SNU Human Powered Aircraft Design and Manufacturing

서울대학교 인간동력항공기의 설계 및 제작

  • 은원종 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 김정헌 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 박성우 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 강정표 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 김태환 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 박재현 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 한유리 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 이다운 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 홍종화 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 이윤혁 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 최한슬 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 박지은 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 박중현 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 이우희 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 장범찬 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 신상준 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Received : 2013.09.10
  • Accepted : 2013.11.01
  • Published : 2013.11.01

Abstract

Human powered aircraft: the aim is to fly only by human power, features many challenging issues. Contrary to the general aircraft operated by an engine, human powered aircraft, that manoeuvres by lower power, requires additional consideration about weight, material, aerodynamical and structural analysis. Since this aircraft flies at a low speed, low Reynolds number flight will need to be taken into account. In this paper, SNU (Seoul National University) Human Powered Aircraft was designed by comparing it with the existing human power aircrafts, as well as by using theoretical analysis that obtains the design parameters. Also, this paper discuss about the manufacturing process using composite material for real human powered aircraft.

오로지 인간의 동력만을 이용하여 비행하는 것을 목표로 하는 인간동력 항공기에는 다양한 역학적인 도전요소가 다분하다. 엔진과 비교하여 매우 낮은 동력을 사용하는 인간동력 항공기는 중량과 재료, 공력과 구조 분야의 분석 등이 고려되어야 한다. 또한 항공기가 매우 낮은 속도에서 비행하므로 저속비행에서의 공력 특성을 파악하여야 한다. 서울대학교 인간동력 항공기에서는 이러한 요소들을 만족시키기 위하여 기존의 인간동력 항공기의 비교와 더불어 역학적인 분석을 통하여 설계변수들을 계산하고 설계를 제안하였다. 더불어 복합재를 사용하여 실재 인간동력항공기를 제작하는데 필요한 절차에 대하여 논의하였다.

Keywords

References

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