DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Business Model Innovation : The Case of Joycube and Netflix

비즈니스 모델 혁신의 성공 및 실패 사례연구 : 조이큐브와 넷플릭스 중심으로

  • 한정희 (전남대학교 경영전문대학원 기술경영전담) ;
  • 조옥주 (전남대학교 경영전문대학원)
  • Received : 2014.01.24
  • Accepted : 2014.03.09
  • Published : 2014.03.31

Abstract

This study explores to identify the characteristics of the business model by comparing and analyzing the value creation between two cases, and to be successful in business model innovation. In order for the pursuit of purposes, domestic and international firm' business model cases are analyzed. Regarding the business model innovation, huge differences are found between two cases. First, a clear customer value proposal is important. Netflix is constantly monitoring the customer's needs and satisfactions to improve value proposition, while Joycube, domestic firm does not adjust to meet the change of the customer's behaviors. Second, the business model innovation should be taking into account the customer's behaviors in the constant changing market environments. For the growth, firms should consider strategic monitoring the market environments, and find a novelty of the markets, and to create the jump through business model innovation.

Keywords

References

  1. 정회경,미디어 경영 경제, 커뮤니케이션 북스, 2013.
  2. 홍성준,차별화의 법칙 : 소비자를 유혹하는 24가지 키워드, 새로운 제안, 2005.
  3. 강한수 "성공적인 비즈니스 모델의 조건",삼성경제연구소, 제108호, 2011.
  4. 김병수, "고객을 움직이는 넷플릭스의 마법", 삼성경제연구소, 제84호, 2010.
  5. 김봉재, "비즈니스 모델 혁신에 대한 탐색적 연구", 학위논문, (2005), pp.1-107.
  6. 김아랑, "기업의 지속적인 가치창출을 위한 비즈니스 모델 혁신 전략 : 경쟁기업의 비즈니스모델 사례연구", 학위논문, (2013), pp.1-101.
  7. 박현주, "디지털 콘텐츠와 문화 수용",정보통신정책연구, 제17권, 제19호, 통권 380호, (2005), pp.1-21.
  8. 정상철, "문화산업의 서비스혁신 분석 : 속성 중심접근법을 중심으로",한국IT서비스학회지, 제10권, 제4호(2011), pp.103-117.
  9. 안지항, 최상훈, 장석권, 김용호, "비즈니스 모델 분석 프레임 워크의 개발과 적용",Inf Syst Rev, 제5권, 제1호(2003), pp.19-32.
  10. 양희웅, "디지털콘텐츠 산업 발전을 위한 유통 효율화 방안", 학위논문, (2008), pp.1-68.
  11. 양경미, "한국 디지털영화 유통시장의 현황과 과제 : DVD, VOD 그리고 인터넷 영화시장을 중심으로,디지털영상학술지, 제1권(2004), pp.67-90.
  12. 양희동, 이채영, 황세윤, "비즈니스 모델 분석을 통한 모바일 증강현실 시장현황 및 활성화 방안",Internet and Information Security, 제1권, 제1호(2010), pp.5-27.
  13. 이동현 "비즈니스 모델의 개념에 관한 연구", 한국항공경영학회지, 제5권, 제1호(2007), pp. 175-194.
  14. 이한석, "온라인 환경에서 디지털콘텐츠의 특성과 소비행동의 관계",한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호(2011), pp.234-241. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.234
  15. 장동익, "케이블 TV 기반 VOD 서비스의 구현 방안",한국방송공학회지, 제9권, 제3권, (2004), pp.68-77.
  16. 진성철, 박원준, "인터넷 VOD 서비스 이용자의 영화 콘텐츠 이용에 관한 연구",한국전자통신학회 논문지, 제8권, 제2호(2013), pp.255-261. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2013.8.2.255
  17. 좌승희, 이태규, "한국영화산업 구조변화와 영화산업정책 : 수직적 결합을 중심으로,한국경제연구원 연구보고서, Vol.2006-01(2006), pp.1-225.
  18. 한국콘텐츠진흥원, "넷플릭스 : 방송계를 뒤흔들다",미국콘텐츠산업동향, 2013.
  19. 황부군, "VOD 서비스 활성화를 위한 규제 정책에 관한 연구", 학위논문, (2008), pp.1-249.
  20. Chesbrough, H., Business model innovation : It's not just about technology anymore. Strategy and Leadership, Vol.35, No.6(2007), pp.12-17.
  21. Porter, M., Competitve Advantage, Free Press, New York, 1985.
  22. Rappa, M., Managing the digital enterprise : Business models on the web, Retrieved March, 30, 2010.
  23. Timmers, P., Business moedls for electronic markets. Electronic Markets, Vol.8, No.2 (1998), pp.3-8.
  24. Zott, C., R. Amit, and L. Massa, "The business model : Theoretical roots, recent developments, and future research", IESE Business School, Working Paper WP-862, 2010.
  25. RedBeanz, "비디오가게의 종말, 차세대 대여 산업은?" http://www.plusblog.co.kr/450, 2010.
  26. 손재권, "넷플릭스 디스럽트 스트리밍 미디어 시대 온다", http://jackay21c.blogspot.kr/2013/03/blog-post_4169.html, 2013.
  27. 장진호, "비디오 가게", http://cafe.naver.com/bmgtc/165203, 2010.