DOI QR코드

DOI QR Code

음원 데이터를 활용한 3D 애니메이션 카메라 아웃포커싱 표현 연구

A Study on Sound Synchronized Out-Focusing Techniques for 3D Animation

  • 이준상 (호남대학교 신문방송학과) ;
  • 이임건 (동의대학교 영상정보공학과)
  • Lee, Junsang (Dept. of Journalism and Broadcasting, Honam University) ;
  • Lee, Imgeun (Dept. of Visual Information Eng., Dongeui University)
  • 투고 : 2014.01.28
  • 심사 : 2014.02.12
  • 발행 : 2014.02.28

초록

3D 애니메이션에서 사운드 효과는 몰입감을 증대시키는 주요한 요인이다. 특히 사운드와 영상 사이의 상호작용은 의미의 전달을 극명하게 만드는 하나의 표현방식으로 영상제작에서 여러 가지 방식으로 응용된다. 사운드와 영상의 상호 작용 중에 아웃포커싱 기법은 실사 영상과 3D 애니메이션에서 많이 사용하는 기법으로 정지된 물체에 역동성을 가미할 수 있는 표현 방법이다. 그러나 실사촬영과는 달리 3D 애니메이션의 경우 뮤직비디오나 폭파 장면등에 아웃포커싱을 구현하는 것은 까다로운 작업이다. 더욱이 음원의 리듬에 동기화된 영상효과를 표현하기 위해서는 키프레임 조작을 수동으로 해야 하므로 매우 번거롭다. 본 연구는 음원데이터를 활용하여 영상과 이상적인 결합을 살펴보고 카메라의 피사계 심도를 음원에 동기화시켜 장면을 아웃포커싱하는 새로운 제작 기법을 제안한다.

The role of sound in producing 3D animation clip is one of the important factor to maximize the immersive effects of the scene. Especially interaction between video and sound makes the scene expressions more apparent, which is diversely applied in video production. One of these interaction techniques, the out-focussing technique is frequently used in both real video and 3D animation field. But in 3D animation, out-focussing is not easily implemented as in music videos or explosion scenes in real video shots. This paper analyzes the sound data to synchronize the depth of field with it. The novel out-focussing technique is proposed, where the object's field of depth is controlled by beat rhythm in the sound data.

키워드

참고문헌

  1. Lim Chan, KimWan-Suk, "An Semiotics Analysis of Storytelling Combined with Sound in Visual Media", Journal of Korean Society of Design Science, Vol.23, No.5, pp.69-78, Oct., 2010.
  2. Robert Bresson, "Notes on the Cinematographer", Green Integer, pp.73-75, 1997.
  3. Junsang Lee, Imgeun Lee, "A Study on Correcting Virtual Camera Tracking Data for Digital Compositing", Journal of the Korea Society of Computer and Information, Vol.17, No.11, pp.39-46, Nov., 2012. https://doi.org/10.9708/jksci/2012.17.11.039
  4. Lee, Yun Jung, Kim, Hae Tae, "The role and analysis of sound in movies -Based on the movie Inception", Journal of Digital Design, Vol.12, No.4, pp.221-230, Oct., 2011.
  5. JI Myung-Hyok, "A Study of Sound in the films of Robert Bresson", Film Studies, No.15, pp.479-509, Aug., 1999.
  6. Woon-Joo Lim, "Research on Animation Sound", The Korea Contents Society, Vol.7, No.6, pp.127-134, Jun., 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.6.127
  7. Herbert Zettl, "Sight, Sound, Motion : Applied Media Aesthetics", Cengage Learning, pp.424, 2013.
  8. Kyungeun Gu, "Music as the film sound", The Musicological Society of Korea, Vol.9, No.2., pp,51-76, May., 2006,
  9. Michel Chion, "Audio-Vision : Sound on Screen", Columbia University Press, pp.25-30. 1994.
  10. David Sonnenschein, "Sound Design", Michael Wiese Productions, pp.125, 2002.
  11. Young-Seon Suh, Insung Ihm, "Two Efficient Methods for Generating Depth-of-Field", Journal of the Korea Computer Graphics Society, Vol.14, No.3, pp.31-47, Sept., 2008. https://doi.org/10.15701/kcgs.2008.14.3.31
  12. Lee, Yun Jung, Kim, Hae Tae, "Analysis of Movie Production by Camera Movement - focusing on suspense-", Journal of Digital Design, Vol.33, pp.491-501, Jan., 2012.