Variable Analysis on University Students' Ethical Utilization of the Internet shown in Internet Ethics Qualification(IEQ)

인터넷 윤리 자격 시험에 나타난 대학생들의 인터넷의 윤리적 활용 변인 분석

  • 윤미선 (서울여자대학교 대학원 기독교학과) ;
  • 김보라 (한국생산성본부) ;
  • 문영빈 (서울여자대학교 기독교학과) ;
  • 김명주 (서울여자대학교 정보보호학과) ;
  • 박정호 (선문대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2013.03.28
  • Accepted : 2013.05.26
  • Published : 2013.05.30

Abstract

Internet ethics has been simply recognized as moral understanding, knowledge of etiquette or a kind of common sense. Recently, however, rapid growth of internet dysfunction such as the inadvertent disclosure of personal information, infringement of copyright and malicious code with hacking, has unavoidably broadened the territory of internet ethics. In this light, education contents of internet ethics must include not only laws and systems but specialized knowledge on prevention and action of internet dysfunction. In this paper, we analyze the variables affecting the educational achievement on diverse domains of internet ethics by investigating internet ethics qualifying examination and afterward we suggest some application methods to strengthen the internet ethics.

지금까지 인터넷 윤리는 단순히 도덕적 이해, 예의에 대한 지식 혹은 상식의 일종으로 인식되어왔다. 그러나 최근에 개인정보의 불법유출, 저작권 침해, 해킹을 동반한 악성코드와 같은 인터넷 역기능이 급증함에 따라 인터넷 윤리의 범주가 불가피하게 확장되고 있다. 이러한 관점에서 인터넷 윤리의 교육 내용은 법과 제도뿐만 아니라 인터넷 윤리의 예방과 대응에 관한 전문 지식을 포함해야 하는 상황을 맞이했다. 본 논문에서는 인터넷 윤리 자격 시험을 살펴봄으로써 인터넷 윤리의 다양한 범주에 걸쳐 교육 성취에 영향을 주는 변인들을 분석하고 인터넷 윤리를 강화하기 위한 적용 방안을 제시한다.

Keywords