DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Education and Training system in Korean Animation Industry - Suggestions about Curriculum in a Department of Animation in Korean Universities from the Perspective of Arts and Cultural Management

한국 애니메이션 인력 양성 시스템에 대한 연구 - 대학 애니메이션 교육 과정에 대한 예술경영적 제언

  • 강윤주 (경희사이버대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2014.02.22
  • Accepted : 2014.03.05
  • Published : 2014.03.31

Abstract

Perspectives on the basis of arts and cultural management, this study intends to suggest improvements in core curriculums that are required in order for South Korea, a country that has initiated into the animation industry through outsourcing from big-budget animation production countries such as America and Japan, to develop its own strong base in creative animation industry. The perspectives of arts management in this context means an integration nexus between human studies, social science and management, and suggestions are as follow: First, it is crucial to understand the current trend of animation industry structure across the globe, as well as to develop the ability of co-production. Animation industry often requires technical skills, capital strength and human resources, each having equal importance. Therefore, thorough analysis of the three components in worldwide animation industry must be preceded for animation production services. To do so, collaboration with major animation creation countries is the best option and is highly encouraged, so that the national animation curriculum shall be enhanced to meet such demands and hence develop various abilities. The second is a good understanding of new-media and new-platforms. Not only the traditional distributor of animation such as television and theater, the distribution system expands its scope to a variety of online sources including pod-casts and the Internet. Under these circumstances, a deep understanding towards animation distribution system and an analysis of the new consumer channel are also of paramount importance for animation production. Third, a possibility of animation supply chain through diversified routes and media have paved the way for a possible animation production services and distribution without a mega-budget. Thus, new curriculum shall need to reinforce marketing and management aspects that will in turn help individuals to establish a self-employed creative business. Last but not least, this study further includes illustration of current curriculum of animation studies in national universities, followed by detailed suggestions for the curriculum improvements based on the above mentioned three factors. It was observed that the current curriculums have been solely focused on practical works and technical skills of animation and art studies; a four-year-course colleges that provide animation courses usually lack components of human studies, social science and management. Thus, this study proposes essential contexts of management studies that are needed for individual business and also curriculum improvements that are derived from the analysis of the current industry and the new media.

본 연구는 미국 및 일본과 같은 대규모 애니메이션 제작국의 하청업으로 애니메이션 산업에 발을 들여놓게 된 한국이 창작 애니메이션 국가로 거듭나기 위해 필수적인 교육 과정에서의 개선점을 예술경영적 관점에서 제시하는 데에 그 목적을 두고 있다. 여기서의 예술경영적 관점이란 인문학 및 사회과학, 경영학적 요소가 통합적으로 연계되는 것을 뜻하며, 이를 위해 다음과 같은 세 가지 요소를 제시하였다. 첫째, 전 세계 애니메이션 산업 구조에 대한 경향 파악 및 합작 능력의 배양이다. 애니메이션 산업은 기술력과 자본력, 그리고 인력이라는 세 가지 요소 중 어느 하나도 미흡하면 안되는 대표적인 문화산업으로 세 가지 요소의 세계적 동향을 파악하는 것은 애니메이션 제작을 위해 필수적이다. 또한 이러한 동향 파악을 위해서는 주류 애니메이션 국가 및 업체와의 합작을 이용하는 것이 가장 좋은 길이므로 국내 애니메이션 교육 과정에서 해외 합작에 필요한 여러 가지 능력을 배양시켜야 한다. 둘째, 뉴미디어와 뉴플랫폼에 대한 이해이다. 기존의 텔레비전과 극장만이 아니라 팟캐스트, 인터넷 등으로 다양해지고 있는 애니메이션 배급 매체에 대한 심도 깊은 이해 및 뉴미디어의 수용자층에 대한 분석은 결국 그에 맞는 애니메이션 작품 제작을 위해 필수적이다. 셋째, 다원화된 매체를 통한 애니메이션 배급 가능성은 대자본 없이도 애니메이션이 제작 및 배급될 수 있다는 길을 열어준 것이므로 이에 맞는 1인 창조기업 창업을 할 수 있도록 경영 및 마케팅 능력을 키워줄 수 있는 교육 내용이 필요하다. 마지막으로 국내 애니메이션 대학 기관의 교육 과정 현황을 간략하게나마 분석한 본 연구의 후반부에서는 이러한 세 가지 요소를 보완한 교육 과정 개선안을 구체적으로 제시하였다. 국내 애니메이션 대학 교육 과정은 애니메이션 실기 및 예술 실기에 치우쳐 있음을 확인할 수 있었고 이에 비해 인문학적, 사회과학적, 그리고 경영학적 분야의 교육 과정은 4년제 종합대학 애니메이션 학과에서는 발견할 수 없었다. 이에 본 연구는 애니메이션 산업 구조 분석 및 뉴미디어를 애니메이션 산업 종사자들의 관점에서 파악할 수 있는 교육 과정, 그리고 애니메이션 1인 창업을 하기 위해 필요한 경영 분야의 내용을 첨가할 것을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 1인 창조기업 육성전략, 한국문화산업포럼, 2008년 12월 20일.
  2. 2011 애니메이션 산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2011년 12월.
  3. 2012 애니메이션 산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2013년 3월.
  4. 감해원, 크리에이티브 애니메이션 프로듀싱 연구 - 픽사 애니메이션의 프로듀싱 사례를 중심으로 -, 중앙대학교 첨단영상대학원 영상예술학과 애니메이션 전공 석사 논문. 2008년 6월.
  5. 김선진, 1인 창조기업 유형 분석 및 성공 전략 연구 - 디지털 콘텐츠 분야를 중심으로 -, 디지털디자인학연구, Vol.10, No.1, 2009, pp. 69-77.
  6. 김준영, 국내 캐릭터 마케팅에 있어서 인터넷 미디어 활용 연구, 중앙대학교 첨단영상대학원, 영상예술학과 애니메이션 이론 전공 석사 논문, 2005.
  7. 김현조, 뉴미디어 애니메이션 콘텐츠 제작접근 방향, 디지털디자인학연구, Vol.10, No.3, 2010, pp. 185-195.
  8. 이주영, 국내 애니메이션 산업 현황 및 뉴미디어 확산에 따른 유통환경 변화, 방송통신정책 제24권 14호 통권 536호, 정보통신정책연구원, pp. 54-75.
  9. A. Arora, V. S. Arunachalam, J. Asundi, and R. Fernandes, "The Indian software services industry", Res. Policy, vol. 30, no. 8, 2001, pp. 1267-1287. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00148-7
  10. A. J. Scott, "Territorial reproduction and transformation in a local-labor market - the animated film workers of Los Angeles," Environment and Planning D: Society & Space, 2, 1984, pp. 277-307. https://doi.org/10.1068/d020277
  11. A. Larson, "Re-drawing the bottom line", in C.A. Stabile and M. Harrison (ed.), Prime Time Animation: Television Animation and American Culture. Routledge: London, 2003. pp. 55-73.
  12. D. Bruton, "International Perspectives on Animation in Higher Education", Connected 2010 - 2nd international conference on design education, 20. June - 1. July 2010, University of New South Wales, Sydney, Australia.
  13. H. Yoon, E. J. Malecki, "Cartoon planet: worlds of production and global production networks in the animation industry", Industrial and Corporate Change, Volume 19, Number 1, 2009, pp. 239-271.
  14. J. Humphrey, H. Schmitz, "How does insertion in global value chains affect upgrading in industrial clusters", Regional Studies, vol. 36, no.9, 2002, pp. 1017-1027. https://doi.org/10.1080/0034340022000022198
  15. J. Stein, "Tiger tiger shining bright", Television Asia, 12(8), 18, 2005.
  16. J. Yap, J. Balboa, "Why has the Philippines lagged?," The East Asian Bureau Econ. Res. (EABER) Newsletter, 2008.
  17. McKinsey Global Institute, The Emerging Global Labor Market: Part 1. The Demand for Offshore Talent in Services. London, U.K.:McKinsey Global Institute, 2005.
  18. T. Tschang, A. Goldstein, "The Outsourcing of 'creative' work and the limits of Capability: The Case of the Philippines'Animation Industry", IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 57, No. 1, Feb. 2010, pp. 132-143. https://doi.org/10.1109/TEM.2009.2028325
  19. T. Westcott, "Globalisation of children's TV and strategies of the "Big Three"", in C. von Feilitzen, U. Carlsson (ed.), Children, Young People and Media Globalisation. Nordicom UNESCO Clearinghouse on Children, Youth and Media: Goteborg, 2002. pp. 69-76.
  20. 양경미: 한국 애니메이션의 역사 - 하청 애니메이션과 TV 애니메이션을 중심으로, 2010, 한국영상자료원. http://www.koreafilm.or.kr/webzine/section_view.asp?Section=16&UpSeq=785&downSeq=1610&intGroupNum=4 (2014년 1월 30일 검색)
  21. C. Panzner, "Ship my units: How European animated series get on U.S. channels", Animation World Magazine, Oct. 31, 2005. http://www.awn.com/animationworld/ship-my-units-how-european-animated-series-get-us-channels (2014년 1월 30일 검색)
  22. G. Bendazzi, "Quirino Cristiani, the untold story of Argentina's pioneer animator", Animation World Magazine, 1(4), http://www.awn.com/mag/issue1.4/articles/bendazzi1.4.html (2014년 1월 30일 검색)
  23. H. Wong, "Helping hand in the animation boom - Asian governments", Animation World Magazine, Oct. 23, 2006. http://www.awn.com/animationworld/helping-hand-animation-boomasian-governments, (2014년 1월 30일 검색)
  24. T. W. Malone, R. J. Laubacher, "The Dawn of the E-lance Economy", in: Harvard Business Review, Sep. 1998 http://hbr.org/1998/09/the-dawn-of-the-e-lance-economy/ar/1 (2014년 1월 29일 검색)