DOI QR코드

DOI QR Code

The Contents of Practical Knowledge Realized in Two Science Teachers' Classes on Social Construction of Scientific Models

과학적 모델의 사회적 구성 수업에서 구현된 두 과학 교사의 실천적 지식의 내용

  • Received : 2013.03.24
  • Accepted : 2013.06.03
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This study investigated two science teachers' practical knowledge shaped during their science classes which intend to realize social construction of scientific models. The teachers' practical knowledge was qualitatively examined in terms of five content categories defined by Elbaz through the reflection-in-action based on video data of their teaching as well as the reflection-on-action based on their narratives and interview data obtained after their classes. The results shows: 1) two science teachers implemented their practical knowledge on appropriate subject matter knowledge when they provided students with scaffoldings to support building scientific models during the classes. 2) The teachers' knowledge about science curriculum played important roles to change the purposes of the classes from the transmission of difficult science concepts to the construction of scientific model appropriate to learning goals. 3) The teachers' implementation of pedagogical knowledge changed toward supporting students' group activities and model generations aligned to the intention of social construction of scientific models. 4) The teachers' practical knowledge about their 'selves' showed that a teacher's perception and implementation of his/her roles of helper, guide, or facilitator are important for students to construct scientific models through group activities. 5) The two teachers' practical knowledge the milieu of schooling is realized by their modes of interactions with student groups during their classes. Two teachers acted like a co-player with his students or like a coach to students near a playground. We discussed domain-specific characteristics about scientific model construction.

이 연구는 과학적 모델의 사회적 구성 과정을 목적으로 설계된 수업을 실행한 두 과학 교사의 과학 수업에서 형성되었던 실천적 지식의 내용을 Elbaz가 제시한 실천적 지식의 5가지 내용 범주를 준거로 조사하였다. 이를 위해 두 과학 교사의 과학 수업에 대한 참여 관찰 및 수업 촬영 비디오 자료를 바탕으로 행위 동안의 반성 과정 및 수업 후 면담에 반영된 교사들의 내러티브를 통한 행위에 대한 반성 과정을 질적으로 분석하였다. 연구 결과, 1) 두 과학 교사의 수업 실행 과정에서 학생들이 과학적인 모델을 구성할 수 있도록 지원하는 비계를 제공할 때 교과내용 지식에 대한 실천적 지식이 발현되는 것을 볼 수 있었다. 2) 교육 과정에 대한 교사의 지식이 어려운 과학 개념의 이해와 전달에서 주어진 학습 목표에 적절한 모델 형성으로 수업의 목표를 변화하는데 중요함을 알 수 있었다. 3) 참여 교사의 교수법 지식의 실행은 과학적 모델의 사회적 구성 수업의 의도에 맞추어 학생들의 모둠 활동과 모델 생성 활동을 지원하는 방향으로 변화하였다. 4) 교사의 자아에 대한 실천적 지식은 학생들이 모둠 활동을 통해 과학적 모델을 구성하는 것을 지원할 수 있으려면, 교사는 조력자, 안내자, 그리고 격려자로서 자신의 역할을 인식하고 변화된 역할을 적절하게 수행하는 것이 중요함을 보여주었다. 5) 두 참여 교사의 학습 환경에 대한 실천적 지식은 수업을 진행하는 동안 각 모둠과 교사가 형성한 상호작용의 양상을 통해 발현되었으며, 두 교사는 함께 뛰는 운동 선수 또는 그라운드 옆의 코치와 같은 양상을 보였다. 이상의 결과를 바탕으로 과학적 모델 구성에 대한 영역 특이적 실천적 지식의 특성에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강은희, 김찬종, 최승언, 유준희, 박현주, 이신영, 김희백 (2012). 심장 혈액 흐름의 모형 구성 과정에서 나타난 소집단 상호작용과 소집단 규범. 한국과학교육학회지, 32(2), 372-387.
  2. 김영천 (2006). 질적방법연구론I. 서울: 문음사.
  3. 유은정, 이선경, 최종림, 김찬종 (2010). 과학 교사의 실천적 지식 탐색: 생애사적 이해를 바탕으로. 한국과학교육학회지, 30(8), 971-987.
  4. 이선경, 오필석, 김혜리, 이경호, 김찬종, 김희백(2009). 과학 교사의 교수내용지식과 실천적 지식에 관한 연구 관점 고찰. 한국교원교육연구, 26(1), 27-57.
  5. 이신영, 김찬종, 최승언, 유준희, 박현주, 강은희, 김희백 (2012). 소집단 상호작용에 따른 심장 내 혈액 흐름에 대한 소집단 모델 발달 유형과 추론 과정 탐색. 한국과학교육학회지, 32(5), 805-822.
  6. 조영미, 오필석 (2011). 과학 실험 수업에 과한 한 초등학교 교사의 실천적 지식의'구조'분석. 초등과학교육,30(2), 162-177.
  7. 한혜진, 이선경, 김찬종, 이경호, 김희백, 오필석, 맹승호 (2009). 생애사적 접근을 통한 과학교사의 교수실행 변화 과정에 관한 사례연구. 한국과학교육학회지, 29(1), 22-42.
  8. 홍미화 (2006). 교사의 실천적 지식으로 읽은 초등 사회과 수업. 한국교원대학교 박사학위 논문.
  9. Clement, J. J. (2008). Creative model construction in scientists and students. Netherlands: Springer.
  10. Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9 13. https://doi.org/10.3102/0013189X032001009
  11. Connelly , F. M., & Clandinin, D. J. (1990). Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, 19(5), 2-14.
  12. Crawford, B., & Cullin, M. (2005). Dynamic assessments of preservice teachers'knowledge of models and modelling. Research and the Quality of Science Education, 6, 309-323.
  13. Elbaz, F. (1981). The teacher's practical knowledge: Report of a case study. Curriculum Inquiry, 11(1), 43-71. https://doi.org/10.2307/1179510
  14. Elbaz, F. (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge. New York: Nichols Publishing Company.
  15. Eric, C., & Dias, M. (2005). Building the authority of experience in communities of practice: The development of preservice teachers'practical knowledge through coteaching in inquiry classrooms. Science Education, 89, 470-491. https://doi.org/10.1002/sce.20036
  16. Feral, O, B. (2007). Effects of model based teaching on pre service physics teachers'conceptions of the moon, moon phases, and other lunar phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593. https://doi.org/10.1080/09500690600718104
  17. Gilbert, J. K., & Boulter, C. J. (2003). Learning science through models and modelling. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education (pp. 53-66). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  18. Gilbert, J. K., Pietrocola, M., Zylbersztajn, A., & Franco, C. (2000). Science and education: Notion of reality, theory, and model. In, J. K. Gilbert & C. J. Boulter (Eds.), Developing models in science education (pp. 19-40). London: Kluwer Academic Publishers.
  19. Halloun, I. A. (2006). Modeling theory in science education. Boston: Kluwer Academic.
  20. Khan, S. (2007). Model-based inquiries in chemistry. Science Education, 91(6), 877-905. https://doi.org/10.1002/sce.20226
  21. Leinhardt, G., & Greeno, J.(1986). The cognitive skill of teaching. Journal of Educational Psychology, 78(2), 75-95. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.2.75
  22. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  23. National Research Council (2012). A framework for K-12 science education: Practices, cross-cutting concepts, and core ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Washington DC: National Academy Press.
  24. Schon, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
  25. Schwarz, C. V., & White, B. Y. (2005). Meta modeling knowledge: Developing students'understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, 23(2), 165-205. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2302_1
  26. Schwarz, C., & Gwekwerere, T. (2007). Using a guided inquiry and modeling instructional framework to support preservice K-8 science teaching. Science Education, 91(1),158-186. https://doi.org/10.1002/sce.20177

Cited by

  1. 과학적 모델의 사회적 구성 수업을 통한 과학 영재 학생들의 모델링 능력 변화 vol.36, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.1.0015
  2. 중학교 과학수업에서 과학적 모형의 사회적 구성을 촉진하는 교사 스캐폴딩 분석 vol.36, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.4.0643
  3. 과학교육에서 모델 및 모델링에 대한 고찰 -메타모델링 지식을 중심으로- vol.37, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.2.0239
  4. 과학적 모델의 사회적 구성 수업을 적용한 야외지질학습에서 나타나는 조별 모델 구성과정 이해: 제약조건을 중심으로 vol.38, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5467/jkess.2017.38.4.303
  5. 과학교육에서 모델과 모델링 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석 vol.37, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.4.539
  6. 소리의 전달 모형구성 수업에서 나타난 개인모형 구성 단계 중 정보의 흐름과 모둠모형 구성의 유형 vol.38, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.3.393
  7. 교사의 실천적 지식을 반영한 수학 수업평가 기준 탐색 vol.34, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.507