DOI QR코드

DOI QR Code

근대계몽기 여성교육용 독본과 가치 혼재 양상

A Study on the Dokbons for Women's Education and the Mixed Presence of Normative Values during the Modern Enlightenment Period

  • 발행 : 20130000

초록

본 논문은 근대계몽기의 대표적인 여성용 교과서인『초등여학독본(初等女學讀本)』(1908)을 대상으로 20세기 초 여성교육 교재에 나타난 가치혼재 양상을 살펴보았다. 이 책은 1권 1책의 초등여학교 1학년용 한문․국문 교육용 책자이다. 저자는 이원긍이고 발행자는 변영중이며 민간에서 사용했으리라 추정된다. ‘독본’이라는 제목에서 알 수 있듯 읽기와 쓰기 학습용 교과서의 특성과 수신규범의 학습내용이 결합되어 있다. 기본적인 체제는 명륜(明倫), 입교(立敎), 여행(女行), 전심(專心), 사부모(事父母), 사부(事夫), 사구고(事舅姑), 화자매(和姉妹)의 전 8장 51과이다. 구성의 특징을 보면 각 장 아래 묶인 여러 과들은 본문을 포괄하는 제목 아래 비슷한 내용을 반복 학습하도록 되어 내용습득의 효율성을 고려하고 있다. 주제와 내용의 연계성을 고려한 편제는 대단원을 설정하고 그 아래 소단원을 둔 현재의 교과서 구성처럼 체계적이다. 전권에 걸쳐 한문 문장을 세로로 쓰고 현토하였으며 그 좌측에 세로쓰기의 순 국문 번역을 병기해 놓았다. 한문으로 된 원문을 앞에 제시하고 본문에 대한 국문 해석을 달아 놓은 형식은 한문과 국문의 동시 교차 학습에 도움을 준다. 대체로 ‘주 한글 종 한문’ 방식으로 쓰여 한글을 주로 사용하는 여성들에게 ‘국한문의 리터러시(Literacy)’ 능력을 획득하게 할 목적을 갖는다. 내용의 특징으로는 조선조 여성교육을 위해 널리 쓰인 소혜황후의『내훈(內訓)』과 유사하여 전통적인 가족관계 내에서의 가족질서 존중, 겸양, 예절, 순종 등을 여성의 기본적인 덕목으로 내세운다. 그러나 남녀의 권리가 같다는 점이나 여성의 독립성, 또는 학문의 필요성을 역설하고 있어 여성의 교육과 계몽을 통해 국가위기 상황을 타개하려는 20세기 초반의 가치관이 뚜렷하다. 한편 당시 유행하던 현모양처 담론에 따라 가정 내 여성의 역할이 남성의 역할만큼 중요하다고 강조하고 여성의 역할수행에 따라 가정의 화목과 국가의 초석이 마련된다고 역설한다. 본서의 내용을 통해 당시 여성교육이 지향하고자 했던 목표와 내용, 자기수행의 구체적인 측면을 알 수 있다. 『초등여학독본』은 새로운 평등사상과 새로운 이념, 가족관계에 있어서 새로운 인식을 반영하고 있으면서 다른 한편으로는 기존의 전통적 관념과 규범을 견지하는 등 매우 다층적 성격을 드러낸다. 본서는 신구 가치관의 혼재와 윤리 기준의 혼란 속에서 점차 한걸음씩 앞으로 나아가던 개화기 신교육 운동의 일면을 보여준다.

This study set out to investigate the patterns of mixed values inteaching materials for women during the modern enlightenment periodwith『Cho-Deung Yeohak Dokbon』(1908), a textbook for women in theearly 20th century. The one-volume Chinese writing textbook for girlsin the first grade in elementary school was written by Lee,Won-keoung and published by Beon, Young-joong. It is estimated tohave been used among civilians. As the word "Dokbon" in the titleindicates, the textbook is a combination of the features unique totextbooks for both reading and writing study and the learning contentof moral training norms. It consists of eight chapters and 51 sections.As for organizational characteristics, several sections in each chapter areorganized in a way to promote the repeated study of similar contentsunder the same title, which reflects the author's consideration ofefficiency of content acquirement. The original texts in Chinese areaccompanied by interpretations in Korean, which format helps withcross-study between Chinese and Korean. The "principal Korean,auxiliary Chinese" format was intended to help women, who usuallyused Hangul, obtain "literacy both in Korean and Chinese." As forcontent characteristics, the textbook is very similar to『Nae-hun』,which used to be widely used for women's education during Joseon,presenting respect for the family order, humility, courtesy, and obedience within the traditional family relationships as the basic virtues forwomen. At the same time, the textbook puts an emphasis on equalitybetween man and woman, independence of women, and need for study,thus clearly demonstrating the values of the early 20th century toovercome the national crises through the educational enlightenment ofwomen. The parts stressing equality between man and woman and thesocial roles of women are supported by the Christian ideology. Thetextbook also teaches that when women play their proper roles, theycan contribute to the harmony of the family and the foundation of thenation according to the discourse of a wise mother and good wife invogue those days.『Cho-Deung Yeohak Dokbon』illustrates an aspect ofNew Educational Movement, which made gradual progress in the mixedpresence of old and new values and the confusion of social ethics,during the enlightenment period.

키워드