Study on the Relationships between Data from Sensors and Basic Actions of Robots for Robot Programming Education

로봇 프로그래밍 교육을 위한 센서 데이터와 로봇 기본 동작의 관계에 관한 연구

  • 정인기 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.11.14
  • Accepted : 2014.01.06
  • Published : 2014.01.30

Abstract

Robot assisted programming education has been highlighted because it enhances the involvement of students. Robots are combined with mechanical and program elements. However, in after school Robotics classes, almost all is education for the mechanical elements of robots. On the other hand, education for robot programming is a starting stage. It is difficult for students to programming with sensors. Therefore, in this paper, I researched the relationships between elements from sensors to output devices. And I applied it to Robotics education. As a result, the students can understand robot because they studied the relationships between data from sensors and output devices. We proved it by the survey after the relationship education.

로봇을 활용한 프로그래밍 교육은 학생들의 몰입도를 높일 수 있는 방법으로 각광받고 있다. 로봇은 메커니즘 요소와 프로그램 요소가 결합된 형태라고 볼 수 있는데 방과후 수업에서 이루어지고 있는 형태를 보면 로봇의 메커니즘 요소에 대한 교육이 대부분이다. 그에 비하여 로봇 프로그래밍에 대한 교육은 이제 시작하는 단계로 볼 수 있으며 센서들과 연결하여 프로그래밍하는 것에 대하여 학생들은 어려움을 느끼고 있다. 따라서 본 논문에서는 센서부터 동작 기기까지의 로봇 프로그램 요소들의 관계를 설정하고 교육에 적용하였다. 적용 결과에 대한 평가 설문에서 학생들은 관계를 이해한 후 로봇 프로그래밍에 대하여 보다 잘 이해할 수 있다고 응답하였다.

Keywords