DOI QR코드

DOI QR Code

The study of the real estate transaction systems on the internet-based

인터넷을 활용한 부동산 거래에 관한 연구

  • 정미애 (전주대학교 금융보험부동산학과) ;
  • 김진 (군장대학교 부동산경영학과) ;
  • 박용한 (명지대학교 부동산대학원)
  • Received : 2012.11.27
  • Accepted : 2013.03.22
  • Published : 2013.03.31

Abstract

This study aims to survey the influence of the internet-based real estate transaction systems used by the common people on their decision-making for buying the real estate. That is, the purpose of this study is to review how the system for selection of the real estate has influence on the decision-making for buying the real estate, by exerting influence on the customer-satisfaction. Also, I want to present a scheme for the more effective internet-based real estate transaction system so that the real estate agents may grasp the on-line real estate transaction system and understand the intention of the customers for buying, and thereby establish the active marketing strategy.

본 연구는 부동산 구매의사자인 일반인과 중개업소가 중개업자의 인터넷 부동산 거래에 관한 사항과 선호도 및 신뢰도 등을 중심으로 설문지를 작성하여 조사 분석한 결과 첫째, 인터넷을 활용한 마케팅의 장점을 이론적으로 고찰한 결과 편의성, 신속성, 용이성 등으로 나타났다. 둘째, 인터넷을 활용하여 부동산 구매를 고려하는 직업 분류 중 회사원이 가장 높게 나타났다. 셋째, 가장 많이 이용하는 인터넷사이트는 부동산114, 부동산뱅크, 부동산닥터, 스피드뱅크 등의 순으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강병기, 유선종, 장희순, "부동산중개론", 부연사, pp. 55-78, 2002.
  2. 서진형, "부동산 중개업의 경영전략과 비젼", 한국학술정보, pp. 50-90, 2008
  3. 심영석, "동산거래 마케팅론", 두남출판사, pp.20-149, 2007.
  4. 최원일, 김상조, "부동산마케팅", 21세기북스, pp. 15-22, 2004.
  5. 김성혜, "부동산중개업소의 인터넷 광고 활용실태에 관한 연구", 석사학위논문, 건국대학교, pp. 12-78, 2009.
  6. 김중호, "부동산 마케팅에서의 효과적인 인터넷 활용에 관한 연구", 석사학위 논문 연세대학교, pp. 34-92, 2004.
  7. 신형섭, "부동산 중개업과 인터넷 마케팅에 관한 연구", 석사학위 논문 한양대학교, pp. 15, 2010.
  8. 신광식, "부동산 중개 서비스 품질이 고객의 재이용 의도에 미치는 영향에 관한 연구", 박사학위 논문 서울벤처정보대학원, pp. 67-89, 2009.
  9. 이태재, "인터넷 마케팅 특성이 구매 만족에 미치는 영향에 관한 실증 연구", 박사학위 논문 경성대학교, 2002.
  10. 최민섭, "인터넷 부동산 서비스 품질이 마케팅 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 박사학위 논문 건국대학교, pp. 40-86, 2006.
  11. 권영식, 박창수, "부동산거래 안정을 위한 에스크로우 활성화 방안에 관한 연구", 한국전자통신학회논문지, 7권, 2호, pp. 349-356, 2012.
  12. 정미애, 민규식, "부동산거래의 분쟁해결 방안에 관한 연구", 한국전자통신학회논문지, 5권, 4호, pp. 464-470, 2010.
  13. www.emarketer.com 인터넷 시장조사 및 동향 분석 업체
  14. www.ovrdrv.com 온라인 시장 조사, 마케팅 대행 기관
  15. 2011년 인터넷 이용실태조사서, 인터넷진흥원.