DOI QR코드

DOI QR Code

Promoting Teaching Efficacy of Pre-service Teachers with Reflective Thinking using e-portfolio

e-포트폴리오 활용한 성찰활동에 대한 예비교사의 인식과 교수효능감 변화

  • Received : 2013.08.06
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The purpose of this study is to explore the strategies for application of e-portfolio for improving teaching efficacy of pre-service teachers. 35 pre-service teachers wrote reflection papers and uploaded their data to their personal e-portfolio during 10 weeks. They participated in two teaching efficacy surveys which were conducted before and after using e-portfolio. Twelve participants were interviewed regarding their experience and perceptions of e-portfolio. As the result of compared-sample tests, teaching efficacy increased statistically significantly. According to the students' interview, the pros and cons of e-portfolio were identified and the strategies for application of e-portfolio were suggested for improving teaching efficacy of pre-service teachers.

교수효능감은 교사가 학생들에게 긍정적인 영향을 줄 수 있다는 자기 믿음이자 신념이다. 예비교사의 교수효능감을 증진시키는 방법 중 하나는 교수활동에 대해 성찰할 수 있는 기회를 제공하는 것이다. e-포트폴리오는 이러한 성찰을 지원하는 효과적인 도구로 활용될 수 있다. 본 연구는 e-포트폴리오를 활용한 성찰활동이 예비교사의 교수효능감에 미치는 영향을 살펴보고, 교원양성교육과정에서 e-포트폴리오 활성화 전략을 제안하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 예비교사 35명을 대상으로 10주간 e-포트폴리오를 활용한 교육적 성찰과 학습자료 정리활동에 참여하도록 한 후, 대응표본 t-검정을 통해 사전 사후의 교수효능감 변화를 분석하였다. 그 결과, 참여자의 교수효능감은 통계적으로 유의미하게 증가한 것으로 나타났다. 참여자들은 e-포트폴리오의 장점으로 다양한 성찰 유도, 학습자료의 체계적 저장, 정보의 공유 등을, 단점으로는 익숙하지 않은 활용방법과 낮은 접근성 등을 지적하였다. 연구결과를 토대로 예비교사의 교수효능감 증진을 위한 e-포트폴리오 활성화 전략을 제안하였다.

Keywords

References

  1. P. T. Ashton, "Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education," Journal of Teacher Education, Vol.35, pp.28-32, 1984.
  2. M. Tschannen-Moran and A. W. Hoy, "Teacher efficacy: Capturing an elusive construct," Teaching and Teacher Education, Vol.17, pp.783-805, 2001. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  3. A. W. Hoy and R. B. Spero, "Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A comparison of four measures," Teaching and Teacher Education, Vol.21, No.4, pp.343-356, 2005. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.01.007
  4. W. K. Hoy and A. E. Woolfolk, "Socialization of student teachers," American Educational Research Journal, Vol.27, pp.279-300, 1990. https://doi.org/10.3102/00028312027002279
  5. 박성혜, "중등 교사양성과정 중 <교과교재연구 및 지도법>이 예비교사들의 교수효능감과 교과 교육학지식에 미치는 영향", 한국교원교육연구, 제25권, 제1호, pp.209-233, 2008.
  6. 이남호, "반성적 교육실습을 통한 예비교사의 교사 효능감 변화", 부산교육학연구, 제20권, 제1호, pp.105-119, 2007.
  7. 임경심, 유치원 교육실습에서 반성적 저널쓰기가 예비교사의 교육신념 및 교사효능감에 미치는 영향, 전남대학교 석사학위논문, 2009.
  8. 최승숙, "반성적 저널쓰기를 활용한 특수학급 현장실습이 예비특수교사의 교사효능감에 미치는 영향", 특수교육, 제11권, 제1호, pp.107-130, 2012.
  9. M. Jone, "Transformational learners: Transformational Teachers," Australian Journal of Teacher Education, Vol.34, No.2, Available at: http://ro.ecu.edu.au/ajte/vol34/iss2/2
  10. 임승렬, "교사교육에서 포트폴리오 개발과 활용", 한국교사교육, 제17권, 제1호, pp.315-335, 2000.
  11. 신종호, 홍성연, "혁신저항이론에 근거한 대학 교수의 e-티칭포트폴리오 이용 활성화 방안 탐색", 2013년 한국교육정보미디어학회 춘계학술대회 발표 논문집, 2013.
  12. R. Edgerton, P. Hutchings, and K. Quinlan, The teaching portfolio: Capturing the scholarship of teaching, American Association for higher Education, 1991.
  13. 이영석, 이정화, 영역별 포트폴리오 평가방법의 적용 원리와 실제, 교육과학사, 2000.
  14. 이은화, "중등 예비교사를 위한 국제이해교육 과목의 e-티칭 포트폴리오 개발 및 적용", 컴퓨터교육학회논문지, 제14권, 제5호, pp.55-69, 2011.
  15. 엄미리, 박인우, "e-포트폴리오 성찰일지 작성활동의 학습효과에 영향을 미치는 학습자 관련 변인 탐색", 교육공학연구, 제27권, 제1호, pp.213-246, 2011.
  16. 한안나, "예비교사의 학습성향이 e-포트폴리오 활용에 미치는 영향", 교사교육연구, 제51권, 제3 호, pp.471-487, 2012.
  17. 심미자, 설양환, "예비교사의 교육정보화 능력 향상을 위한 e-티칭 포트폴리오 활용 방안", 교육정보미디어연구, 제13권, 제1호, pp.309-329, 2007.
  18. S. Gibson and M. Dembo, "Teacher efficacy: A construct validation," Journal of Educational Psychology, Vol.76, No.4, pp.569-582, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  19. L. G. Enochs and I. M. Riggs, "Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: preservice elementary scale," School Science and Mathematics, Vol.90, No.8, pp.694-706, 1990. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb12048.x
  20. K. Tobin, D. Tippins, and A. Gallard, "Research on instructional strategies for teaching science," In D. L. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning, Macmillan, pp.45-93, 1994.
  21. 정동욱, 가상현실공간에서의 수업실습이 예비교사의 교수효능감에 미치는 영향, 한국교원대학교 박사학위논문, 2010.
  22. 송수지, "성찰활동이 예비기독교사의 교수효능감 및 학업적응에 미치는 효과", 한국기독교교육학회, 제32권, pp.237-265, 2012.
  23. 김아영, 김미진, "교사효능감 척도 타당화", 교육심리연구, 제18권, 제1호, pp.37-58, 2004.
  24. A. Bandura, "Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change," Psychological Review, Vol.84, No.2, pp.191-215, 1997.
  25. 박동진, 이회복, 윤준상, 박상태, 서정아, 이윤정, "대학생 학습역량 강화를 위한 e-포트폴리오 구축 사례 연구", 한국콘텐츠학회 2012 춘계종합학술대회, pp.207-208, 2012.
  26. 강인애, 유승현, 강연경, "학습성찰도구로서 e- 포트폴리오 활성화를 위한 연구: 경희대학교 사례를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.495-506, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.2.495
  27. 김상수, 김영학, "국내 초.중등학교의 포트폴리오 활용 실태 분석에 기반한 e-포트폴리오 설계 방향에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제12호, pp.83-94, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.12.083
  28. A. M. Brenner and M. M. Jennifer, "Evaluating the instructional effectiveness of one college's pre-service teacher e-portfolio development process," The Teacher Educators Journal, Vol.18, pp.11-25, 2011.
  29. 이수연, e-포트폴리오의 활용이 예비교사의 교수효능감에 미치는 영향, 아주대학교 석사학위논문, 2013.

Cited by

  1. Pre-service Teachers' Perceptions of the Importance and Performance of Effective Teaching Behaviors vol.15, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.02.520