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자동요금징수 시스템 전국호환카드 적용방안 연구

A study of method that "One Card All Pass" applies ETCS (Electronic Toll Collection System)

  • 오세완 (한국지능형교통체계협회 표준연구센터) ;
  • 김경환 (한국지능형교통체계협회 표준연구센터) ;
  • 조용성 (한국지능형교통체계협회 기술연구센터) ;
  • 이흥표 (한국지능형교통체계협회 표준연구센터) ;
  • 정성화 (한국지능형교통체계협회 표준연구센터)
  • 투고 : 2014.01.09
  • 심사 : 2014.02.25
  • 발행 : 2014.02.28

초록

현재 DSRC(Dedicated Short Range Communication)를 이용한 자동요금징수시스템(이하 ETCS, Electronic Toll Collection System)이 전국 영업소에 구축 되면서 많은 하이패스 단말기(이하 OBU, On-Board Unit)가 보급되었다. 이러한 ETCS 인프라와 전국호환카드를 활용한 ITS 서비스 분야가 연구개발 및 사업화 추진 중에 있다. ETCS에 전국호환카드 적용방안 연구가 많이 이루어지고 있지만 전국호환카드 적용방안 및 교통편의시설 결제에 대한 표준이 명확하게 이루어지지 않고 있다. 이에 국토교통부에서 고시한 "전국호환카드" 를 기존 DSRC기반 ETCS에 적용방안을 제안하고자 한다. 본 연구에서 제안하는 적용방안을 시범운영 사이트에서 시험차량 3대를 이용해 다양한 주행시험을 통해 시스템의 성능을 확인 하였다. 주행시험 결과 약 99%의 통신 성공률을 보였고 이를 통해 본 논문에서 제안한 표준 적용방안의 유효성을 확인하였으며, 약 1%의 실패를 통해 교통편의시설 전자결제 서비스 부분의 적용하여 발생할 수 있는 문제점을 분석하였다.

Currently, many OBUs(On Board Unit)s were installed on the vehicle because ETCS(Electronic Toll Collection System) using DSRC(Dedicated Short Range Communication) was constructed in the tollgate of the whole country.A research development and the commercialization utilizing the One Card All Pass and those Infrastructures of ETCS, are promoting of ITS services. Although many studies of the application method about the One Card All Pass of ETCS have been made, standards about the application method of the One Card All Pass and payment for the provision of traffic convenience, were not made clear. So we are proposed method that One Card All Pass announced by Ministry of Land, Infrastructure and Transport, takes advantage of the existing DSRC-based to apply ETCS. We have confirmed the performance of the system through a variety of driving test using three test vehicles on trial operation site and ETCS applying application method proposed in this study. As a result of driving test, we have confirmed validity of standard application method proposed in this study through the communication success rate of about 99% and analyzed problem that may occur by applying service parts of ETCS of transportation convenience facilities because of about 1% communication failure rate.

키워드

참고문헌

  1. KAIA, " 2012 Research projects of construction and transportation technology promotions - The R&D Report about Development of electronic toll collection systems of transportation facilities utilizing one card all pass." pp.20-21, 2013.(국토과학기술진흥원, "2012년 건설교통기술촉진연구사업-전국호환교통카드를 활용한 교통편의 시설 전자결제시스템 개발" 과제 R&D 보고서, pp.20-21, 2013)
  2. Announcement by Ministry of Land, Infrastructure and Transport."Intelligent Transportation Systems Master Plan 2020", All Rights reserved.(2011-830), pp.44, 2011.(국토교통부, "지능형교통체계 기본 계획 2020" 고시 제2011-830호, pp.44, 2011)
  3. D. M. Jee, K. H. Lee, H. H. Kim, T. H. Kim, J. H. Maeng, H. N. Park, "OBU and System Development for HiPassPlusCard Nation-Wide Interoperable Transportation Card" The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems vol. 9, no. 4, pp.90-101, October. 2010.
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  5. KS X ISO 14906, Road transport and traffic telematics-Electronic fee collection-Application interface definition for dedicated short-range communication
  6. KS X 6915:2004, Infrared Dedicated Short Range Communications(DSRC)Standard for Intelligent Transport Systems(ITS) Applications
  7. TTAS.KO-06.0025, Standard of DRSC radio communication between road-side equipment