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A Study on the Teaching-Learning Methods for Improvement of Creativity on Information Science Applying Project-based Learning

정보과학 창의성 향상을 위한 프로젝트 기반 교수-학습 방법에 대한 연구

  • Kim, Hosook (Dept. of Math & Computer Science, Korea Science Academy of KAIST) ;
  • Kim, Hyoungseok (Dept. of Multimedia Engineering, Dongeui University)
  • 김호숙 (한국과학영재학교 수리정보학부) ;
  • 김형석 (동의대학교 멀티미디어공학과)
  • Received : 2014.10.26
  • Accepted : 2014.12.14
  • Published : 2014.12.31

Abstract

We propose an efficient information science teaching-learning method to improve information-scientific creativity of mathematically and scientifically gifted students. The students are able to improve their creative problem solving and team-work abilities through team project work to resolve a variety of application problem in real world. In the pursuit of this purpose, we designed a new two-stage information science learning method consisted of the standard stage and the application stage, and a new systemic project process. Moreover, we applied small-scale cooperation learning strategies and a multi-dimensional assessment system. The analysis on our proposed model shows that there is a remarkable achievement of educational objectives on cognitive capability, social and affective ability of information science creativity.

우리는 수 과학 영재 고등학생들의 정보과학 창의성 향상을 위한 효과적인 정보과학 교수-학습 방법을 제안하였다. 학생들은 현실적 응용문제를 해결하는 정보과학 팀 프로젝트의 수행을 통하여 창의적 문제해결 능력과 팀워크 능력을 향상할 수 있다. 이러한 교육목표를 효과적으로 달성하기 위하여 기본과정과 응용과정으로 구성되는 2단계 정보과학 수업 방법과 체계적 프로젝트 수행 단계를 설계하고, 소규모 협력 학습 전략과 입체적 평가 방안을 적용하였다. 논문에서 제안한 프로젝트 기반 교수-학습 방법의 학습 효과를 분석한 결과, 정보과학 창의성의 지적 정의적 및 사회적 영역에서의 효과적인 교육 목표 달성을 확인할 수 있었다.

Keywords

Cited by

  1. 중등 정보과학 영재 사사 교육을 위한 회로 최소화 알고리즘 성능 평가 vol.4, pp.12, 2014, https://doi.org/10.3745/ktccs.2015.4.12.391