DOI QR코드

DOI QR Code

Performance Analysis of Navigation System for Guidance and Control of High Speed Underwater Vehicle System

고속 수중운동체 정밀 유도제어를 위한 항법성능 분석

  • Received : 2013.05.28
  • Accepted : 2013.06.28
  • Published : 2013.09.30

Abstract

To obtain the system requirement specification in the beginning of the precision guidance system development, the effectiveness and reliability analysis for the system are necessary. The main purpose of this research is to obtain the system requirement specification for the high speed unmanned underwater vehicles by carrying out the effectiveness analysis using the modeling and simulation scheme. The effectiveness is position error for target position. Reaching accuracy is expected to be affected by the navigation sensor parameter. Assume that the navigation sensors that is consist of inertial navigation system(INS) and doppler velocity log(DVL) is the parameter. To analyze the effectiveness of each parameter, Monte-Carlo numerical simulation is performed in this research. The effectiveness analysis is carried out using circular error probability(CEP) and variance analyze scheme. Considering the cost function, the specification of the navigation sensor is provided. The cost function is consist of the INS and DVL specification and the price of those sensors.

유도제어 시스템 체계개발의 초기단계에는 운용 효과도 도출 및 요구사항 적합성 검토를 통한 체계 개략사양도출을 위해 효과도 분석을 수행한다. 본 논문의 목표는 M&S (Modeling & Simulation)를 활용한 운용 효과도 분석을 통해 고속 무인 수중운동체의 목표점 도달 임무를 위한 체계 요구사항 도출이다. 운용 효과도는 대상 수중운동체의 목표점 도달 정확도로 정의한다. 도달 정확도에 가장 큰 영향을 미칠 것으로 예상되는 변수는 항법센서 성능이다. 본 논문에서는 관성항법센서(Inertial Navigation Sensor, INS)와 도플러 속도 측정 장치(Doppler Velocity Log, DVL)를 이용한 복합항법을 고려하였다. 몬테카를로 수치 시뮬레이션을 통해 항법센서 성능에 대한 효과도 분석을 수행한다. 몬테카를로 수치 시뮬레이션 결과는 CEP(Circular Error Probability)와 분산을 이용한 확률분석을 통해 분석한다. 상용 항법센서 가격을 고려하여 최적의 가격대 성능비를 갖는 항법센서 성능을 제시한다.

Keywords

References

  1. M. Anders, "A Homing Torpedo the Effect of the Tactical Situation and the Torpedo Parameters on the Torpedo Effectiveness," Master's theis, Naval Postgraduate school, Monterey, CA, 1977.
  2. G. Yanrui, M. Ricardo, and S. Joao, "Accuracy Analysis of DVL/IMU/Magentometer Integrated Navigation System using Different IMUs in AUV," IEEE International Conference on Control and Automation, Xiamen, China, June 9-11, pp. 516-521, 2010.
  3. T. I. Fossen, Guidance and Control of Vehicles - Guidance Systems, Lecture Note, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway, 2013.
  4. P. Encarnacao, A. Pascoal, M. Arcak, "Path Following Control of Marine Vehicles," Proceedings of Controlo '2000-4th Portuguese Conference on Automatic Control, Guimaraes, Portugal, October, pp. 31-36, 2000.
  5. J. Bjorn, G. Kenneth, S. Kristian, "dvl velocity aiding in the hugin 1000 integrated inertial navigation system," Modeling, Identification and Control, vol. 24, no. 4, pp. 223-235, 2004.
  6. Data sheet for the HG1700 Inertial Measuremnt Unit. Honeywell Inc..
  7. Data sheet for the NavQuest 600 - Doppler Velocity Log (DVL). LinkQuest Inc..

Cited by

  1. Effectiveness Analysis for the Precision Guided and Controled Underwater Vehicle system with Integrated Navigation System vol.19, pp.11, 2015, https://doi.org/10.6109/jkiice.2015.19.11.2751
  2. 칼만 필터를 이용한 이동 로봇의 간이 복합 항법 시스템 설계 vol.9, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14372/iemek.2014.9.5.299
  3. 융합된 다중 센서와 EKF 기반의 무인잠수정의 항법시스템 설계 vol.22, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5302/j.icros.2016.15.0213