of World of Warcrafts

소셜 게임플레이 행동패턴의 탐색적 접근 : World of Warcrafts를 중심으로

  • 송승근 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2013.02.20
  • Accepted : 2013.03.19
  • Published : 2013.05.28

Abstract

The objective of this research is to discover the rule of gameplay related to the task interdependence to analyse the behavior pattern of social gameplay. Previous literatures related to the gameplay were reviewed and game which was suitable for the gameplay of the task interdependence was selected. A party-play includes a team of five people in the experiment during the gameplay with think-aloud method and video/audio data about action protocol and verbal report were collected. The video observation and protocol analysis were conducted to analyse data. The objective coding scheme were developed from consolidated sequence model task analysis. The player's behavior was analysed. The result was revealed that four rules and four modified rules were included into the total eight behavior pattern. A behavior graph integrated with five gameplay was written. The excellent cooperative spot and error and failure place could be identified. The social gameplay behavior graph is expected to be the key practical design guideline on whether the level design and balance design are proper.

본 연구의 목적은 소셜 게임플레이에 대한 행동패턴을 분석하여 과업의 상호의존적인 게임플레이 법칙을 발견하는 것이다. 이를 위해 게임플레이와 관련된 선행연구를 고찰하고 과업의 상호의존적인 게임플레이에 적합한 게임을 선정하였다. 본 실험은 5명이 한 팀이 되는 파티를 구성하여 게임플레이를 실시하고 동시조서를 실시하며 플레이어들의 행동과 구두보고에 대한 비디오/오디오 데이터를 수집 하였다. 데이터 분석을 위해 비디오 관찰과 구두조서를 분석하고 결합 시퀀스 모형 과제 분석법을 중심으로 객관적인 코딩스킴을 개발하고 이를 토대로 플레이어의 행동을 분석하였다. 그 결과 4가지 패턴과 4가지 변형된 패턴 총 8가지 행동패턴이 발견되었다. 본 연구를 통해 5명의 게임플레이에 대한 통합형 행동그래프를 작성하여 협업이 적절한 지점과 잦은 실수와 실패가 발생한 지점을 파악 할 수 있었다. 이러한 소셜 게임플레이 행동그래프는 게임의 레벨 디자인과 밸런스 디자인이 적절한지를 평가하는 중요한 실무 디자인 지침이 될 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. P. Kotler, Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation, & Control, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1993.
  2. C. Fabricatore, "Gameplay and Game Mechanics Design : A Key to Quality in Videogames," In Proceedings of OECD-CERI Expert Meeting on Videogames and Education, Santiago de Chile, Chile, 2007.
  3. C. Fabricatore, M. Nussbaum, and R. Rosas, "Playability in Action Videogames: A Qualitative Design Model," Human-Computer Interaction, Vol.17, No.4, pp.311-368, 2002. https://doi.org/10.1207/S15327051HCI1704_1
  4. R. J. Pagulayan, K. Keeker, D. Wixon, R. Romero, and T. Fuller, "User-centered Design in Games," In J. Jacko and A. Sears (Eds.), Handbook for Human-Computer Interaction in Interactive Systems.Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 2008.
  5. 박용현, 경병표, 이열, "MMORPG의 퀘스트 이해와 플레이어의 다원주의적 이해를 통한 플레이 동기 증강 방안 모색", 한국콘텐츠학회논문지, 제 9권, 제10호, pp.122-129, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.122
  6. 송미선, "MMORPG에서의 사회적 네트워크 기반 사용자 스토리텔링 : 월드오브워크래프트,마비노기 를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제1호, pp.187-196, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.1.187
  7. 김서영, 박태순, "MMORPG 콘텐츠 분석틀에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제10호, pp.80-88, 2006.
  8. C. Fabricatore, Playability in Action Videogames: a Theoretical Design Reference, Ph. D. Catholic University of Chile, 1999.
  9. N. Ducheneaut and R. J. Moore, "Social Side of Gaming: A Study of Interaction Patterns in a Massively Multiplayer Online Game," In Proceedings of ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work, Chicago, IL, 2004.
  10. 최보름, 최동성, 이인성, 김진우, "함께 나누면 재미있다?: MMORPG 게임의 상호 의존성에 대한 실험적 연구", 한국HCI학술대회 논문집, pp.2076-2083, 2006.
  11. D. J. Brass, "Technology and the Structuring of Jobs: Employee Satisfaction, Performance, and Influence," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.35, pp.216-240, 1985. https://doi.org/10.1016/0749-5978(85)90036-6
  12. M. N. Kiggundu, "Task Interdependence and Job Design: Test of a Theory," Organizational Behavior and Human Performance, Vol.31, pp.145-172, 1983. https://doi.org/10.1016/0030-5073(83)90118-6
  13. J. D. Thompson, Organizations in Action, New York, NY: McGraw-Hill, 1967.
  14. R. Wageman and G. Baker, "Incentive and Cooperation: The Joint Effects of Task and Reward Interdependence on Group Performance", Journal of Organizational Behavior, Vol.18, No.2, pp.139-158, 1997. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199703)18:2<139::AID-JOB791>3.0.CO;2-R
  15. 송승근, "MMO 게임의 게임플레이 행동 패턴에 관한 프로토콜 분석", 디자인학 연구, 통권 제79 호, 제21권, 제5호, pp.49-60, 2008.
  16. 김진우, Human Computer Interaction개론, 안그라픽스, 2012.
  17. http://wow.joystiq.com/2012/05/09/world-ofwarcraft- subscriber-numbers-remain-at-10-2 -million/
  18. http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId =forever_baba&logNo=9981671&redirect =Dlog&widgetTypeCall=true