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H-IMA : IMA based Hybrid Platform Architecture for Improving Portability of Flight Software

H-IMA : 비행 소프트웨어의 이식성 향상을 위한 IMA 기반의 혼합형 플랫폼 아키텍처

  • 서용진 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 윤상필 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 조현우 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 권철순 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김형신 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김현수 (충남대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2013.10.28
  • Accepted : 2013.11.29
  • Published : 2014.01.31

Abstract

Flight software operated on the on-board computers in the satellite has requirements such as real-time and high reliability. These requirements make dependency between the flight software and operating environments. Further, whenever a new system is built, such problem drives that all flight software are redeveloped. Thus, the dependency between them should be removed. And the work can be achieved by improving the portability of the flight software. In this paper, we propose a platform architecture based on the IMA architecture. The platform architecture is a hybrid one built by blending two kinds of realizations of the IMA architecture in order to maximize portability. In addition, we implement a prototype system and analyze the execution results of the system to justify the proposed architecture. The proposed architecture enables us to remove the dependency between fight software and operating environments.

비행 소프트웨어는 인공위성의 탑재 컴퓨터에서 사용되는 소프트웨어로, 실시간성과 고신뢰성이 요구된다. 이와 같은 요구사항으로 인해 비행 소프트웨어는 동작 환경에 대한 종속성을 갖게 된다. 이러한 문제는 새로운 시스템을 구축할 때마다 매번 다시 개발하여야 하는 상황을 초래한다. 따라서 비행 소프트웨어와 동작 환경 사이의 종속성을 제거할 필요가 있으며, 이는 비행 소프트웨어의 이식성 향상을 통해 달성할 수 있다. 본 논문에서는 이를 위해 IMA 아키텍처 기반의 플랫폼 아키텍처를 제안한다. 이 아키텍처는 이식성을 극대화하기 위해 두 가지의 IMA 아키텍처 실현 방안을 기반으로 구축된 혼합형 아키텍처이다. 또한 혼합형 아키텍처의 검증을 위해 혼합형 아키텍처 기반의 시스템을 구현하고 동작 결과를 분석한다. 본 논문에서 제안한 아키텍처를 통해서 비행 소프트웨어와 동직 환경 사이의 종속성을 제거할 수 있다. G망을 활용하여 끊김없는 서비스를 지원할 수 있는 방안을 제안하였으며, 테스트베드 구현을 통하여 제안 방안의 우수성을 검증하였다.

Keywords

References

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