DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship between Science Education Researchers' Views on Science Educational Theories for Pre-service Science Teachers and the Examination for Appointing Secondary School Science Teachers

예비과학교사에게 필요한 과학교육학 이론에 대한 과학교육 연구자들의 의견과 중등과학교사임용시험의 연관성

  • Received : 2013.03.14
  • Accepted : 2013.06.19
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study is to examine science education researchers' views on what and how much science educational theories would be needed for pre-service science teachers, and to investigate the relationship between their views and the Examination for Appointing Secondary School Science Teachers(EASST). For this study, the views of science education professors on science education theories have been analyzed in terms of their priorities for contributing to the improvement of science teacher competency and literacy. Their views have been compared with proportions of questions related to science education theories of the EASST in terms of what kinds of science education theories have been used for solving each item. As results of this study show, they have perceived that more essential things are needed for the improvement of science teacher competency and literacy including science inquiry process, methods of experimental equipments and tools, laboratory safety, misconception of students, discussion, writing, evaluation of scientific knowledges, and evaluation of scientific inquiry ability other than science philosophy, changes of science curricula, science curricula of foreign countries, Bruner's instructional theory, Karplus's Learning Cycle model, generative learning model, discovery learning model, and Klopfer's taxonomy of educational objectives. There is a higher proportion of questions related to science curriculum and Ausubel's learning theory in the EASST. They are hardly correlated with science education professors' selections of science educational theories for EASST questions. This study advocates the needs of exploring a new method of narrowing down the gap between science educators' opinions and questions of ESSAT in terms of science educaiton theories.

본 연구는 과학 교과교육학 이론이 예비과학교사에게 어느 정도 필요한지에 대한 과학교육 연구자들의 의견을 알아보고자 하였다. 이를 위해서 과학교육 전공교수들의 설문을 통해 과학교사의 역량과 소양 측면에서 과학 교과교육학 이론들의 세부 내용들이 어느 정도 중요한지에 대한 의견을 분석하였다. 또한 중등과학교사신규임용후보자선정경쟁시험(중등과학교사 임용시험)에 제시된 과학 교과교육학 이론 관련 문항을 분석하여 과학교육 연구자들의 의견과의 차이점을 비교하였다. 그 결과, 과학교육 전공교수들은 탐구과정, 과학지식 평가, 탐구능력 평가 실험장치 및 도구 사용법, 실험실 안전, 학생의 오개념, 토론, 논술 등에 대해서 중요하다고 인식하고 있었다. 반면에, 과학교육 전공교수들은 과학 철학, 과학교육과정의 변천, 외국 교육과정, 브루너의 수업이론, 카플러스 순환학습모형, 발생학습모형, 발견학습모형, 클로퍼 교육목표 분류 등의 내용이 상대적으로 덜 중요하다고 인식하고 있었다. 중등과학교사임용시험 문항 분석 결과, 교육과정이나 오수벨 이론 등과 같이 중요도와 관계없이 편중된 영역에서 많은 문항들이 출제된 것으로 나타나 과학교육 연구자들이 중요하게 생각하는 이론의 중요성과 중등과학교사임용시험에서 출제된 문항 분포는 관련이 적었다. 본 연구는 과학교육 연구자들의 의견과 중등과학교사임용시험 출제 경향의 차이를 줄이는 방안 마련이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강희정, 김희백 (2009). 경력 교사의 수업 전문성 발달에 영향을 미치는 요인 : 모형 활용 생물 수업을 중심으로. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 37(1), 21-37.
  2. 곽영순 (2008). 중등 과학과 내용교수지식 및 초임교사 수업컨설팅 연수. 한국교육과정평가원 연구보고서 ORM 2008-29-3.
  3. 교육과학기술부 (2009). 고교 과학과 교육과정 해설서. 교육과학기술부.
  4. 교육인적자원부 (2007). 교육공무원 임용후보자 선정경쟁시험 규칙 개정계획(안). 교육인적자원부 교원양성연수과.
  5. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순(2006). 과학교육론. 서울: 교육과학사.
  6. 김갑성, 전제상, 김지희 (2007). 국가 수준의 교사 자격기준 개발 연구. 한국교육개발원 연구보고서 RR2007-07.
  7. 김갑성, 박영숙, 정광희, 김기수, 김재춘, 김병찬(2009). 교원양성체제 개편 방안 연구. 한국교육개발원 연구보고서 OR 2009-02.
  8. 김교흥, 심규철, 김현섭, 박영철 (2004). 중등 생물 예비교사를 위한 교육과정과 생물교사 임용 고사와의 관련성분석. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 32(2), 142-157.
  9. 김미연 (2009). 초등학교 과학 실험 수업에서 실험 안전에 관한 교사와 학생들의 인식과 태도 조사. 한국교원대학교 석사학위논문.
  10. 김범기, 김영민, 윤상학 (1994). 학생 과학탐구 시범대회의 평가. 제1회 학생과학탐구올림픽대회 평가연구보고서, pp.113-147.
  11. 김영민, 문지선, 박정숙, 임길선 (2010). 과학교사양성과정에 대한 심층면담을 통한 경력과학교사들과 초임과학교사들의 인식 비교. 한국과학교육학회지, 30(8), 1002-1016.
  12. 김영신, 권용주, 김용진, 김희백, 서혜애, 손연아, 정은영,정진수, 차희영(2012). 생명과학교육론. 서울: 자유아카데미.
  13. 김은희, 이미숙, 이길재 (2009). 과학사 개념틀에 근거한 교육 과정 및 교과서에 나타난 유전 개념 분석. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 37(3), 403-417.
  14. 김인환, 차정호, 김창만, 김학범 (2010). 예비 과학교사들이 임용시험의 과학교육학 내용 학습에서 겪는 어려움. 한국과학교육학회지, 30(4), 429-436.
  15. 김정곤, 김인호, 정계준, 김봉곤, 구인선 (1991). 과학교사 재교육의 개선 방안. 한국과학교육학회지, 11(1), 97- 115.
  16. 김희경 (2007). 과학 교사의 전문성 개발 프로그램의 조건과 모형. 초등과학교육, 26(3), 295-308.
  17. 박선희, 심규철 (2006). 중등 생물 교사 임용 시험의 과학 교육 관련 문항 분석. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 34(2), 246-256.
  18. 박현주 (2005). 초임 중등과학 교사의 과학교수에 대한 인식과 전문성 발달. 한국과학교육학회지, 25(3), 421- 430.
  19. 심규철 (2010). 영국의 과학 교사 양성 프로그램 분석 연구: 영국 로햄튼 대학교를 중심으로. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 38(3), 492-506.
  20. 심규철, 김정민 (2008). 수업 실기 대회를 통한 생물과 예비 교사의 수업 실기 능력 제고 방안 연구. 생물교육(구한국생물교육학회지), 36(1), 85-94.
  21. 심재호 (2006). 과학교사 전문성과 실험 연수에 대한 중등 과학 교사의 인식. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 34(1), 27- 37.
  22. 양혜정, 동효관, 권용주, 오경환, 김용진 (2011). 중등생물교사 임용 제3차 시험에 대한 수험생의 인식 조사: 수업능력, 심층면접과 실험능력의 평가를 중심으로. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 39(3), 401-412.
  23. 여성희, 강순자 (2004). 중등학교 교원 연수에 교사들의 인식 조사 연구. 한국교원교육연구, 21(1), 323-345.
  24. 여성희, 강순자, 심규철 (2003). 중등과학교사 교원연수 실태 및 인식 조사 연구. 생물교육(구 한국생물교육학회지), 31(4), 339-346.
  25. 이봉우, 신동희 (2011). 과학사 활용 과학 교육에 대한 전문가 의견 조사. 한국과학교육학회지, 31(5), 815-826.
  26. 임찬빈, 이화진, 곽영순, 강대현 (2004). 수업평가 기준 개발 연구(I) -일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어) 기준 개발-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5.
  27. 임청환 (2003). 과학 교과 교육학 지식의 본질과 발달. 한국지구과학학회지, 24(4), 235-249.
  28. 조희형, 고영자 (2008). 과학교사 교수내용지식(PCK)의 재구성과 적용 방법. 한국과학교육학회지, 28(6), 618-632.
  29. 조희형, 박승재 (1993). 과학교직관과 과학교사상에 대한 문헌연구및실태조사. 한국과학교육학회지, 13(3), 377-388.
  30. 조희형, 김희경, 윤희숙, 이기영 (2011). 과학교육의 이론과 실제. 서울: 교육과학사.
  31. 한국교육과정평가원 (2010). 예비교사의 수업능력 개발을 위한 교육 방안. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2010-56.
  32. Bales, B. (2007). Teacher education reform in the United States and the theoretical constructs of stakeholder mediation. International Journal of Education Policy & Leadership, 2(6). (http://www.ijepl.org) Accessed: May 27 2012.
  33. Cochran-Smith, M. (2008). The new teacher education in the United States: directions forward. Teachers and Teaching:Theory and Practice, 14, 271-282. https://doi.org/10.1080/13540600802037678
  34. Furlong, J., McNamara, O., Campbell, A., Howson, J., & Lewis, S. (2008). Partnership, policy and politics: initial teacher education in England under New Labour. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14, 307-318. https://doi.org/10.1080/13540600802037728
  35. Inoue, N. (2009). Rehearsing to teach: content-specific deconstruction of instructional explanations in pre-service teacher training. Journal of Education for Teaching, 35(1), 47-60. https://doi.org/10.1080/02607470802587137
  36. Jegede, O. & Taplin, M. (2000). Trainee teachers' perception of their knowledge about expert teaching. Educational Research, 42(3), 287-308. https://doi.org/10.1080/001318800440614
  37. Lin, C. Y., Hu, R., & Changlai, M. L. (2005). Science curriculum components favored by Taiwanese biology teachers. Research in Science Education, 35, 269-280. https://doi.org/10.1007/s11165-004-7038-6
  38. Martina, M. A., Raymond, D., & Gathier, C. (2001). Teacher training: Orientations and Professional Competencies. Ministry of Education, Quebec, Canada.
  39. Matthews R. (1994). The role of history and philosophy of science. NY: Routledge.
  40. Neiss, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21, 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
  41. NSTA(National Science Teachers Association) (2003).Standards for Science Teacher Preparation. (http://www.nsta.org/pdfs/NSTAstandards2003.pdf) Accessed : May 10 2013.
  42. Odom, A. L., Stoddard, E. R., & LaNasa, S. M. (2007). Teacher practices and middle-school science achievements. International Journal of Science Education, 29, 1329-1346. https://doi.org/10.1080/09500690601001971
  43. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching : Foundation of the reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  44. Smith, I., Brisard, E., & Menter, I. (2006). Models of partnership developments in initial teacher education in the four components of the United Kingdom: recent trends and current challenges. Journal of Education for Teaching, 32, 147-164. https://doi.org/10.1080/02607470600655136
  45. Van der Valk, T. & de Jong, O. (2009). Scaffolding Science Teachers in Open-inquiry Teaching. International Journal of Science Education, 31(6), 829-850. https://doi.org/10.1080/09500690802287155
  46. Winterbottom, M., Brindley, S., Taber, K. S., & Fisher, L. G. (2008). Conceptions of assessment: trainee teachers' practice and values. The Curriculum Journal, 19, 193-213. https://doi.org/10.1080/09585170802357504
  47. Zembylas, M. (2007). Emotional ecology: The intersection of emotional knowledge and pedagogical content knowledge in teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 355-367. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.002

Cited by

  1. An Analysis of the Primary Examination for Selecting Secondary School Science Teachers in Korea Using the US Science Teachers Preparation Standards vol.19, pp.1, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2015.19.1.113
  2. Implications of Teacher Training for Pre-service Secondary Biology Teachersat the College of Education through Analysing the Examinationfor Appointing Secondary School Biology Teachers vol.44, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.1.179
  3. 중등물리교사임용시험의 광학 문항 분석 vol.28, pp.5, 2013, https://doi.org/10.3807/kjop.2017.28.5.187
  4. Analysis of the Examination for Selecting Secondary School Chemistry Teachers vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.303
  5. Analysis of Biology Contents in the Secondary School Teacher’s Certification Examination of 2014-2017: Focus on Core Concepts, Inquiry Skills, Problem Solving Skills and Answer Structure vol.21, pp.4, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.4.383
  6. PCK에 근거한 초등교사 임용후보자 선정경쟁시험의 과학과 문항 분석 vol.39, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.5.585