DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Geometry Teaching and Learning based on Waldorf Education Methods in a Korean Alternative School

발도르프 수학교육 방법을 적용한 우리나라 대안학교 기하단원 교수·학습에 관한 사례연구

  • Received : 2014.02.05
  • Accepted : 2014.02.25
  • Published : 2014.02.28

Abstract

The purpose of this research is to find out if it is possible to apply the Waldorf School's mathematics education method to Korean alternative schools which are run under the national curriculum. To achieve this, the researcher conducted class on geometry for three weeks with ten 7th graders(four girls and six boys) from Apple Tree Waldorf alternative school in Busan, which has adopted Valdorf education courses. For the first two weeks, the class was about 'fundamental geometrical construction', and then it was evaluated. On the third week, the lesson was on plane figures, followed by a test with 9 plane figure questions that are based on general middle school mathematics curriculum. The result shows that most of the students understood 'fundamental geometrical construction'. When it comes to the test on 'plane figures', seven students got 8 out of 9 right, two students got 6 out of 9 right, and one of them had difficulty solving the questions. According to the results of this research, it is thought that there will be no problem for students to understand mathematical concept even if the Waldorf School's mathematics education method is applied to Korean alternative schools. Also, the Waldorf School's mathematics education method is considered to be a good teaching model for the Korean mathematics curriculum which places emphasis on 'mathematical creativity' in regard to the curriculum and contents.

Keywords

References

  1. 민들레 편집실 (2005). 대안학교 길라잡이, 도서출판 민들레.
  2. 심은주 (2008). Waldorf 학교와 우리나라학교의 수학교육방법에 관한 비교연구, 조선대학교 교육대학원, 석사학위논문.
  3. 이정희(2000). 루돌프 슈타이너의 인지학이란 무엇인가? 행동하는 정신 2000년 가을 호 통권 제3호
  4. 이충호 역 (2002). 자연, 예술, 과학의 수학적 원형(마이클 슈나이더), 경문사.
  5. 이하나 (2005). 발도르프 초등학교의 교육과정 및 방법의 한국적 적용 가능성연구, 전북대학교 교육대학원 교육학과 청소년교육 전공.
  6. 오혜정 외 6인 역(2006). 우리 주변의 수학(존 블랙우드), 섬돌.
  7. 한국과학창의재단 (2011a). 창의 중심의 미래형 수학과교과내용 개선 및 교육과정 개정시안 연구, 한국과학창의재단.
  8. 한국과학창의재단(2011b). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구, 한국과학창의재단.
  9. 황선유 (2005). 발도르프학교의 수학교육과 우리나라 수 개념 지도에의 적용 방안탐색-중학교 1학년 정수지도를 중심으로-, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.