Teaching the Concept of Chance prior to Probability in Elementary School Mathematics

확률 개념을 위한 '가능성'의 지도 - 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 확률지도 방안 탐색-

  • 장혜원 (진주교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2013.04.30
  • Accepted : 2013.06.14
  • Published : 2013.06.28

Abstract

Probability has distinctive characteristics which are different from other areas of school mathematics. The critical change can be noticed in the domain, 'probability and statistics' of 2009 revised national curriculum for elementary school mathematics. This indicates that the concept of chance is supposed to be taught in the 5~6 grade band instead of the definition of probability which is moved to the middle school level. The purpose of this study is to seek desirable methods for teaching the concept of chance which reflect the achievement criteria and the attention point for teaching and learning of the curriculum at the point of time when textbooks haven't yet been developed. To do this, based on theoretical considerations and comparative analysis of the curricula in the longitudinal - latitudinal dimensions respectively, the validity of the latest curriculum change was confirmed and several learning activities were devised. And then two lessons were planned for applying these activities to eight fifth graders and were implemented along the plan. As a result, the relevance of the learning activities was examined and students' difficulties in learning the concept of chance with educational implications were discussed.

학교 수학의 주요 영역이면서 다른 영역과 구별되는 특성을 지닌 확률 지도와 관련하여 2009 개정 교육과정에서는 큰 변화가 주목된다. 곧 확률의 정의를 중학교로 옮기고 확률을 위한 직관적 개념으로서 '가능성'을 초등 5~6학년군에서 지도하는 것이다. 본 연구의 목적은 새로운 교육과정에 따른 교과서가 개발되지 않은 시점에서 교육과정의 성취기준 및 교수 학습상의 유의점을 반영한 바람직한 가능성 지도 방안을 모색하는 것이다. 이를 위해 선행 연구 조사를 포함한 이론적 고찰 및 교육과정의 종횡 분석에 기초하여 교육과정 변화의 타당성을 검토하고 가능성 지도를 위한 활동을 고안하였다. 이 활동 과제를 이용하는 수업을 계획하여 5학년 학생들에게 적용하고 수업 과정을 관찰, 분석함으로써 과제의 적절성을 검토하였다. 가능성 학습시 학생들이 경험하는 어려움 및 관련한 교수학적 논의를 포함한다.

Keywords