참고문헌
- C. B. Boyer and U. C. Merzbach, A history of mathematics, John Siley & Sons, Inc., 1968. C. B. Boyer and U. C. Merzbach, 양영오, 조윤동 역,수학의 역사 (하), 경문사, 2000. (원저는 1968년 출판).
- J. Bruner, Acts of Meaning, Harvard University Press, 1990.
- J. Bruner,"The Narrative Construction of Reality", Critical Inquiry 18(1) (1991), 1-21. https://doi.org/10.1086/448619
- J. Bruner, The Culture of Education, Harvard University Press, 1996. J. Bruner, 강현석, 이자현 역,교육의 문화, 교육과학사, 2005. (원저는 1996년 출판).
- J. Bruner, Actual Minds, Possible Worlds, Harvard University Press, 1986. J. Bruner, 강 현석, 이자현, 유제순, 김무정, 최윤경, 최영수 역,교육 이론의 새로운 지평 : 마음과 세계를 융합하기, 교육과학사, 2011. (원저는 1986년 출판).
- H. Halberstam and R. E. Ingram Hamilton (Eds.), The Mathematical Papers of Sir William Rowan Hamilton, vol. III, Algebra, Cambridge University Press, 1967.
- C. Hartshorne and P. Weiss (Eds.), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Vol. 2, Elements of Logic, Thoemmes Press, 1932/1998.
- W. Kintsch,"Learning from Text, Levels of Comprehension, or Why Anyone Would Read a Story Anyway", Poetics 9(1980), 87-98. https://doi.org/10.1016/0304-422X(80)90013-3
- Kang M. J.,"A Study on C. S. Peirce's Semiotics: For a New Philosophy of Art History", Unpublished doctoral thesis of SNU, 2007. 강미정,"C. S. 퍼스의 기호학 연구 : 신미술사의 철학을 위하여", 서울대 박사학위 논문, 2007.
- S. Klassen,"The Construction and Analysis of a Science Story: A Proposed Methodology", Science and Education 18(2009), 401-423. https://doi.org/10.1007/s11191-008-9141-y
- W. Labov and J. Waletzsky,"Narrative Analysis: Oral Version of Personal Experience", Essays on the Verbal and Visual Arts (J. Helm Ed.), Seattle: University of Washington Press, 1967, 12-44.
- Lee D. H.,"Evolution of Geometric Interpretation of Complex Number : Focused on Descartes, Wallis, Wessel", The Korean Journal for History of Mathematics 20(3) (2007), 59-72. 이동환,"복소수의 기하적 해석의 발달 : Descartes, Wallis, Wessel를 중심으로", 한국수학사학회지 20(3) (2007), 59-72.
- Lee D. H.,"Development of the concept of complex number and it's educational implications", The Korean Journal for History of Mathematics 25(3) (2012), 53-75. 이동환,"복소수 개념의 발달과 교육적 함의", 한국수학사학회지 25(3) (2012), 53-75.
- Ministry of Education, Science and Technology, The Ways of Reinforcing Public Education and Reducing Private Education, released on May 19, 2011. 교육과학기술부,공교육 강화-사교육 경감 선순환 방안, 2011.5.19. 배포자료.
- Min S. Y. and Joung Y. J.,"On the historic-generic principle: focused on representations", The Proceeding of Conference of the Study of Mathematics Education (2003), 1-10. 민세 영, 정연준,"역사발생적 원리에 대한 고찰 : 재현 개념을 중심으로", 수학교육학연구 발표대회 논문집 (2003), 1-10.
- Yoo Y. J.,"On Critically Amending of the Learning Principles of History of Mathematics", The Korean Journal for History of Mathematics 15(1) (2002), 109-114. 유윤재,"역사발생 적 원리의 비판적 수용에 대하여", 한국수학사학회지 15(1) (2002), 109-114.
- B. L. Van der Waerden,"Hamilton's Discovery of Quaternions", Mathematics Magazine 49(5) (1976), 227-234. https://doi.org/10.2307/2689449
- Woo J.H. andMin S. Y.", A study on historico-genetic principle of teaching and learning in mathematics", The Journal of Educational Research in Mathematics 12(3) (2002), 409-424. 우정호, 민세영,"역사발생적 수학 학습-지도 원리에 관한 연구", 수학교육학연구 12(3) (2002), 409-424.
- Woo J. H., Min S. Y., and Joung Y. J.,"A Study on the Historic-Genetic Principle of Mathematics Education(2)—History of Mathematics in the Teaching of Mathematics and Mathematics Teachers Education", School Mathematics 5(4) (2003), 555-572. 우정호, 민세 영, 정연준,"역사발생적 수학교육 원리에 대한 연구 (2)—수학사의 교육적 이용과 수학교사 교육", 학교수학 5(4) (2003), 555-572.
- Woo J. H., Park M. A., and Kwon S. I.,"A Study on the Historic-Genetic Principle of Mathematics Education(1) - A Historic-Genetic Approach to Teaching the Meaning of Proof", School Mathematics 5(4) (2003), 401-420. 우정호, 박미애, 권석일,"역사발생적 수 학교육 원리에 대한 연구 (1) - 증명의 의미 지도의 역사발생적 전개", 학교수학 5(4) (2003), 401-420.
피인용 문헌
- Utilizing 'Wonyongsambanghogu' in mathematics education vol.27, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14477/jhm.2014.27.5.313
- Generalization of 'Gakdeungbyeonhyeongseupyu' by utilizing GeoGebra vol.29, pp.2, 2016, https://doi.org/10.14477/jhm.2016.29.2.073