참고문헌
- 강옥기, 정순영, 이환철,중학교 수학 7-나, (주) 두산, 2000a.
- 강옥기, 정순영, 이환철,중학교 수학 7-나 교사용 지도서, (주) 두산, 2000b.
- 교육부,초. 중. 고등 학교 수학과 교육 과정 기준, 2000.
- 김연식, 김흥기,중학교 수학 1, (주) 동아출판사, 1988a.
- 김연식, 김흥기,중학교 수학 1 교사용 지도서, (주) 동아출판사, 1988b.
- 김연식, 김흥기,중학교 수학 1, (주) 동아출판사, 1994a.
- 김연식, 김흥기,중학교 수학 1 교사용 지도서, (주) 동아출판사, 1994b.
- 김화경,컴퓨터와 수학교육 학습지도 환경에 관한 연구, 박사학위논문, 서울대학교, 2006.
- 송민호,Constructionism 기반 수학교육공학 관점에서의 학습환경 설계 연구, 박사학위논문, 서울대학교, 2010.
- 정경호, 양승갑,"제 67차 중학교 수학과 교육과정 비교분석 연구", 자연과학논문집 20(2001), 1-23.
- 조한혁 외,"On the Design of Logo-based Educational Microworld Environment", 한국수학교육학회지 <수학교육연구>, 15(1) (2011), 15-30.
- 한국교육개발원,중학교 수학 3, 문교부, 1975a.
- 한국교육개발원,중학교 수학 3 교사용 지도서, 문교부, 1975b.
- 한국교육개발원,중학교 수학 1, 문교부, 1984a.
- 한국교육개발원,중학교 수학 1 교사용 지도서, 문교부, 1984b.
- 한국교육과정평가원,2007년 개정 중학교 교육과정 해설서—수학, 2007.
- Boyer Carl B., A History of mathematics, 2d ed, John Wiley, New York, 1991.
- Cho H. H. et al.,"Exploring Pattern Generalization in the Logo-based Microworld", Proceeding of 17th Asian Technology Conference in Mathematics Thailand, Bangkok, 2012.
- Duval, R., Geometrical pictures: Kinds of representation and specific processings, In R. Sutherland & J. Mason (Eds.), Exploiting mental imagery with computers in mathematics education, 142-157, Berlin, Springer, 1995.
- Lakatos, I., Proofs and Refutations: The Logic of Mathematical Discovery, 1976 ; 우정호 역, 수학적 발견의 논리, 서울 : 아르케, 2001.
- Lannin, J. K.,"Generalization and Justification: The Challenge of Introducing Algebraic Reasoning through Patterning Activities", Mathematical Thinking and learning, 7(3) (2005), 231-258. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0703_3
- Mavrikis M. et al.,"Sowing the seeds of algebraic generalization: designing epistemic affordances for an intelligent microworld", Journal of Computer Assisted Learning, 29(1) (2013), 68-84. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00469.x
- Papert, S., Mindstorms : Children, computers, and powerful ideas, Cambridge, Massachusetts : Perseus Publishing, 1980.
- Radford, L.,"Signs and meanings in students'emergent algebraic thinking: A semiotic analysis", Educational Studies in Mathematics, 42 (2000), 237-268. https://doi.org/10.1023/A:1017530828058
- Richeson David S., Euler's gem : the polyhedron formula and the birth of topology, Princeton University Press, 2008.
- Rivera, F. D. and Becker, J. R.,"Middle school children's cognitive perceptions of constructive and deconstructive generalizations involving linear figural patterns", ZDM Mathematics Education, 40(1) (2008), 65-82. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0062-z
- Samson, D. A., Enactivism and Figural Apprehension in the Context of Pattern Generalisation. In L. Sparrow, B. Kissane, & C. Hurst (Eds.), Shaping the future of mathematics education: Proceedings of the 33rd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Fremantl, 501-508, 2008.
- Stacey, K.,"Finding and using patterns in linear generalising problems", Educational Studies in Mathematics, 20(1989), 147-164. https://doi.org/10.1007/BF00579460
- Youschkevitch, A. P.,"Leonhard Euler", In C. C. Gillispie (ed.), Dictionary of scientific biography, 4, 467-484. New York: Charles Scribner's Sons, 1971.