외식업체 조리사의 임파워먼트가 직무만족, 조직몰입, 고객지향성에 미치는 영향에 관한 연구 - 부산지역을 중심으로 -

A Study on the Influence of Empowerment of Restaurant Cooks on Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Customer Orientation - Centering on Busan -

  • 윤귀애 (경성대학교 외식서비스경영학과) ;
  • 나영아 (을지대학교 식품산업외식학과) ;
  • 이종호 (경성대학교 외식서비스경영학과)
  • Yun, Gwi-Ae (Dept. of Food Service & Management, Kyungsung University) ;
  • Rha, Young-Ah (Dept. of Food Technology & Services, Eulji University) ;
  • Lee, Jong-Ho (Dept. of Food Service & Management, Kyungsung University)
  • 투고 : 2013.06.05
  • 심사 : 2013.09.15
  • 발행 : 2013.09.30

초록

본 연구는 외식업체 조리사들의 임파워먼트가 직무만족, 조직몰입, 고객지향성에 미치는 영향에 관계를 확인하기 위하여 부산지역 외식업체 조리사 260명을 대상으로 통계 프로그램 SPSS 18.0을 활용하여 빈도분석, 요인 및 신뢰도분석, 다중(단순)회귀분석을 실시하였다. 분석 결과를 보면 임파워먼트는 3개의 요인(자기권한, 의미성, 역량성)으로 분석되었으며, 직무만족과 조직몰입, 고객지향성은 각각 1개의 요인으로 분석되었다. 가설검정을 변수들의 구조를 파악하기 위한 상관관계분석에서는 모든 요인들이 정(+)의 상관관계를 나타내었다. 가설검정을 위한 다중(단순)회귀분석에서는 임파워먼트 하위요인들은 자기권한(${\beta}$=.372, p<.001), 의미성(${\beta}$=.451, p<.001),역량성(${\beta}$=.240, p<.001)으로 직무만족에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 임파워먼트 하위요인들은 자기권한(${\beta}$=.433, p<.001), 의미성(${\beta}$=.473, p<.001), 역량성(${\beta}$=.302, p<.001)으로 조직몰입에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 직무만족은 (${\beta}$=.775, p<.001)으로 조직몰입에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었으며, 직무만족은(${\beta}$=.467, p<.001)으로 고객지향성 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었고, 조직몰입${\beta}$=.567, p<.001)으로 고객지향성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다.

This study examined how empowerment of restaurant cooks influences job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation, targeting 260 restaurant cooks in the Busan area. SPSS 18.0 was employed to perform frequency, factor, reliability, and multiple (simple) regression analyses. Empowerment was analyzed using 3 factors (self-authority, meaning and competence) while job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation were analyzed using 1 factor each. Results of a correlation analysis of the hypothesized model revealed positive correlations among the variables. Multiple (simple) regression analyses of the hypothesized model found that the sub empowerment factors will have a positive influence on job satisfaction with self-authority (${\beta}$=.372, p<.001), meaning (${\beta}$=.451, p<.001), competence (${\beta}$=.240, p<.001). It was also found that the sub empowerment factors will have a positive influence on organizational commitment with self-authority (${\beta}$=.433, p<.001), meaning (${\beta}$=.473, p<.001), competence (${\beta}$=.302, p<.001). Lastly, the hypotheses that job satisfaction will have a positive influence on organizational commitment (${\beta}$=.775, p<.001), that job satisfaction will have a positive influence on customer orientation (${\beta}$=.467, p<.001), and that organizational commitment will have a positive influence on customer orientation (${\beta}$=.567, p<.001) were adopted.

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