DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on e-PBL System for Improvement of Self-Directed Learning Ability

자기주도적 학습능력 향상을 위한 e-PBL 시스템 연구

  • 서성원 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.05.01
  • Accepted : 2013.05.24
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This research examines how PBL(Problem-based Learning; PBL) system affects to 'Self-directed learning ability', by developing and applying it to the participants of "Science Cyber Conference" - the web based on-line debating learning program - among those students of the Affiliated Institute of Science gifted education of K University, for 16weeks. With this, also the cognizance of learners for the PBL class process are looked into together. After conducting the program applied with the web-based PBL strategy, the participants 'Self-directed learning ability' showed the remarkable change statistically (p<.05). Especially it showed the meaningful changes in six sections (p<.05), among those subdivided seven sections of 'Self-directed learning ability', with the one exception, 'Self-confidence as a Learner'. They also showed the positive response to the class which adopted the web-based PBL strategy.

본 연구는 K대학부설과학영재교육원 학생 중 웹기반 사이버 토론 학습 프로그램인 "Science Cyber Conference" 참가자를 대상으로 문제중심학습(Problem-based Learning; PBL)전략을 적용한 시스템을 개발하여 16주 동안 프로그램을 진행한 후, PBL 전략이 '자기주도 학습 능력'에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 이와 더불어 PBL 수업 과정에 대한 학습자의 인식을 조사하였다. 웹기반 PBL 전략을 적용한 프로그램 진행 후 학습자의 '자기주도 학습 능력'이 통계적으로 유의미하게(p<.05) 효과가 있었다. 특히 '자기주도 학습능력'은 하위 영역 7개 중 '학습자 신념'을 제외한 모든 6개의 영역에서 유의미한 차이를 보였다.(p<.05) 또한 웹기반 PBL 전략을 사용한 수업이 긍정적이라는 인식을 보였다.

Keywords

References

  1. 서혜애(2004). 영재교육기관 평가 편람. 한국교육개발원.
  2. 조석희(2004). 영재교육백서. 한국교육개발원.
  3. 김미숙, 서혜애(2005). 영재교육 강화 사업성과 지표 평가 연구. 한국교육개발원
  4. Poling, C.(2005), Blog on: Building Communication and Collaboration among Staff and Students, Learning $ Leading with Technology, 32-6, 12-16.
  5. 김경현, 정미경, 최운필(2005), 웹 기반 문제중심학습 프로그램 개발과 학업 성취에 미치는 효과 분석, 정보교육학회논문지, 9-1, 1-14.
  6. 태원경, 김민경(2006), 컴퓨터교과교육: 중학교 컴퓨터 교과에서의 웹기반 PBL 수업을 실제 및 평가, 컴퓨터교육학회논문지, 9-4, 1-14.
  7. 강인애 (2002). PBL의 이론과 실제. 서울: 문음사.
  8. Kim, C.; Kim, K. S.; Yoo, K. O.; Yoo, G. H. Korean Journal of Adult & Continuing Education 1996, 2(1), 1-25.
  9. Diggs, L. Student Attitude Toward and Achievement in Science in a Problem based Learning Educational Experience; University of Missouri: Columbia, MO, USA, 1997.
  10. 최봉선. Journal of Educational Development 2007, 23(1), 85-107.