DOI QR코드

DOI QR Code

A Study about the Effect of Reading Enhancement and the Selfrespect Improvement of Children through an Animalassisted Therapy

동물매개치료를 통한 독서부진 아동의 자아존중감 및 독서증진 효과에 관한 연구

  • 허순영 (전남대학교 대학원 문헌정보학과) ;
  • 홍현진 (전남대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2013.08.15
  • Accepted : 2013.09.02
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This study takes aim at finding how effective the usage of 'Read to Dogs' is for self-respect and reading improvement of elementary school students. For this, this study was compared and analyzed with pretest and posttest using 'tree pictures' of HTP and 'family pictures with motion' of KFD through performing, surveying, and art-therapy treatments. The result of this study showed that reading program using a reading -assistance- dog has a good effect on self-respect of children with reading inactivity. Also, this result will be used as useful information in developing and operating programs for children with reading inactivity in libraries and schools.

이 연구는 동물매개치료 중에서 'Read to Dogs'를 활용하여 초등학생의 자아존중감 및 독서증진에 실제로 어떤 효과가 있는지 알아보는 데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 실행연구, 설문지법, 미술치료기법 중 HTP의 나무그림, KFD의 움직임이 있는 가족그림의 사전, 사후검사를 통하여 비교 분석하였다. 연구 결과 독서보조견을 통한 책읽기 프로그램은 독서부진 아동의 자아존중감 향상에 효과를 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 도서관이나 학교 현장에서 독서부진 아동을 위한 프로그램을 개발하고, 운영하는데 유용한 정보로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 구현숙. 2005. 독서치료 프로그램이 아동의 자아존중감에 미치는 효과. 석사학위논문. 신라대학교 교육대학원, 상담심리학과.
  2. 김수연, 강정아. 2012. 읽기부진아를 위한 체험형 독서프로그램 설계. 한국문헌정보학회지, 46(3): 158-176. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.157
  3. 배옥선. 2007. 독서치료 프로그램이 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향. 석사학위논문. 한국외국어대학교 교육대학원, 상담심리학과.
  4. 백미영. 2008. 독서치료가 초등학교 저학년의 자아존중감에 미치는 영향. 석사학위논문. 대전대학교 교육대학원, 상담심리학과.
  5. 서나라. 2006. 독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원, 상담심리학과.
  6. 신성자, 정숙희. 2000. 치료견 보조 프로그램이 정신분열병 환자의 사회기능수준향상에 미치는 영향. 정신보건과 사회사업, 10:85-112.
  7. 최세환. 2006. 발표보조견 프로그램이 아동의 발표행동에 미치는 효과. 박사학위논문. 계명대학교 대학원, 심리학과.
  8. 최재경. 美 인디애나주 앨리츠빌 공공도서관; 개들에게 책 읽어 줬더니 아이들 독서능력이 쑥쑥- [online]. [cited 2008.4.9]. .
  9. 최혜경. 2001. 품행장애와 주의력 결핍 및 과잉행동장애 증상을 가진 도벽 아동에 대한 단일미술치료 사례연구. 석사학위논문. 경성대학교 대학원, 교육심리학과.
  10. Arambasic, L. and G. Kerestes. 1998. The role of pet ownership as a possible buffer variable in traumatic experience. Paper presented 8th International Conference on Human-Animal Interractions, The changing roles of animals in society, September, 10-12, Praque.
  11. Buck, J. N. 1970. The House-Tree-Person Technique: Revised Manual. Los Angeles: WPS.
  12. Coopersmith, S. 1967. The antecedents of selfesteem. San Francisco: W. H. Freeman.
  13. Dinkmeyer, Jr. Don. 2005. ADLER 상담 및 심리치료. 김춘경 역. 서울: 시그마 프러스.
  14. Doll, Beth and Carol Doll. 1997. Bibliotherapy with young people: Librarians and mental health professionals working together. Englewood, colorado: Libraries Unlimited.
  15. Intermountain Therapy Animals: Pets Helping People [online]. [cited 2013.4.19]. .
  16. Toeplitz, Z., A. Matczak, A. Piotrowska, and A. Zigier. 1995. Impact of keeping pets at home upon the social development of children. Paper presented 7th international Conference on Human-Animal Interactions: Animals, quality of life. September 6-9, Geneva, Switzerland.

Cited by

  1. The Effects of Hippotherapy for Physical, Cognitive and Psychological Factors in Children with Intellectual Disabilities vol.12, pp.3, 2017, https://doi.org/10.13066/kspm.2017.12.3.119