모-아 상호작용증진을 위한 치료놀이 효과 : 저소득 가정을 중심으로

The Effects of the Theraplay on the Affection Improvement between Mothers and their Infants : Around Low-income Families

  • 김경신 (전북대학교 생활과학대학 아동학) ;
  • 이영환 (전북대학교 생활과학대학 아동학)
  • 발행 : 2013.02.28

초록

본 연구는 저소득 가정 영아의 발달에 위험이 되는 요인을 예방하기 위하여 영아와 어머니의 상호작용 증진을 위한 집단치료놀이 프로그램을 구성하고 실시하여 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 통해 모-아 상호작용의 변화와 어머니의 양육 효능감의 변화를 알아보고자 하였다. 첫째, 사전, 사후 MIM을 분석한 결과, 구조, 도전, 개입, 양육 4가지 차원에서 모두 유의미한 차이가 나타났다. 또한 모-아의 MIM을 분석한 결과 모든 사례에서 사전에 비해 사후검사에서 상호작용이 증가한 것을 알 수 있다. 둘째, 양육 효능감을 살펴본 결과, 전반적인 양육효능감과 의사소통능력, 학습지도 능력에서 유의미한 차이가 나타났다. 이를 통해 모-아의 집단 치료놀이 프로그램이 모-아의 상호작용 증진에 효과가 있음을 알 수 있다.

The purpose of this study was to verify the effects of a group theraplay program on the affection improvement between mothers and their children to prevent the factors dangerous to the development of the infants in the low-income families by organizing and carrying out the program. In this way, the study investigated the changes in the interaction between mothers and their infants, and in the mothers' efficacy in rearing. First, the results from the analysis of preliminary and post tests showed significant differences in 4 aspects such as structure, challenge, intervention and rearing. Especially, the results from the analysis of MIM showed that the interaction between mothers and their infants increased more in post tests than preliminary tests. Second, for the rearing efficacy, there were significant changes in general rearing efficacy, communication ability and teaching ability. These results showed that the theraplay for the affection improvement of mothers and their infants had effects on their interaction improvement.

키워드

참고문헌

  1. 김정혜(2005). 치료놀이를 활용한 모-자 상호작용 증진 프로그램의 개발 및 적용 효과. 부산대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 박은희(2008). 어머니의 민감성 향상을 위한 모-아 집단치료놀이 프로그램의 개발과 효과, 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  3. 성영혜(2000). 치료놀이 I. 서울: 형설 출판사.
  4. 성영혜(2004). 치료놀이를 통한 모-아 상호작용 증진 효과: MIM을 이용한 효과 검증. 열린유아교육, 9(4), 75-390.
  5. 윤정희(2007). 저소득가정 아동과 어머니의 상호작용증진을 위한 가족집단치료놀이 효과. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  6. 이상희(2003). 모-아 치료놀이 프로그램의 개발과 효과. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  7. 최순옥(2005). 가정폭력피해가족을 위한 가족치료놀이 프로그램 개발 및 효과. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  8. 최영주.이경하(2008). 긍정적 모자 상호작용을 위한 미술활동 중심의 치료놀이 사례. 놀이치료연구. 12(3).
  9. 최형성. 정옥분(2001). 어머니의 양육효능감 척도의 개발. 한국아동학회, 22(3).
  10. 한지현(2005). 영아의 기질 및 어머니에 대한 애착과 상황에 따른 모-영아의 상호작용 연구. 전북대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 홍정애(2007). 가족치료놀이를 적용한 가족 탄력성 증진 프로그램 효과. 숙명여자 대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. Anastasiow, N. J.(1990). Inplications of the neurobiological model for early intervention. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds). Handbook of Early childhood Intervention. NY: Cambrige University Press.
  13. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of contril, American Psychologist. 122-127.
  14. Barnard, K. E.(1978). The Nursing Child Satellite Training Series, Nursing Child Assessment Satallite Training, Learning Resource manual, 3-15.
  15. Bernt, C.(1990). Theraplay as an intervention with failure-to-thrive children and their mothers, Doctoral dissertation, Chicago School of Professional Psychology.
  16. Burchinal, M., Vernon-Feagans, L., & Cox, M. (2008). Cumulative social risk, parenting, and infant development in rural low-income communities. Parenting: Science and Practice, 8, 41-69. https://doi.org/10.1080/15295190701830672
  17. Conger, R.D. & Elder, G. H. (1994). Families in troubled times: The Iowa Youth and Families Project. In R. D. Conger & G.H. Elder Jr. (Eds.), Troubled times: Adapting to change in rural America(pp. 3-19). New York:Aldine.
  18. Eler, A. & Lord, E. (1995). Inner-city parents under economic pressure: perspectives on the strategies of parenting. Journal of Marriage and the Family, 2, 276-301.
  19. Isabella, R. A & Belsky, J.(1991). Interactional synchrony and the origin of infant-mother attachment : A replication study. Child Development, 62.373-384. https://doi.org/10.2307/1131010
  20. Jernberg, A. M.(1979). Therplay: A New Treatment Using Structured Play for Problem Children and Their Families. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  21. Jernberg, A. M. (1983). Therapeutic use of sensory-motor play. In C.E. Schaefer & K.J. O'Connor(Eds). Therplay In Handbook of Play Theraplay(pp. 128-147). New York: John Wily & Sons.
  22. Jernberg, A. M. ( 1990). Attachment Enhancing for Adoption Resources for Mental Health Professionals. New Brunswick: Transaction Publishers.
  23. Jernberg, A. M., & Booth, B. (1999). Theraplay: Helping parents and childrn build better relationship through attachment-Based play.(2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  24. Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1999). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2, 425-444.
  25. Munns. E., Jensen, D., & Berger, L. (1997). Theraplay and the redution of aggression. Unpublished reserch. Blue hills child and family service. Aurora, Ontario.
  26. O'Connor, K., Ammen, S., Htchock, D., & Backman, T. (2003). Marschak Interaction Method Rating System Chicago, IL: The Firest Intenational Theraplay Conference.
  27. Raikes, H. A. & Thompson, R. A. (2008). Conversations about emotion in high- risk dyads. Attach Human Development. 10, 359-77. https://doi.org/10.1080/14616730802461367
  28. Rubin(1996). Understanding Homeless Mother: The Dynamics of adjusting to a long-term shelter. Unpublished doctorial dissertation. Linois school of professioal psychology, Chicago. 1996.
  29. Rutter, M. (1979). Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. In M. W. Kent & J. E. Rolf (Eds.), Primary prevention of psychopathology Social Competence in Children (pp 123-154).
  30. Sameroff, A. J., Seifer, R., Barocas, R., Zax, M., & Greenspan, S. (1987). Intelligence quotient scores of 4-year-old children: Social environmental risk factors. Pediatrics, 79, 343-350.
  31. Sameroff, A. J. (1993). Model of development and developmental risk. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of infant mental health (pp. 41-68). New York: Guilford Press.
  32. Sameroff. A. J., & Fiese, B. H. (2000). Transactional regulation: The developmental ecology of early intervention. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff(Eds.). Handbook of early intervention(pp. 179-203). Cambridge University Press.
  33. Sroufe, L. A., Fleeson, J.(1996). Attachment and the Constriction of Relationships. In www. Hartup and Z. Rubin(Eds.). Relationships and development. Hillside, NJ:Lawrence Erlbaum.
  34. Stern, D. (1985). The interpersonal world of the infant . New York: Basic Books.