A Decomposition of the Work of Leading Mathematical Discussions with Single Case Questions

단답형 문제를 이용한 수학 토론에 수반된 교수 업무 분석

  • Received : 2013.09.03
  • Accepted : 2013.11.14
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Mathematical discussion has been highlighted so that what students do actually guides their learning of mathematics and mathematical practice. However, the work of leading mathematical discussions has not yet been specified in such a way that it can be adequately studied and taught to teachers. This study analyzes a teacher's lessons that show full engagement in leading discussions, and examines the work of leading mathematical discussions in elementary classrooms. It identifies and illustrates the central tasks of leading mathematical discussions with single case questions with five steps. This article argues several key issues in leading mathematical discussions: helping students engage in struggling with important mathematical ideas, treating mathematical connections in an explicit and public way to have coherent and structured discussions, and parsing the work of teaching at a grain size that is usable in educating teachers.

수학 토론은 학생들의 수학 학습 및 수학적 관행을 신장시키는 방안으로서 강조되어 왔다. 그러나, 수학 토론의 진행에 수반되는 교수 업무가 무엇인지 명시되지 않아서, 토론하는 방법을 교사들에게 가르치는데 어려움이 있다. 본 연구는 수학 토론 수업을 분석하여, 토론의 다섯 단계에 따라 수학 토론에 수반된 교수 업무를 구체적으로 구분하였다. 수학적 토론을 진행하는 주요 사안으로, 본 연구는 학생들이 중요한 수학적 아이디어를 탐험하도록 하며, 일관성있는 토론을 위해 수학적 관련성을 명백하게 밝혀야 하며, 교사 교육의 관점에서 교수 업무 분석의 중요성을 주장한다. 향후 연구로서 다양한 문제 유형에 대한 수학 토론과 관련된 교수 업무 분석을 제안한다.

Keywords