Information Diffusion on A Social Media-From Tourism Information at Twitter

소셜 미디어 내의 관광정보 확산에 관한 연구 -트위터를 중심으로-

  • 김이환 (경희대학교 일반대학원 경영정보학과) ;
  • 박득희 (경희대학교 일반대학원 관광학과) ;
  • 박주석 (경희대학교 일반대학원 경영정보학과)
  • Received : 2014.12.22
  • Accepted : 2014.12.31
  • Published : 2014.12.30

Abstract

The purpose of this study was to look over the sharing and flow of information on tourism tourist destination made through social media by utilizing social network analysis. In this research for compared the exchange and diffusion relationships and made information sharing among users of the network group for the Seoul / Busan Tourism Twitter. The first part of analysis dealt with the network centralization and information dissemination patterns from a global perspective. The second part was an analysis of nodes with the highest degree centrality in order to identify the most influential user within the Twitter network and determine the information flow and user characteristics with respect to the information dissemination pattern in Seoul/Busan tourism Twitter. The results scientific evidence was presented that social media users' information search behavior information to understand the sharing and spreading patterns, social media as a marketing tool, simple products and services that will ultimately provide the desired information detainee information is not a means of promoting utilization was presented.

본 연구에서는 사회네트워크 분석을 활용하여 소셜 미디어를 통해 이루어지는 관광목적지의 관광정보에 대한 공유 및 흐름에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위해 트위터의 서울과 부산 관광에 대한 네트워크 그룹의 사용자 간에 이루어지는 정보공유와 교환 및 확산 관계를 비교하였다. 전체적(Global) 관점에서 트위터 네트워크의 정보 쏠림현상, 정보의 확산력 등을 도출하였다. 미시적(Node) 관점에서 트위터 내의 정보에 대한 영향력 있는 유저를 파악하여 정보의 흐름과 정보공유에 대한 특성을 파악하였다. 본 연구 결과를 통해 소셜 미디어 사용자들의 정보 탐색행동과 정보공유 및 확산 패턴을 이해할 수 있는 학문적 근거를 제시하였으며, 소셜 미디어를 단순한 제품 및 서비스의 홍보 수단이 아닌 궁극적으로 정보 수용자가 원하는 정보를 제공해 줄 수 있는 마케팅 도구로써의 활용 방안 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : Kyung Hee University

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