DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Relationship Between the Construct Level of Analogical Reasoning and the Construction of Explanatory Model Observed in Small Group Discussions on Scientific Problem Solving

과학적 문제해결을 위한 소집단 논의 과정에서 나타난 비유적 추론의 생성 수준과 설명적 모델 생성의 관계 분석

  • Received : 2013.01.30
  • Accepted : 2013.04.03
  • Published : 2013.04.30

Abstract

This study analyzed the relationship among the construct level of analogical reasoning, prediction and uncertainty, and the construction of an explanatory model that were produced during small group discussions for scientific problem solving. This study was participated in by 8 students of K University divided into 2 teams conducting scientific problem solving. The participants took part in discussions in groups after achieving scientific problem solving individually. Through individual interviews afterwards, changes in their thinking through discussion activities were looked into. The results are as follows: The analogy at the Entities/Attributes level was used to make people clearly understand the characteristics of certain objects or entities in the discussions. The analogy at the Configuration/Motion level that was produced during the discussions ensured other participants to predict the results of problem solving. The analogy at the Mechanism/Causation level changed the structure of problem situations either to help other participants to reconstruct the explanatory model or to come up with a new situation that was never been through before to justify the created mechanism and through this, the case of creating Thought Experiments during the discussions were observed. if looking into the changes of analogies, each individual's analogic paradigm during the discussions were shown as production paradigm, reception-production paradigm, production-reception paradigm, and reception paradigm. The construction and reconstruction of the explanatory model were shown in analogic production paradigm, and in the reception paradigm of an analogy, participants changed their predictions or their certainty.

이 연구는 과학적 문제해결을 위한 소집단 논의과정에서 생성된 비유의 수준, 상호작용, 결과 예측에 대한 불확실성을 분석하여 설명적 모델과의 관계를 논의하였다. 이 연구의 참여자는 4년제 K 대학에 재학 중인 대학생 8명으로 4명 2개조로 편성되어 과학적 문제해결과제를 수행하였다. 연구 참여자들은 개별적으로 과학적 문제해결과제 수행한 이후, 조별로 모여 논의에 참여하였다. 이후 다시 개별적 면담을 통해 소집단 논의 활동을 통한 사고의 변화를 알아보았다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 논의 과정에서 속성/실체 수준의 비유는 논의 과정에서 어떠한 실체나 속성의 특징을 보다 명료하게 이해시키기 위해 사용되었다. 논의과정에서 생성된 공간적 배치/움직임 수준의 비유는 다른 참여자가 문제해결결과를 예측하는데 불확실성을 낮추어주었다. 메커니즘/인과성 수준의 비유 생성은 문제 상황의 구조를 변화시켜 다른 참여자가 설명적 모델을 재구성하는데 도움을 주거나, 자신이 생성한 메커니즘을 정당화하기 위해 메커니즘 상황이 유지된 채 이전에는 경험하지 못하였던 새로운 상황을 떠올려 적용하는 형태의 비유로 생성되었으며, 이를 통해 논의과정에서 사고실험의 생성 사례를 확인할 수 있었다. 소집단 과정에서 생성된 비유의 변화를 살펴보면, 논의과정에서 각 개인의 비유 패러다임은 생산적 패러다임, 수용-생산 패러다임, 생산-수용 패러다임, 수용 패러다임으로 나타났다. 설명적 모델의 생성과 재구성은 비유의 생산적 패러다임에서 나타났으며, 비유의 수용적 패러다임에서 예측이 바뀌거나, 예측에 대한 불확실성이 달라졌다.

Keywords

References

  1. 강은미, 신동훈, 권용주 (2006). 과학 지식 생성 학습을 통한 초등학생들의 가설 지식 생성 능력의 발달. 한국과학교육학회지, 25(3), 257-270.
  2. 강훈식, 서지혜 (2012). 포화 용액 개념 학습에서 비유표현 방식과 언어적 학습 양식에 따른 비유 사용 수업의효과. 한국과학교육학회지, 32(2), 402-414
  3. 강훈식, 천지현 (2010). 초등학생의 학습접근양식에따른 비유 만들기 특성, 대응 관계 이해도, 대응 오류, 비유 만들기에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 30(5), 668-680.
  4. 고성자, 최선영, 여상인 (2007). 과학 수업에서 초등교사가 사용하는 비유 유형에 대한 사례 연구. 초등과학교육, 26(3), 276-285.
  5. 권용주, 정진수, 박윤복, 강민정 (2003). 선언적 과학지식의 생성 과정에 대한 과학철학적 연구-귀납적, 귀추적, 연역적 과정을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 23(3), 215-228.
  6. 권혁순, 최은규, 노태희 (2004). 화학 교육에서 사용되는 비유에 대한 학생들의 이해도 및 비유 사용의 제한점. 한국과학교육학회지, 24(2), 287-297.
  7. 김유정, 문세정, 노태희 (2009). 크로마토그래피 개념에 대해 중학교 과학영재가 만든 비유의 유형과 대응 오류및 비유 만들기 활동에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 29(8), 861-873.
  8. 노태희, 양찬호, 강훈식 (2009). 포화 용액 개념에 대해 초등 과학 영재와 일반 학생들이 만든 비유의 특성과대응 관계 이해도 및 대응 오류. 초등과학교육, 28(3). 292-303.
  9. 박은미, 강순희 (2006). 유사 경험의 제공이 귀추에 의한 가설 성정에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 26(3),356-366.
  10. 변춘수, 김희백 (2010). 학생 중심 비유 활용 수업이중학생의 광합성 개념 이해에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 30(2), 304-322.
  11. 양일호, 정진수, 권용주, 정진우, 허명, 오창호 (2006).과학자의 과학지식 생성 과정에 대한 심층 면담 연구. 한국과학교육학회지, 26(1), 88-98.
  12. 양찬호, 김경순, 노태희 (2010). 과학 수업에서 비유의사용 방식이 학생들의 개념학습에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 30(8), 1044-1059.
  13. 유지연, 노태희 (2012). 이해와 검토 단계를 강조한 비유 실험 설계 전략을 활용한 탐구수업에서 나타나는 과학영재 사이의 언어적 상호작용 분석. 한국과학교육학회지,32(4). 671-685
  14. 유희원, 함동철, 차현정, 김민석, 김희백, 유준희, 박현주, 김찬종, 최승언 (2012). 달의 위상 변화에 대한 과학적모형 구성 수업에서 나타나는 과학 영재들의 모형 생성 및발달과정. 영재교육연구, 22(2), 291-315.
  15. 이신영, 김찬종, 최승언, 유준희, 박현주, 강은희, 김희백 (2012). 소집단 상호작용에 따른 심장 내 혈액 흐름에대한 소집단 모델 발달 유형과 추론 과정 탐색. 한국과학교육학회지, 32(5), 805-822.
  16. 이안나, 권용주, 정진수, 양일호 (2007). 동물 행동학자의 연구 활동에서 나타나는 연구 단계, 사고과정, 행동양식 및 생성 지식에 관한 연구. 한국생물교육학회지,35(3), 361-373.
  17. 최선영, 이은정, 강호감 (2006). 초등과학 학습에서의창의력 향상을 위한 시각적 비유학습의 효과. 한국과학교육학회지, 26(2), 167-176.
  18. Ball, L. J., & Christensen, B. T. (2009). Analogical reasoning and mental simulation in design: Two strategies linked to uncertainty resolution. Design Studies, 30(2), 169- 186. https://doi.org/10.1016/j.destud.2008.12.005
  19. Bearman, C. R., Ball, L. J., & Ormerod, T. C. (2007). The structure and function of spontaneous analogising in domain-based problem solving. Thinking & Reasoning, 13(3), 273-294 https://doi.org/10.1080/13546780600989686
  20. Berland, L. K., & Reiser, B. (2008). Making sense of argumentation and explanation. Science Education, 93(1), 26 55.
  21. Blanchette, I., & Dunbar, K. (2000). How analogies are generated: the roles of structural and superficial similarity. Memory & Cognition, 28(1), 108-124. https://doi.org/10.3758/BF03211580
  22. Christensen, B. T., & Schunn, C. D. (2009). The role and impact of mental simulation in design, Cognitive Psychology, 23(3), 327-344. https://doi.org/10.1002/acp.1464
  23. Clement, J. (1988). Observed methods for generating analogies in scientific problem solving. Cognitive Science, 12(4), 563-586. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1204_3
  24. Clement, J. (2000). Model-based learning as a key research area of science education. International Journal of Science Education, 22(9), 1041-1053. https://doi.org/10.1080/095006900416901
  25. Clement, J. (2008). Creative model construction in scientists and students: The role of imagery, analogy, and mental simulation. Dordrecht: Springer.
  26. Clement, J. (2009). The role of imagistic simulation in scientific thought experiments. Topics in Cognitive Science, 1(4), 686-710. https://doi.org/10.1111/j.1756-8765.2009.01031.x
  27. Coll, R. K. (2005). The role of models/and analogies in science education: Implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198. https://doi.org/10.1080/0950069042000276712
  28. Dunbar, K., & Blanchette, I. (2001). The in vivo/in vitro approach to cognition: the case of analogy. Trends in Cognitive Sciences, 8(5), 334-339.
  29. Duschl, R. A., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies in Science Education, 38(1), 39-72. https://doi.org/10.1080/03057260208560187
  30. Evans, J. St. B. T. (2002). Logic and human reasoning: An assessment of the deduction paradigm. Psychological Bulletin, 128(6), 978-996. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.6.978
  31. Gentner, D. (1983). Structure-mapping: A theoretical framework for analogy. Cognitive Science, 7(2), 155-170. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0702_3
  32. Gentner, D., & Markman, A. B. (1997). Structure mapping in analogy and similarity. American Psychologist, 52(1), 45-56 https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.1.45
  33. Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental models, conceptual models, and modeling. International Journal of Science Education, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/095006900289976
  34. Gobert, J. D., & Buckly, B. C. (2000). Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. https://doi.org/10.1080/095006900416839
  35. Griffith, T. W., Nersessian, N. J., & Goel, A. (2000). Function-follows-form transformations in scientific problem solving. In Proceedings of the Cognitive Science Society 22, 196-201. Mahwah, N. J. : Lawrence Erlbaum.
  36. Holyoak, K. J., & Koh, K. (1987). Surface and structural similarity in analogical transfer. Memory & Cognition, 15(4), 332-340 https://doi.org/10.3758/BF03197035
  37. Klassen, S. (2006). The science thought experiments: How might it be used profitably in the classroom?. Interchange, 37(1-2), 77-96. https://doi.org/10.1007/s10780-006-8401-5
  38. Jee, B. D., Uttal, D. H., Gentner, D., Manduca, C., Shipley, T. F., Tikoff, B., Ormand, C. J., & Sageman, B. (2010). Commentary: Analogocal thinking in geoscience education. Journal of Geoscience Education, 58(1), 2-13. https://doi.org/10.5408/1.3544291
  39. Justi, R., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, teachers' views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4). 369-387.
  40. May, D. B., Hammer, D., & Roy, P. (2006). Children's analogical reasoning in a third-grade science discussion. Science Education, 90(2), 316-330. https://doi.org/10.1002/sce.20116
  41. Magnani, L. (1999). Model-base creative abduction. In L. Magnani, N. J. Nersessian, & R. Thagard (Eds.), Modelbased reasoning in scientific discovery(pp.219-238). New York, NY: Kluwer Academic/Plenum Pulishers.
  42. Mualem, R., & Eylon, B. S. (2010). Junior high school physics: Using a qualitative strategy for successful problem solving. Journal of Research in Science Teaching, 47(9), 1094-1115. https://doi.org/10.1002/tea.20369
  43. Nersessian, N. J., & Chandrasekharan, S. (2009). Hybrid analogies in conceptual innovation in science. Cognitive Systems Research, 10(3), 178-188. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2008.09.009
  44. Osborne, J. F., & Patterson, A. (2011). Scientific argument and explanation: A necessary distiction?. Science Education, 95(4), 627-638. https://doi.org/10.1002/sce.20438
  45. Reiner, M., & Gilbert, J. (2000). Epistemological resources for thought experimentation in science learning. International Journal of Science Education, 22(5), 489-506. https://doi.org/10.1080/095006900289741
  46. Rivet, A. E., & Kastens, A. K. (2012). Developing a construct-based assessment to examine students'analogical reasoning around physical models in earth science. Journal of Research in Science Teaching, 49(6), 713-744. https://doi.org/10.1002/tea.21029
  47. Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Ache、r, A., Fortus, D., Shwartz, Y., Hug, B., & Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654. https://doi.org/10.1002/tea.20311
  48. Steedle, J. T., & Shavelson, R. J. (2009). Supporting valid interpretations of learning progression level diagnoses. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 699-715. https://doi.org/10.1002/tea.20308
  49. Stephens, L., & Clement, J. (2006). Designing classroom thought experiments: What we can learn from imagery indicators and expert protocols. In Proceedings of the NARST 2006 Annual Meeting, San Francisco, CA.

Cited by

  1. An Analysis on the Roles and Strategies of Imagistic Simulation Observed in Mental Simulation about Problematic Situations of Prediction vol.34, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.3.0247
  2. Exploration of the Strategy in Constructing Visualization Used by Pre-service Elementary School Teachers in Making Science Video Clip for Flipped Learning - Focusing on Earth Science - vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0231
  3. 계절의 변화 원인에 대한 설명에서 나타난 초등학생의 개념 시뮬레이션 사례 연구 vol.7, pp.1, 2014, https://doi.org/10.15523/jksese.2014.7.1.043
  4. 공통맥락 형성의 관점에서 살펴본 마찰력에 대한 소집단 토론의 특징 vol.37, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.2.0301
  5. 과학교육에서 모델과 모델링 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석 vol.37, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.4.539