Seventh-Grade Students' Recognition of Geometric Properties and Justification Steps Emerging through Their Construction Approaches

작도 접근 방식에 따른 중학생의 기하학적 특성 인식 및 정당화

  • Received : 2014.09.24
  • Accepted : 2014.11.09
  • Published : 2014.11.30

Abstract

In the present study, we analyze four seventh grade students' recognition of geometric properties and the following justification processes while their adopting different construction approaches in GSP(Geometer's Sketchpad). As the students recognized dependency and level-1 invariants by dragging activities, they determined their own construction approaches. Two students, who preferred robust construction, immediately recognized the path of a draggable point and provided step-1 justification. The other students attempted soft construction followed by their recognition of level-2 invariants and the path, and came to step-2 justification.

본 연구에서는 GSP(Geometer's Sketchpad) 환경의 기하 문제 해결 과정에서 중학교 1학년 학생들이 각자의 작도 접근 방식을 통해 어떻게 기하학적 특성을 인식하고, 자신들의 작도에 대한 이유를 정당화하는지 살펴보았다. 다양한 드래깅 활동을 통해 학생들은 종속성 및 1수준 불변성을 파악하면서 자신의 작도 방식을 결정하였는데, 강건한 작도 방식을 택한 경우 기본 점의 경로를 바로 인식하여 1단계 정당화에 이른 반면, 유연한 작도 방식을 택한 경우에는 많은 시행착오를 거쳐 2수준 불변성과 경로를 인식한 뒤 2단계 정당화에 이르렀다.

Keywords