References
- 교육과학기술부(2003).수학 4-나. 서울: 두산. Ministry of Education(2003).Elementary mathematics 4-Na. Seoul: Dusan
- 교육과학기술부 (2010a).수학 4-1. 서울: 두산동아. Ministry of Education(2010a).Elementary mathematics 4-1. Seoul: Dusan Donga.
- 교육과학기술부 (2010b).수학 4-2 익힘책. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2010b).Elementary mathematics studying book 4-2. Seoul: Dusan Donga.
- 교육과학기술부(2010c).수학 4-2 초등학교 교사용 지도서. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2010c).Elementary mathematics Teacher's Guide 4-2. Seoul: Dusan Donga.
- 교육과학기술부(2011).수학 5-1. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2011).Elementary mathematics 5-1. Seoul: Dusan Donga.
- 서동엽(2003).초등 수학 교재에서 활용되는 추론 분석. 수학교육학연구, 13(2), 159-178. Seo, D. Y.(2003). Analyses on the reasoning in primary mathematics textbooks. The Journal of Education Research in Mathematics, 13(2), 159-178.
- 이종영(2005). 초등학교 수학에서 평행과 평행선 지도에 관한 고찰. 수학교육학연구, 15(3), 273-286. Lee, C. Y.(2005). A study of Teaching Concept of Parallel Line in Elementary School Mathematics. The Journal of Educational Research in Mathmatics, 15(3), 273-286
-
임재훈(2009). 삼각형의 내각의 합:
$180^{\circ}$ , 2직각, 평각, 불변성. 과학교육논총, 22(1), 23-35. Yim, J. H.(2009). An analysis of activities to explore the sum of the interior angles of a triangle. 과학교육논총, 22(1), 23-35 - 최영기(1999). 중학교 수학에서 평행공리의 의미, 학교수학, 1(1), 7-17. Choi, Y. G.(1999). The Meaning of the Parallel Postulate in the Middle School Mathematics. The Journal of Educational Research in Mathematics, 1(1), 7-17
- 최영기․홍갑주(2006).유클리드 기하의 고유한 성질로서의 삼각형 넓이 공식에 대한 재음미. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 45(3), 369-375. Choi, Y. G. & Hong, G, J.(2006). A Re-Examination of the Area formula of triangles as an invariant of Euclidean geometry. The Mathematical education, 45(3), 369-375.
- Greenberg, M. J.(2007). Euclidean and Non-Euclidean Geometries(4th ed.). New York: W. H. Freeman.
- Heath, T. L. (1956).The thirteen books of the elements(Vol 1). New York: Dover Publications.
Cited by
- 초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰 vol.18, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2015.18.1.45
- 초등학교 수학 교과서의 이해에 유클리드 원론이 주는 시사점 vol.20, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.1.117
- 초등학교 수학에서 삼각형의 내각의 합의 도입과 설명 방법 vol.21, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.1.75