DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Runway Safety Area for the Light Sport Aircraft

경량항공기 활주로안전구역에 대한 연구

  • 신대원 (한서대학교 항공학부 항공레저산업학과) ;
  • 김웅이 (한서대학교 항공학부 항공교통학과)
  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.09.30

Abstract

In this study, we surveyed the operating status of the Runway for the Light Sport Aircraft(LSA) in Korea, and analyzed the Airfield Facilities Manual for the Air Leisure and the Standard Specification for Recreational Airpark Design. Based on the information, we presented the displacement of the threshold concept, to ensure the Runway Length and the Runway Safety Area, and operation of LSA in Korea.

Keywords

References

  1. 항공법, 법률 제11244호, 2012.1.26.
  2. 항공법 시행규칙, 국토해양부령 제557호, 2012.7.24.
  3. 김웅이, 신대원, 우리나라 항공기 및 경량항공기의 종류 및 범위에 대한 법적 고찰, 한국항공우주정책법학회, 제28권, 2013. 6
  4. 항공선진국 수준의 경량항공기 기술기준 개발, 국토해양부, 2013. 1.
  5. 항공레포츠용 이착륙장시설 메뉴얼, 국토해양부, 2012. 11. 26.
  6. ASTM F2507 - 05 Standard Specification for Recreational Airpark Design
  7. 신대원, 신홍철, 경량항공기 이착륙장의 최소 요구조건에 대한 연구, 한국항공운항학회 제 17권 제2호, 2009, pp.18-22
  8. 신대원, 신홍철, 경량항공기 이착륙장의 탈출 유도로에 대한 연구, 한국항공운항학회 제18 권 제3호, 2010, pp.70-76

Cited by

  1. Improving Aviation Safety through Modeling Accident Risk Assessment of Runway vol.17, pp.17, 2013, https://doi.org/10.3390/ijerph17176085