Fourth Graders Engaged in Sampling: A Case Study

초등학교 4학년 학생들의 표집활동 분석: 사례연구

  • Received : 2014.07.30
  • Accepted : 2014.08.24
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study examines fourth graders engaged in three concrete activities involving sampling from finite populations. The first included a survey of popular foods for school meals. The second had them take samples from a box containing white and black marbles to predict how many white and black marbles were in the box. The final activity required them to predict how many times the Korean letter '가' would appear in a Korean story book. The results show that the participants can experience and notice different ideas related to samples and sampling in different activities. In the first activity, they acknowledged that samples are useful for obtaining the information about populations. A population survey is difficult and is not overly useful. In the second activity, they recognized that samples cannot be identical to their population but that the information from a group of samples is similar to the information of the population. In the last activity, they devised some ideas about random sampling even though the ideas were immature.

본 연구는 표집활동을 처음 경험하는 4학년 학생들의 활동을 관찰하고 분석한다. 분석의 목적은 두 가지로, 첫째 표집활동을 처음 경험하는 초등학교 4학년 학생들이 직면하는 어려움은 무엇인지 조사한다. 둘째, 서로 다른 맥락의 표집활동은 학생들이 표본 및 표집과 관련하여 어떠한 개념 또는 아이디어를 형성하고 개발하도록 돕는지 조사한다. 분석결과 표집활동을 진행하는데 있어 학생들이 갖는 가장 큰 장애물은 표본 조사에 대한 명확한 이미지 부족이었다. 학교 급식표 작성을 위해 좋아하는 음식을 조사하는 활동에서 학생들은 모집단에 대한 정보를 얻기 위해 표본으로부터 얻은 정보를 사용한다는 표본 조사에 대한 이미지를 형성 할 수 있었다. 구슬의 개수를 추측하는 활동에서 학생들은 모집단의 정보를 얻기 위한 장치로 표본의 위력을 경험하고 표본조사에 대한 신뢰를 갖게 되었다. 특정 글자의 개수를 추측하는 활동에서 학생들은 편의 없는 표본의 필요성을 인식하였다.

Keywords