Effects of Entrepreneurship Education and Students' Business Incubation Club on Youth Start-ups

창업교육과 창업동아리 경험이 청년창업에 미치는 영향

  • Hong, Hyo Seog (Gyeongnam National University of Science and Technology) ;
  • Seol, Byung Moon (Graduate School of Business & Entrepreneurship, Gyeongnam National University of Science and Technology)
  • 홍효석 (경남과학기술대학교 상경대학 회계정보학과) ;
  • 설병문 (경남과학기술대학교 창업대학원 창업학과)
  • Received : 2013.05.13
  • Accepted : 2013.06.12
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Korean entrepreneurship education is strongly driven by government policies. Government ask to university to enhance entrepreneurship training in university. Our study focus on the effects of entrepreneurship training such as entrepreneurship education and students' business incubation club activity. What is important for the entrepreneurship education and club, this paper suggests an comparative importance of entrepreneurship education to incubation club activity. As the result, Entrepreneurship education raises intentions to be entrepreneur generally. Incubation club activity has similar effects too but it is not clear based on regression results. Between training(education and club) experience and non-experience group, there are different to plan entrepreneurial intention and to receive entrepreneurial circumstances.

정부가 실업해결책의 일환으로 창업지원정책을 다양하게 시행하면서, 청년창업이 역시 활성화되고 있다. 창업교육과 창업동아리가 청년창업을 지원하기 위한 정부정책의 중심에 있다. 본 연구는 청년창업인재양성의 핵심수단인 창업교육과 창업동아리의 역할과 의미에 연구의 초점을 두고 있다. 대학 및 대학원생을 대상으로 이들의 창업인식에 대한 창업교육과 창업동아리의 역할을 살펴본다. 분석은 창업교육과 창업동아리 참여 경험을 기준으로 구분한 경남지역 대학생과 대학원생을 대상으로 한다. 분석방법으로 독립성 검정과 로지스틱회귀분석을 사용한다. 연구결과에 의하면, 창업교육과 창업동아리 경험을 가진 집단과 그렇지 않은 집단 간에는 창업계획수립에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 창업교육과 창업동아리 두 가지에서 동일하게 경험이 있는 집단에서 창업계획수립이 높은 것으로 분석된다. 이 결과는 창업교육과 창업동아리의 청년창업에 대한 긍정적 효과를 보여준다. 특히, 회귀분석결과에서 창업교육은 창업동아리와 달리 창업계획에 유의적인 양(+)의 영향을 주는 것으로 분석되었다.

Keywords