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Announcers' Job Satisfaction and Jon Continuity Intention

아나운서의 직업 만족도와 직업 지속의도

  • 황유선 (중부대학교 신문방송학과) ;
  • 오미영 (가천대학교 언론영상광고학과)
  • Received : 2013.04.26
  • Accepted : 2013.06.20
  • Published : 2013.06.28

Abstract

The object of this study is to determine and prioritize the factors that affect job satisfaction and job continuity intention of an important media content provider group - TV/radio announcers. In this study, the determinant factors are classified as "internal" factors (i.e. career motivation and identity as a member of an organization) and "external" factors such as reputation and prestige. A survey was conducted among active announcers in Korea, and 106 responded. The data was processed by multiple regression analysis. The result showed that organizational identity affected the job satisfaction and job continuity intention most, and perceived external prestige affected least. In conclusion, announcer's job satisfaction and job continuity intention have more meaningful relationship with internal factors than with external factors.

본 연구의 목적은 방송 콘텐츠 제작 종사자로서 아나운서의 직업 현실을 파악하려는 것이다. 이를 위해 아나운서들의 직업 만족도와 지속 의도를 직업 선택 동기, 조직 정체성, 그리고 사회적 평판 차원에서 살피고자 하였다. 아나운서들의 실제 직업 만족도와 직업 지속 의도에 가장 영향을 미치는 요인이 무엇이며, 아나운서 직종이 과연 대중이 인식하는 이른바 인기 직종 관념과 얼마나 부합하는지 밝히기 위한 것이다. 연구방법은 현직 아나운서 대상 설문조사 방식을 사용하였다. 응답자는 총 106명이었다. 위계적 회귀분석결과 아나운서들의 직업 만족도와 지속 의도는 업무에 대한 외재적 동기가 아닌, 내재적 동기와 관련이 큰 것으로 밝혀졌다. 아나운서 업무 만족도 및 직업 지속 의도와 가장 밀접한 관계를 지닌 요인은 조직일치감으로 나타났으며, 사회적 평판 요인은 직업 만족도와 지속 의도에 모두 유의미한 영향력을 발휘하지 못하는 것으로 드러났다. 이는 아나운서의 직업 만족도와 지속 의도가 외적 보상이나 조건 및 평가에 크게 좌우되지 않는다는 것을 의미한다.

Keywords

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