A Study about Characteristics of Teachers' Analysis of an Instruction : Focused on Teachers' Knowledge for Teaching Statistics

교사들의 수업 분석 특징에 대한 연구 -통계 지도를 위한 교사 지식을 중심으로-

  • Received : 2014.08.08
  • Accepted : 2014.09.04
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study analyzed characteristics which emerged while 45 secondary school teachers observed a video clip about a statistics instruction. The aim of this study based on the analysis was to deduct implications in terms of the various means which would enhance teachers' knowledge in teaching statistics and assist in designing statistics education programs for teachers and professional development initiatives. To achieve this goal, this research firstly developed framework descriptors which provided this study with theoretical foundations to investigate what characteristics appeared in the teachers' observation. Secondly, this study probed the observation results from the teachers in the light of the framework. Therefore, some issues in the teacher education program for teaching statistics were thirdly identified in the categories of 'focus of instruction', 'role of the teacher and discourse' and 'data and technology' based on the analysis. This research inspires the elaboration of exactly what features effective statistics classes have through the framework descriptors and additionally the elucidation of essential matters relevant to statistics education on the basis of the issues.

이 연구에서는 현직 중등학교 교사 45명이 통계 영역의 수업을 분석한 결과를 검토하여 수업 실행과 관련된 교사 지식의 특징을 기술함으로써 교사의 수업 전문성 신장과 관련된 논의에 시사점을 얻고자 하였다. 이를 위해 우선 교사들의 수업 관찰 결과를 분석하기 위한 이론적 틀을 개발하고 이를 토대로 교사들이 작성한 수업 분석문의 세부 내용을 코드화하였다. 이렇게 코드화된 분석문을 통해 통계 지도와 관련된 교사 지식의 실제적 특징을 확인하여 '수업의 목적', '교사의 역할과 담화', '자료와 공학 도구'의 관점에서 통계 교육과 관련된 몇 가지 이슈를 추출하였다.

Keywords