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A Study on Price Sensitivity and Purchasing Attribute of Chinese Cabbage

소비자의 배추 가격민감도와 구매 속성 분석

  • Received : 2014.04.10
  • Accepted : 2014.06.10
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study is carried out to find out Chinese cabbage price sensitivity of consumer. Even though Chinese cabbage is the most important vegetable in our country, the price fluctuation continues to be changed ever year. However, there was no price criteria which is low, high, optimum price level for stabilization policies. In this paper, we investigated urban consumer price sensitivity by using the price sensitivity measurement(PSM), and then suggest to farmer and policy maker the results. The purchasing attribute Chinese cabbage of consumer will be provided to farmer. Optimal willingness to pay price of Chinese cabbage was analyzed between 1,991~2,018 won per head. If the consumer price were formated that price range, the costs will be able to satisfied both producers and consumers. The consumer's acceptable price range was from lower price (PMC) 1,472 won to the upper limit price of 2,714 won (PME). So when the market price researched above 2,714 won, import should be considered. The most important attribute when purchasing was a taste of cabbage, and he most suitable size was 3kg per head.

배추는 우리나라에서 가장 중요한 채소이지만 매년 수급불안에 가격은 등락을 계속하고 있다. 그러나 가격안정화를 위한 정책을 수립 할 때 어느 가격 이상이 되어야 수입을 할 것인지 또는 가격이 하락하여 어느 적정가격 이하이면 수매를 통한 가격안정화를 할 것인지에 대한 적절한 기준이 없었다. 따라서 본 논문에서는 도시소비자의 배추 가격민감도를 조사 분석하여 소비자가 체감하고 있는 적정 가격기준을 가격민감도분석(PSM; Price Sensitivity Measurement)을 이용하여 분석한 다음 제시하고, 생산자에게는 소비자가 구입하고자 하는 배추의 속성을 제공하고자 한다. 배추 가격 지불의사 적정금액은 포기당 1,991~2,018원사이로 분석되었다. 따라서 시장에서 형성되는 소비자 가격도 1,991~2,018원 사이에서 형성이 되도록 농민은 생산을 관계당국은 유통비용을 조정한다면 생산자와 소비자 모두 만족할 수 있을 것이다. 소비자가 수용 가능한 가격 범위는 포기당 하한가격은 1,472원(PMC), 상한가격은 2,714원(PME) 사이로 분석되었다. 최소 1,472원이 되도록 시장을 형성하고 최대 2,714원 이상이 되었을 때 수입을 고려해야 할 것이다. 배추 구입시 가장 중요한 속성은 맛이며, 크기는 3kg이 가장 적당한 것으로 나타났다.

Keywords

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