DOI QR코드

DOI QR Code

An analysis on the achievement characteristics among regional scales : Based on the 2010, 2011 National Assessment Educational Achievement results in elementary mathematics subject

국가수준 학업성취도 평가 결과에 나타난 지역 규모별 특성 분석 -2010년, 2011년 초등학교 수학과 결과를 중심으로

  • Received : 2013.06.26
  • Accepted : 2013.08.12
  • Published : 2013.08.31

Abstract

Recently in South Korea, various methods are followed in decreasing educational gap between region and social classes through school education. The National Assessment Educational Achievement(NAEA) intends to strengthen responsibility of school education and manage quality of curriculum. Besides, the NAEA intends to bridge achievement gap which is one of educational gaps by grasping the characteristics of academic ability to guarantee basic academic ability. There is not much research about the educational gap among regional scales. Therefore in this study, to examine the achievement characteristics among regional scales closely, we analyse the 2010, 2011 NAEA results in elementary mathematics subject and explore characteristics of items which have sharp differences between local population sizes. The results of the analysis has been showed that the educational gap between 'big-sized cities' and 'small and midium-sized cities' has been increased, but the overall educational gap among regional scales has been decreased.

Keywords

References

  1. 강영혜, 차성현, 김양분 (2010). 학력격차 해소방안 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR 2010-01. (Kang, Y. H., Cha, S. H. & Kim, Y. B. (2010). A study of academic achievement gap and its solution plan. Korea Educational Development Institute Research Report. CR 2010-01.)
  2. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV). 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science, and Technology (2008). Handbook of Elementary School Curriculum(IV). Ministry of Education, Science, and Technology.)
  3. 김경근, 성열관, 김정숙 (2007). 학력 부진 아동의 특징 및 발생 원인에 대한 면담 연구. 교육사회학연구, 17(3), 27-52. (Kim, K. K., Sung, Y. K., & Kim, J. S. (2007). A qualitative study on characteristics and causes of underachievers in elementary school. Korean Journal of Scociology of Education 17(3), 27-52.)
  4. 김경옥, 류성림 (2011). 상황제시형 수학 문제 만들기 활동이 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향. 학교수학 11(4), 665-683. (Kim, K. O. & Ryu, S. R. (2011). The effects of the situation-based mathematical problem posing activity on problem solving ability and mathematical attitudes. School Mathematics 11(4), 665-683.)
  5. 김경희, 송미영, 김완수, 최인봉, 신진아, 박인용, 김종훈, 김상훈 (2012). 2011년 국가수준 학업성취도 평가 결과 초등학교 학업성취도 변화 추이 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-1-1. (Kim, K. H., Song, M. Y., Kim, W. S., Choi, I. B., Shin, J. A., Park, I. Y., Kim, J. H., Kim, S. H. (2012). NAEA(National Assessment of Educational Achievement) 2011 Results and Implications-Trends of Achievement in 6th Grade. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2012-1-1.)
  6. 김미경, 김도남, 김영란, 진재관, 김혜숙, 이봉주, 조윤동, 이인호, 김현경, 이영주 (2011). 2011년 국가수준 학업 성취도 평가 출제 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2011-3-1. (Kim, M. K., Kim, D. N., Kim, Y. R., Chin, J. W., Kim, H. S., Lee, B. J., Jo, Y. D., Lee, I. H., Kim, H. K., & Lee, Y. J. (2011). A study on the developing process of the National Assessment of Educational Achievement. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2011-3-1.)
  7. 김미경, 김도남, 김영란, 김현정, 이정우, 서민철, 조윤동, 조성민, 최인선, 김동영, 이인호, 이영주, 고현숙 (2012). 2012년 국가수준 학업성취도 평가 출제 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-2-1. (Kim, M. K., Kim, D. N., Kim, Y. R., Kim, H. J., Jo, Y. D., Cho, S. M., Choi, I. S., Lee, J. W., Seo, M. C., Kim, D. Y., Lee, I. H., Lee, Y. J., Ko, H. S. (2012). A study on the developing process of the 2012 National Assessment of Educational Achievement. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2012-2-1.)
  8. 김미영, 백석윤 (2010). 분수 덧셈, 뺄셈에서 나타나는 인지적 장애 현상 분석. 한국초등수학교육학회지 14(2). 241-262. (Kim, M. Y. & Paik, S. Y. (2010). An analysis on cognitive obstacles while doing addition and subtraction with fractions. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 14(2), 241-262.)
  9. 김병성 (2003). 우등생과 열등생 차이, 그 오래된 의문점: 교육격차의 의미.배경.인과론. 교육개발 30(3), 20-25. (Kim, B, S, (2003). Difference of high achievers and low achievers. Educational Development 30(3), 20-25.)
  10. 김성숙, 송미영, 김준엽, 이현숙 (2011). 국가수준 학업성취도 평가 결과의 지역간 학력 차이에 따른 초.중.고 학교특성 분석. 교육평가연구 24(1), 51-72. (Kim, S. S., Song, M. Y., Kim, J. Y., & Lee, H. S. (2011). A further analysis of achievement gap among districts based on 2009 NAEA(National Assessment of Educational Achievement) results. Journal of Educational Evaluation 24(1), 51-72.)
  11. 김성식 (2007). 중학교 학생의 학업성취에 대한 학교 풍토 변인의 영향 분석-평균 성취 수준과 학생 간 격차와 관련하여. 한국교육 34(2), 27-49. (Kim, S. S. (2007). A study on the effect of school climates on student achievement in Korean middle school: in terms of improving achievement and closing a gap. The Journal of Korean Education 34(2), 27-49.)
  12. 김성열, 남명호, 정은영, 김성숙 (2009). 국가경쟁력 제고를 위한 국가수준 학업성취도 평가의 발전방향. 한국교육과정평가원 포지션페이퍼, ORM 2009-5-1. (Kim, S. Y., Nam, M. H., Jung, E. Y., & Kim, S. S. (2009). Directions to Improve National Assessment of Educational Achievement for the National Competitiveness of Korea. KICE Position Paper ORM 2009-5-1.)
  13. 김수미 (2006). 수학 학습부진아를 위한 계산 전략 지도. 과학교육논총 19, 101-113. (Kim. S. M. (2006). Teaching arithmetic strategies for mathematical low achievers. The Bulletin of Science Education 19, 101-113.)
  14. 김양분, 이재경, 임현정, 신혜숙 (2010). 학력격차의 변화 추이 및 해소 방안. 한국교육개발원 연구보고 RR 2010-25. (Kim, Y. B., Lee, J. K., Im. H. J., & Shin, H. S. (2010). A study on the trend in achievement gap and its solution plan. Korea Educational Development Institute Research Report. RR 2010-25.)
  15. 김유경, 최근배 (2012). 자기교시훈련이 수학학습부진아의 분수학습능력에 미치는 영향. 교육과학연구 14(2), 87-110. (Kim, Y. K. & Choi, K. B. (2012). Influence of self-instruction training on fraction learning ability of backward children at math learning. Jeju Journal of Educational Research 14(2), 87-110.)
  16. 김주현, 김애화(2011). 초등학교 수학저성취학생과 일반학생의 수학 '측정' 영역에서의 특성 비교. 특수교육저널:이론과 실천 12(4), 235-268. (Kim, J. H. & Kim, A. H. (2011). Analysis and comparison on measurement characteristics for elementary students with and without mathematics difficulties. The Journal of Special Education: Theory and Practice 12(4), 235-268.)
  17. 김정하, 강문봉 (2011). 평면도형의 넓이 측정 지도에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지 15(3), 509-531. (Kim, J. H. & Kang, M. B. (2011). Review on teaching of measuring the area of plane figures. The Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(3), 509-531.)
  18. 김지은, 김지하 (2012). 학력향상 중점학교 사업의 기초학력 향상 효과 분석. 초등교육연구 25(2), 117-139. (Kim, J. E. & Kim, J. H. (2012). Evaluation of the effectiveness of academic improvement school program on students' basic academic achievement. The Journal of Elementary Education 25(2), 117-139.)
  19. 김지하 (2012). 농산어촌 연중 돌봄학교 사업의 학업성취도 향상 효과 분석. 교육재정경제연구 21(1), 191-222. (Kim. J. H. (2012). Analyzing the effectiveness of rural open year-round care school program on students' academic achievement. The Journal of Economics and Finance of Education 21(1), 191-222.)
  20. 김현진 (2007). 가정배경과 학교교육 그리고 사교육이 학업성취에 미치는 영향 분석. 교육행정학 연구 25(4), 485-508. (Kim, H. J. (2007). Exploring the effects of family background, school education, and private tutoring on high school students' achievement in Korea. The Journal of Educational Administration 25(4), 485-508.)
  21. 남궁지영, 김위정, 김양분 (2012). 학교 교육 실태 및 수준 분석: 1-3주기 초.중.고등학교 종합 분석 연구. 한국교육개발원 연구보고 RR 2012-23. (Namgung, J. Y., Kim, W. J., & Kim, Y. B. (2012). Analysis on the actual status and the quality of school education in Korea: synthesized analysis on elementary middle and high school from 1st-3nd cycles. Korea Educational Development Institute Research Report. RR 2012-23.)
  22. 류방란, 김성식 (2006). 교육격차: 가정 배경과 학교교육의 영향력 분석. 한국교육개발원 연구보고 RR 2006-07-02. (Ryu, B. R. & Kim, S. S. (2006). An analysis of educational gap. Korea Educational Development Institute Research Report. RR 2006-07-02.)
  23. 박성호 (2012). 도농 간 중학생 학력격차 감소에 미치는 학교육의 영향. 교육사회학연구 22(1), 77-108. (Park, S. H. (2012). School effect on decreasing achievement gap between urban and rural middle school students. Korean Journal of Sociology of Education 22(1), 77-108.)
  24. 박아영 (2012). 초등 수학 문장제의 구조와 오류 유형 분석. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문. (Pak, A. Y. (2012). An analysis on the sentence question structures and errors type in mathematics. Unpublished master's dissertation. Gwangju National University of Education.)
  25. 박애란, 김애화 (2010). 도식을 활용한 표상전략의 수학 학습부진학생의 곱셈과 나눗셈 문장제 문제해결에 미치는 효과. 학습장애연구 7(3), 105-122. (Park, A. R. & Kim, A. H. (2010). The effects of schema-based representation strategy in multiplication and division for students with mathematical difficulties. The Korea Journal of Learning Disabilities 7(3), 105-122.)
  26. 성기선 (2011). 학교급별 도.농 간 학업성취도 격차에 관한 연구. 교육사회학연구 21(4), 125-148. (Sung, K. S. (2011). A study on the change of achievement gap between urban and rural area schools from primary school to high school level. Korean Journal of Sociology of Education 21(4), 125-148.)
  27. 신혜숙, 김민조 (2012). 학력격차에 대한 학교수준 방과후 학교 참여율의 효과 분석. 교육평가연구 25(3), 435-458. (Shin, H. S. & Kim, M. J. (2012). Evaluating the effectiveness of elementary subject-based after-school programs on the reduction of achievement gap. Journal of Educational Evaluation 25(3), 435-458.)
  28. 윤현숙 (2000). 초등학교 아동들의 측정 감각에 관한 실태 분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. (Yoon, H. S. (2000). An analysis on the measurement sense of the elementary students. Unpublished master's dissertation, Korea National University of Education.)
  29. 이두휴 (2011). 도시와 농촌간 교육양극화 실태 분석. 교육사회학연구 21(2), 121-148. (Lee, D. H. (2011). A study on the educational bipolarization between urban area and rural area. Korean Journal of Sociology of Education 21(2), 121-148.)
  30. 이봉주, 조윤동, 김미경 (2011). 2010년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석-수학-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2011-3-4. (Lee, B. J., Jo, Y. D., & Kim, M. K. (2011). The National Assessment of Educational Achievement in 2010: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2011-3-4.)
  31. 이은호(2006). 6학년 학생들의 측정감각과 측정능력에 대한 실태 분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. (Lee, E. H. (2006). An analysis on the measurement sense and measurement capability of the sixth graders. Unpublished master's dissertation, Korea National University of Education.)
  32. 이진옥, 김수연, 이영연(2010). 수학 학습부진아의 문장제 해결 능력 증진을 위한 숫자 바꾸기와 구조 바꾸기 전략의 효과 비교. 학습장애연구 7(1), 157-176. (Lee, J. O., Kim, S. Y., & Lee, Y. Y. (2010). A comparative study of number and sentence structure change in math word problems by three underachievers. The Korea Journal of Learning Disabilities 7(1), 157-176.)
  33. 정은영, 남민우, 김도남, 김혜숙, 박가나, 이봉주, 권점례, 최원호, 이인호, 조보경, 송민영, 최인봉, 김희경, 김소영 (2010). 국가수준 학업성취도 평가의 교과별 평가 틀 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2010-7. (Jung, E. Y., Nam, M. W., Kim, D. N., Kim, H. S., Park, G. N., Lee, B. J., Kwon, J. R., Choi, W. H., Jo, B. K., Song, M. Y., Choi, I. B., Kim, H. K., & Kim, S. Y. (2010). A study on the development of an assessment framework for the National Assessment of Educational Achievement. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report CRE 2010-7.)
  34. 정철영, 정진화, 오창환 (2011). 도.농간 교육격차에 관한 가정 및 학교배경의 효과 연구. 농업교육과 인적자원개발 43(1), 27-49. (Jyung, C. Y., Jung, J. H., & Oh, C. H. (2011). The analysis of family and school effect on educational gaps between urban and rural areas. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development 43(1), 27-49.)
  35. 조윤동, 조성민, 최인선, 김미경 (2012). 2011년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석-수학- 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-2-3. (Jo, Y. D., Cho, S. M., Choi, I. S., & Kim, M. K. (2012). The National Assessment of Educational Achievement in 2011: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2012-2-3.)
  36. 허유성, 나경은, 박성기(2011). 국가수준학업성취도 평가 결과에서 드러난 기초학력부진 학생의 생태학적 삶 특성. 학습장애연구 8(3), 123-148. (Heo, Y. S., Na, K. E., & Pak, S. G. (2011). Characteristic of ecologocal aspects of students with low basic academic skills based on the results of National Assessment of Educational Achievement. The Korean Journal of Learning Disabilities 8(3), 123-148.)
  37. 한준규, 김동현 (2013.1.3.). 수리 1.2 등급 도농 격차 최대 4배 ...어디 사느냐가 학력 좌우. 서울신문. (Han, J. K. & Kim, D. H. (2013. 1. 3.) Mathematics achievement on educational gaps between urban and rural areas. The Seoul Shinmun.)
  38. Cawley, J. F. & Miller, J. H. (1989). Cross-sectional comparisons of the mathematical performance of children with learning disabilities: Are we on the right track toward comprehensive programming? Journal of Learning Disabilities 22(4), 250-254. https://doi.org/10.1177/002221948902200409
  39. Dougherty, B. J. & Venenciano, L. C. H. (2007). Measure up for understanding. Teaching Children Mathematics 13(9), 452-456.
  40. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA; National Council of Teachers of Mathematics.
  41. van de Werfhorst, H. G. & J. J. B. Mijs (2010). Achievement inequality and the institutional structure of educational systems: A comparative perspective. Annual Review of Sociology 36, 407-428. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102538