Analysing High School Students' Mathematical Belief System and Core Belief Factors

고등학생의 수학적 신념체계 및 중심신념요인 분석

  • Received : 2014.02.10
  • Accepted : 2014.03.19
  • Published : 2014.03.31

Abstract

This study aims to explore mathematical belief system and core belief factors to be found. The mathematical belief system becomes an auto regulation device for students' using mathematical knowledge in mathematical situations and provides them with the context to perceive and understand mathematics. They have individual mathematical beliefs for each of mathematics subject, mathematical problem solving, mathematical teaching and learning and self-concept, and these beliefs of students construct mathematical belief system according to mutual relationships among the mathematical beliefs. Using correlation analysis and multiple regression, mathematical belief system was structuralized and core belief factors were found. Mathematical belief system is structuralized and, as a result the core belief factors that are psychological centrality of high school students' mathematical belief system are found to be persistence, challenge, confidence and enjoyment. These core belief factors are formed on the basis of personal experiences and they are personal primitive beliefs that cannot be changed with ease and cannot be shared with other people but they are related with many other beliefs influencing them.

본 연구는 수학적 신념체계를 탐색하고, 고등학생의 수학적 신념체계의 중심신념요인 분석을 목적으로 한다. 개별적인 수학적 신념보다는 수학적 신념체계가 수학 학습 및 문제해결에 훨씬 많은 영향을 끼쳐서 내부적인 동력이 될 수 있고, 학생의 수학적 관점을 갖게 하기에 수학 교수 학습 및 문제해결에서 수학적 신념체계는 중요하다. 수학적 신념체계는 수학 교과, 수학 문제해결, 수학 교수 학습, 자아개념에 대한 신념이 밀접한 상호관련성을 갖고 구성되며, 신념체계에는 신념간의 관련성과 영향력에 따라 중심신념이 존재한다. 이에, 고등학생 526명의 수학적 신념 검사결과를 바탕으로, 수학적 신념의 요인간 상관분석과 중다회귀분석 결과를 이용하여, 중심신념요인으로 끈기, 도전성, 자신감, 감정을 확인할 수 있었다. 이러한 수학적 신념체계의 중심신념요인들은 학생들의 수학학습의 경험에 의해 발달되고 평가에 의해 견고해진 것으로 살펴볼 수 있었다.

Keywords