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이상ㆍ김춘수ㆍ오규원 시의 시간 의식- 카니발 구조(carnival structure)를 중심으로 -

Time Cognition in Lee, Sang's, Kim, Shun-shu's and Oh, Kyu-won's Poems - Focus on the Carnival Structure -

  • 발행 : 20130000

초록

이 연구는 이상과 김춘수, 오규원 시의 시간에 대한 기호 유희를 카니발 구조(carnival structure)의 웃음으로 고찰한 것이다. 카니발 구조는 기호의 의미가 상충하는 동시에 상보하면서 텐션(tension)의 최고점을 구축하는 과정이다. 카니발 구조는 텐션의 최고점에 이르는 순간, 의미의 틀로 탈주하려는 기호의 역동성을 무너트리기 위해 웃음을 장치한다. 이상의 시에서 이승이면서 동시에 저승이 교류되는 시간은 원내의 일점과 원외의 일점을 잇는 직선, 향기와 묘혈, 나비, 페인트를 칠한 십자가를 통해서 나타나고 있으며, 김춘수의 시에서는 사원과 시계, 뿕은 꽃잎, 발소리, 장미의 눈이 감고, 뜨는 현상으로 드러난다. 이어서 오규원의 시에서는 32일~35일, 여인이 된 시간, 잡풀의 유동적인 움직임으로 가시화한다. 이상 시의 나비는 죽음과 생이 교류하는 시간의 형상이다. 나비는 말하지 않아야 한다고 다짐하는 말을 통해서「오감도」발표 중단을 예시한다. 하얀 페인트에 덮인 십자가와 성피-타( 유다)의 말이 ‘찌- 따찌’ 기계음이 되고, 육체가 소멸되는 시간은 ‘어엌 크 더운물을 엎질러서야 큰일날노릇’으로 희화화되면서 웃음이 된다. 김춘수의 시에서 ‘어딘가’는 알 수 없는 어떤 장소이지만, 그곳에서 ‘눈물’ 위에 ‘뿕은 꽃잎’을 쌓는 생이 반복되고 있다. 사원의 오랜 세월의 이미지와 청동시계의 한 시가 충돌하는 동시에 상보하면서 삶과 죽음의 동시성을 쉼표에 담는다. 쉼표는 시간의 흐름을 관조하는 웃음으로 삶의 아이러니를 드러낸다. 오규원 시에서는 시적 화자가 사후의 시간을 응시하고 있다. 지상의 달력에서 통용되지 않는 32일~35일이 지상에 오면, 꽃이 피지만, 사람의 집에는 머물 곳이 없어, 나무와 울음에 묻힌다. 사람으로 살았던 시간이 ‘물물’의 시간으로 변화하여 흘러가는 모습이다. 지상의 시간을 표시하는 7월의 정확성과 32일~35일의 모호성이 충돌하는 동시에 상보하면서, 반복되는 시간의 움직임을 형상화한다. 요약하면, 이상(李箱)과 김춘수, 오규원 시의 시간 의식을 카니발 구조(carnival structure)에 의해서 생성되는 웃음의 노마디즘(nomadism)으로 고찰한 것이다.

In this paper, the symbols play of time are studied as the carnivalstructure of laugh. This study is focused on Lee, Sang's, Kim,Shun-shu's and Oh, Kyu-won's poems. The time on both this worldand eternity is described as a straight line connected between one pointon the inside and on the outside of a circle, smells and tombs inside,butterflies and the painted Cross in Lee, Sang's poems. And it isindicated as a temple and a clock, the red petals of a flower, andfootsteps and the phenomenon which the rose's eyes open and close inKim, Shun-shu's poems. And then it is portrayed as 32th~35th, thetime considered as a woman and the fluid movements of weeds in Oh,Kyu-won's poems.The butterfly image has the exchange time of death and life in Lee,Sang's poems. The promise which the butterfly has not to say hintsstopping announcement of「Ogamdo」. The white painted Cross, St.Peter and Judah's speech make the 'chee-dah chee' machine noises, thetime that body is going out of existence becomes the object of acaricature expressed by 'augh eeek, the serious after spiltting hotwater', and then these make laugh.Kim, Shun-shu's poems show that there is the life repetition building'red petals of a flower' on 'tears' at unknown somewhere. That a longtime image of the temple and one time of the bronze clock both clashand complement each other puts the coincidence of life and death on thecomma. The comma indicates the irony of life laying laugh of contemplation on the time flow.There is the gaze of postmortem time by a poetic narrator in Oh,Kyu-won's poems. The dates of 32th, 33th, 34th outside of the worldturn up and at the days flowers bust out. Persons who lived as manand woman cann't come into the house again. The process of the dateof 35th pushed up daisies by the crying of woodpecker means thechange of life cycle. People live as the crying of woodpecker after death.That the correction of July and the ambiguity of 32th~35th both clashand complement each other introduces laugh manifesting the time ofpostfacfurm as the space of phenomenon.Therefore the carnival structure has laugh demolishing the symbolsdynamic escaping from senses in the top tension of symbols' clashingand complementing each other. Lee, Sang's, Kim, Shun-shu's and Oh,Kyu-won's poems realize the symbols play of contemplation time in thelaugh of carnival structure.

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