Convention Service Model Based on Ubiquitous Technology

유비쿼터스 기반의 컨벤션 서비스 모델

  • Yu, Sung-Yeol (Dept. of Management Information Systems, Catholic University of Pusan) ;
  • Lee, Kang-Bae (Dept. of Management Information Systems, Dong-A University)
  • 유성열 (부산가톨릭대학교 경영정보학과) ;
  • 이강배 (동아대학교 경영정보학과)
  • Received : 2013.11.27
  • Accepted : 2013.12.19
  • Published : 2013.12.31

Abstract

Recently, interesting of ubiquitous computing technologies has increased. In this paper, we propose a service model for convention industry based on ubiquitous computing technologies. First, we propose service function, service process, and relationships between participants to give shape to the service model. And, we present some service functions; exhibition service, advertisement service and customer support service. Finally, we propose overall service process and relationship between participants.

최근 들어, 유비쿼터스 기술에 대한 관심이 커지고 있다. 본 연구에서는 유비쿼터스 기술에 기반을 둔 컨벤션 산업의 서비스 모델을 제시하고자 한다. 먼저, 컨벤션 산업에 대한 서비스 기능 및 서비스 절차, 그리고 참여자들간의 관계 및 수익 원천에 대해 제시한다. 제시하는 서비스 기능은 전시 서비스, 회의 서비스, 광고지원서비스, 그리고 업무지원서비스로 구성된다. 또한 전체적인 서비스 절차와 참여자들간의 관계를 가치창출 원천과 함께 제시한다.

Keywords