한국조리학회지 (Culinary science and hospitality research)
- 제19권2호
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- Pages.130-148
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- 2013
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
브랜드 개성, 소비자-브랜드 관계의 질, 재구매 의도의 구조적 관계 연구 : 국내 피자 시장을 중심으로
A Study on the Structural Relationships among Brand Personality, Customer-Brand Relationship Quality, and Repurchase Intention: Focusing on Domestic Pizza Market
- Kim, Min-Jung (Dept. of Culinary and Restaurant Management, Kyung Hee University) ;
- Seo, Kyung-Hwa (Dept. of Hotel Food Service & Culinary Arts, Ulsan College) ;
- Lee, Soo-Bum (Dept. of Hospitality Management, Kyung Hee University)
- 투고 : 2012.11.07
- 심사 : 2013.03.16
- 발행 : 2013.03.31
초록
국내 피자 시장은 성숙기에 있는 상태로, 시장 내 경쟁이 치열한 상황이다. 이에 쉽게 모방할 수 있는 제품이나 기술보다는 소비자의 감성을 자극하는 브랜드 개성이 기업의 이미지를 차별화 시킬 수 있는 적합한 수단으로 평가받고 있다. 본 연구는 Aaker JL(1997)의 브랜드 개성척도(BPS)를 바탕으로 피자 브랜드의 개성, 소비자-브랜드 관계의 질, 재구매 의도간의 구조적 관계를 파악하고자 하였다. 291개의 표본을 바탕으로 SPSS 16.0과 AMOS 5.0 을 사용하여 연구의 타당성과 이용성을 검토하고 가설을 검증하였다. 최종 모형의 적합도는
Domestic pizza market in Korea is in the age of maturity, and competition in the market is getting intense. Brand personality that can prompt consumer sensibility is evaluated as a proper method to differentiate the image of a corporate rather than products or technology that can be copied easily by competitors. In this study, we examined the structural relationships among brand personality of pizza brands in Korea, customer-brand relationship quality, and repurchase intention with selected measurement based on Aaker's Big 5. Based on questionnaires answered by 291 customers, this study examined validity and reliability by using SPSS 16.0 and AMOS 5.0 for its hypotheses. The result of the study modelling were GFI=0.900, NFI=0.922, CFI=0.965, RMSEA=0.050 at the level of
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