DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Academic Resilience Scale for Gifted Youth

영재 청소년의 학업탄력성 척도 개발

  • Received : 2014.04.04
  • Accepted : 2014.04.20
  • Published : 2014.04.30

Abstract

The purpose of this study is to develop academic resilience scale for gifted youth. We extracted the pilot questionnaire of 101 items from open-ended questions with 178 scientifically gifted students and literature review. Item analysis and exploratory factor analysis were also carried out with data of 240 gifted youth. Finally, 11 factors from which 42 items were extracted and validated through the confirmatory factor analysis involving 444 gifted youth throughout the nation. The names of the extracted factors were sense of purpose, self-understanding, educational aspirations, academic self-regulation, task commitment, attribution for success (ability), attribution for success (effort), the interpersonal relationship (friend), the interpersonal relationship (parent), the interpersonal relationship(teacher), and optimism. The results show that all of the path coefficient and construct reliability, AVE (Average Variance Extracted), and coefficient of determination were all acceptable. The result of the study indicated that Academic Resilience Scale for Gifted Youth was positively and significantly correlated with School Adaptation Scale and Resilience Scale. However it was negatively correlated with Academic Burnout Scale, and it was statistically significant. Thus, Academic Resilience Scale for Gifted Youth demonstrated satisfactory internal validity and external validity. The results of the present study suggests theoretical and practical implications of the newly developed Academic Resilience Scale for Gifted Youth.

본 연구의 목적은 영재 청소년의 학업탄력성 척도를 개발하는 것이다. 이를 위하여 158명의 과학영재교육원 학생들을 대상으로 개방형 질문과 선행연구 고찰로부터 101개의 기초 예비문항을 추출하였다. 이를 토대로 다시 240명의 과학영재학생들을 대상으로 문항분석 및 탐색적 요인분석을 실시하였다. 영재 청소년용 학업탄력성 척도 문항 개발을 위한 최종단계로 인천, 경기, 서울, 창원, 사천, 울산 지역의 영재교육원 및 지역영재학급 학생 444명을 대상으로 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 결과 영재 청소년의 학업탄력성을 측정할 수 있는 11요인 42문항을 추출하였다. 하위요인은 '목표의식', '자기이해', '교육적 열망', '학업적 자기조절', '과제 집착력', '성공귀인(능력)', '성공귀인(노력)', '대인관계(친구)', '대인관계(부모)', '대인관계(교사)', '낙관성'으로 확인되었다. 척도의 타당도를 확보하기 위하여 확인적 요인분석 결과, 모든 경로계수가 유의하고, 개념신뢰도, 분산추출지수, 결정계수가 기준치 이상으로 나타났다. 또한 영재 청소년의 학업탄력성 척도가 학교적응, 회복탄력성, 학업소진 척도와 유의한 상관을 나타내고 있어 내적 외적 타당도를 확보할 수 있었다. 본 연구는 영재 청소년의 학업탄력성을 측정할 수 있는 도구를 개발하였다는 데 그 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김계수 (2013). Amos 18.0 구조방정식모형 분석. 서울: 하나래출판사.
  2. 김누리 (2008). 학업탄력성척도 개발 및 타당화. 박사학위논문. 숙명여자대학교.
  3. 김소아, 박상우 (2007). 과학영재와 일반학생의 지능, 완벽주의 성향 및 스트레스. 영재교육연구, 17(1), 173-191.
  4. 김주용, 이지연 (2007). 어머니의 낙관성과 긍정적 강화가 아동의 학교적응에 미치는 영향:아동의 낙관성을 매개변인으로. 아시아교육연구, 8(3), 115-136.
  5. 김주환 (2011). 회복탄력성-시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀. 고양 : 위즈덤하우스
  6. 박분희, 김누리 (2010). 아동용 학업탄력성 척도 개발 및 타당화. 아동교육, 19(4), 19-32.
  7. 박은희 (1997). 자아탄력성(Ego-Resiliency), 지능 및 학업성취도와의 관계 연구. 석사학위논문. 충남대학교.
  8. 박혜영 (2005). 영재반 학생과 평재반 학생의 심리적 안녕감과 행복지수, 낙관성, 감성지수에 관한 비교 연구: 중학생 과학영재반과 수학영재반을 중심으로. 석사학위논문. 고려대학교.
  9. 배병렬 (2009). Amos 17.0 구조방정식모델링 - 원리와 실제-(제2판). 서울: 도서출판 청람.
  10. 서우경 (2003). 부적응 영재아 상담에 대한 연구. 영재와 영재교육, 2(2), 65-86.
  11. 송지준 (2010). 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법. 경기: 21세기사.
  12. 신우열, 김민규, 김주환 (2009). 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증. 한국청소년연구, 20(4), 105-131.
  13. 오현경, 김성회 (2012). 청소년 학업탄력성 척도 개발과 탄력성. 한국심리학회지: 학교, 9(1), 47-63.
  14. 윤여홍 (2003). 영재 상담과 진로지도. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 외. 영재교육학 원론. 서울: 교육과학사.
  15. 윤현희, 홍창희, 이진환 (2001). 부모보고형 자아탄력성 척도의 개발, 심리과학, 10(1),33-53.
  16. 이경화, 최병연, 박숙희 공역 (2009). 영재교육(5/E). Davis, G. A. & Rimm, S. A. 저. 서울:박학사.
  17. 이상민 (2012). 초.중.고등학생의 학업소진 진행과정 및 경로분석. 서울: 집문당.
  18. 이신동, 유미선, 최병연 (2008). 초등 영재와 일반학생간의 학업성패에 대한 귀인 성향과 자기조절학습전략 사용의 차이. 영재교육연구, 18(3), 425-442.
  19. 이신동, 이정규, 박춘성 (2010). 최신영재교육학개론. 서울: 학지사.
  20. 임정아 (2012). 초등학교 과학영재와 일반학생의 귀인성향과 자기 효능감의 관계. 석사학위논문. 서울교육대학교.
  21. 전경원 (1991). 학습장애 영재아와 미성취 영재아: 특성과 지도방안, 교육개발, 13(5), 189- 121, 서울: 한국교육개발원.
  22. 조석희, 이미순, 황동주, 이현주 (2005). 소외 계층 영재의 발굴 및 교육방안 : 소외 계층 영재의 특성과 교육실태 분석을 중심으로. 서울: 한국교육개발원.
  23. 주소영, 이양희 (2011). 청소년용 탄력성 척도개발 및 타당화. 청소년학연구, 18(4), 103-139
  24. 진선홍, 양태연, 한기순 (2012). 영재들의 자살생각에 관한 구조모형 탐색. 영재교육연구, 22(3), 779-800.
  25. 통계청 (2012). 2012 청소년 통계. 서울: 저자.
  26. 하종덕, 송경애 (2004). 과학영재의 스트레스, 완벽성, 낙관성과 학업성취도의 관계에 대한 연구. 영재교육연구, 14(1), 47-64.
  27. 홍은숙 (2006). 탄력성(resilience)의 개념적 이해와 교육적 방안. 특수교육학연구, 41(2), 45-67.
  28. Alva, S. A. (1991). Academic invulnerability among Mexican American students: The importance of protective resources and appraisals. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 13(1), 18-34. https://doi.org/10.1177/07399863910131002
  29. Baum, S. M., Renzulli, J. S., & Hebert, T. P. (1995). Reversing underachievement: Creative productivity as a systemic intervention. Gifted Child Quarterly, 34(4), 224-235.
  30. Bland, L. C., Sowa, C. J., & Callahan, C. M. (1994). An overview of resilience in gifted children. Roeper Review, 17(2), 77-80. https://doi.org/10.1080/02783199409553629
  31. Block, J. H., & Block, J. (1980). "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior." In Minnesota Symposium on Child Psychology, ed. W. A. Collins. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  32. Chapman, R. (1992). Roget's thesaurus. New York: Harper Collins.
  33. Cowan, P. A., Cowan, C. P., & Schulz, M. S. (1996). Thinking about risk and resilience in families. In E. M. Hetherington & E. Blechman (Eds.), Stress, coping, and resiliency in children and families (pp. 1-38). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  34. Doll, B., & Lyon, M. A. (1998). Risk and resilience: Implications for the delivery of educational and mental health services in schools. School Psychology Review, 27(3), 348-363.
  35. Durr, W. K. (1964), The gifted students. New York : Oxford University Press.
  36. Emerick, L. J. (1992). Academic Underachievement Among the Gifted: Students' Perceptions of Factors that Reverse the Pattern. Gifted child Quarterly, 36(3), 140-146. https://doi.org/10.1177/001698629203600304
  37. Gray, J. P. (2001). The Relations of Teacher Education Students' Resiliency, Work Motivation, and School-level Resilience. University of Houston.
  38. Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ Stanford-Binet. Origin and Development. New York: World Block.
  39. Kitano, M. K., & Lewis, R. B. (2005). Resilience and Coping: Implications for Gifted Children and Youth At Risk. Roeper Review: A Journal on Gifted Education, 27(4), 200-205.
  40. Lazarus, R. S., & Folkamn, S. (1984). Stress appraisal and coping. New York: McGraw-Hill.
  41. Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work. ChildDevelopment, 71(3), 543-562.
  42. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: an encompassing multidimensional and hierarchical framing of concepts, causes , correlates, and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35, 353-370. https://doi.org/10.1080/03054980902934639
  43. Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In: Wang MC, Gordon EW, editors. Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects. Erlbaum; Hillsdale, NJ.
  44. Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  45. Neihart, M. (2002). Risk and resilience in gifted children: A conceptual framework. In M. Neihart & S. M. Reis & N. M. Robinson & S. M. Moon (Eds.), The social and emotional development of gifted children: What do we know? (pp. 113-122). Waco, TX: Prufrock.
  46. Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (2002) 'Social and emotional issues facing gifted and talented students: What have we learned and what should we do now?', in Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M. & Moon, S. M., The Social and Emotional Development of Gifted Children. What Do We Know? Washington: Prufrock Press.
  47. Reivich, K., & Shatte, A. (2002). The resilience factor. NY: Borad Books.
  48. Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57, 316-331. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  49. Rutter, M. (1990). Psychosocial resilience and protective mechanisms. In J. Rolf, A.S. Masten, D. Cicchetti, K. Neuchterlein, & S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (pp. 181-214). New York: Cambridge. University Press.
  50. Ryff, C. D., & Singer, B. (2003). The role of emotion on pathways to positive health. In R.J. Davidson, K.R. Scherer, &H.H. Goldsmith (Eds.), Handbook of affective sciences. New York: Oxford University Press.
  51. Schuler, P. A. (2002). Perfectionism in gifted children and adolescents. In M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon (Eds.), the social and emotional development of gifted children (pp. 51-59). Waco: Prufrock Press, Inc.
  52. Seligman, M. E. P. (2000). The optimistic organization. In Learned Optimism : How to change your mind and your life (pp. 254-280). New York : Free Press.
  53. Shore, B. M., Cornell, D. G., Robinson, A., & Ward, V. S. (1991). Recommended practices in gifted education: A critical analysis. New York: Teachers College Press.
  54. Silverman, L. K. (1993). Counseling needs and programs for the gifted. In K. A. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow (Eds.), International Handbook of Research and Development of gifted and Talent (pp. 631-647). Pergamon Press.
  55. Sternberg, R. J., (1997). Successful intelligence. New York: Plume.
  56. Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., & Bundy, D. A. (2001). The Predictive Value of IQ. Merrill-Palmer Quarterly, 47, 1-41. https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0005
  57. Terman, L. M., & Oden, M. H. (1947). Genetic studies of genius, Vol. 4: The gifted child grows up. Stanford, CA: Stanford Univ. Press.
  58. Terman, L. M., & Oden, M. H. (1959). Genetic studies of genius, Vol. 5: The gifted group of midlife: thirty five years' follow up a superior group. Stanford, CA: Stanford Univ. Press.
  59. Terrassier, J. (1985). Dyssynchrony-Uneven development. In J. Freeman (Ed.). The psychology of gifted children (pp.265-274). Chichester, England: John Wiley.
  60. Tieso, C. (2007). Overexcitabilities: A new way to think about talent? Roeper Review, 29, 232-239. https://doi.org/10.1080/02783190709554417
  61. Webb, J. T., & Latimer, D. (1993). ADHD and children who are gifted. Reston, VA: Council for Exceptional Children. ERIC Digests #E522, EDO-EC-93-5.
  62. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (1982). Guiding the Gifted Child. Tucson, AZ: Great Potential Press.
  63. Werner, E. E., & Smith, R. S. (1993). Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. New York: Cornell University Press.
  64. Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 3, 81-85.
  65. Winfield, L. F. (1994). Developing Resilience in Urban Youth. North Central Regional Educational Laboratory.
  66. Witty, P. A. (1971). The education of the gifted and the creative in the U. S. A. Gifted Child Quarterly, 15, 109-116.
  67. Wolin, S. (2003). What is a strength?. Reclaiming Children and Youth. 12:1, pp. 18-21.
  68. Wood, M. & Long, N. (1991). Life space intervention: talking with children and youth in crisis. Austin, TX: Pro Ed: An International Publisher.