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A Study on Public Library Management Improvement with Use Survey

공공도서관 이용조사를 통한 경영개선에 관한 연구

  • 이경란 (충남대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2013.02.21
  • Accepted : 2013.04.07
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study is to present a management improvement suggestion for better user satisfaction. For this, this research looked into the current issues of public libraries with literature review. Then a survey of eight hundred users in four libraries in Y-gu, D Metropolitan City was conducted to figure out users' needs. As a result, the purpose of use, visit frequency and programs demanded are turned out to show statistically significant differences. Based on this result, finally, this study suggests an advisable management direction for public libraries and practical ways to improve user satisfaction.

이 연구의 목적은 공공도서관의 이용자 만족도를 증대하기 위한 경영개선의 방안을 제시하기 위한 것이다. 이를 위하여 문헌연구와 도서관의 당면한 문제를 살펴보고, D광역시 Y구의 4개 도서관을 이용하는 이용자 800명을 대상으로 도서관에 대한 요구사항을 파악하기 위하여 설문조사를 하였다. 연구 결과, 도서관 이용목적, 이용횟수, 요구하는 프로그램은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 토대로 도서관경영의 개선해야 할 방향과 이용자의 만족도를 향상할 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords

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