Understanding on the Concept of a 'Region' in High School Students Analyzed in the Open-ended Questionnaires

개방형 질문에서 분석된 고등학생의 '지역' 개념에 대한 이해

  • Received : 2014.01.29
  • Accepted : 2014.02.24
  • Published : 2014.02.28

Abstract

This study is to explain understanding types about the concept of a 'Region' in the 3rd grade high school students(39) through open-ended questionnaires and describe the pedagogical utilizations for this. Students' understanding types about the concept of a 'Region' are compared and then determined through two meaning agreement and association between meaning of students' understanding which is collected through open-ended questionnaires and meaning of a 'Region' which is described in high school curriculum. The results are as in the following. First, Students' understanding types about the concept of a 'Region' were divided into four categories: full, partial, ambiguous, and converted understanding. Second, The degree of right meaning agreement and association existing between two meanings is rising steadily by converted, ambiguous, partial, and full understanding. For this reason, This result can make sure the understanding degree about the concept of a 'Region' is different depending on the students. Third, Students' partial understanding, ambiguous understanding and converted understanding on region concept could be judged as misconception not fully corresponded to region concept in the curriculum explanation. Fourth, Teachers can achieve conceptual change through this misconception as a subject matter of educational dialogue for meaning change.

본 연구는 개방형 질문을 통해서 지역 개념에 대한 고등학교 3학년 학생들(39명)의 이해 유형을 살펴보고, 이에 대한 교수학적 활용을 설명한 것이다. 지역 개념에 대한 학생들의 이해 유형은 개방형 질문에서 수집한 학생들의 의미와 고등학교 교육과정에서 설명하고 있는 지역 개념의 의미를 비교하여, 두 의미 사이의 일치 및 연관 여부로 판단하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역 개념에 대한 학생들의 이해 유형은 완전한 이해, 부분적 이해, 모호한 이해, 전환된 이해 등으로 파악되었다. 둘째, 두 의미 사이에 존재하는 옳은 의미의 일치 및 연관 정도는 전환된 이해, 모호한 이해, 부분적 이해, 완전한 이해로 갈수록 높았다. 이를 통해 학생에 따라 지역 개념에 대한 이해의 정도가 서로 다르다는 사실을 확인할 수 있었다. 셋째, 지역 개념에 대한 학생들의 부분적 이해, 모호한 이해, 전환된 이해 등은 교육과정에서 설명하고 있는 지역 개념의 의미와 완전하게 일치하는 경우가 아니므로 오개념으로 판단할 수 있었다. 넷째, 교사는 이러한 오개념을 의미변화를 위한 교육적 대화의 소재로 활용하여 개념변화를 달성할 수 있다.

Keywords