DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Perception Changes Before and After an LIS Student-Librarian Mentoring Program

예비사서-사서간 멘토링 프로그램 운영전후 인식변화연구

  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 최원태 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 홍수지 (국립세종도서관 서비스이용과)
  • Received : 2014.01.15
  • Accepted : 2014.02.20
  • Published : 2014.02.28

Abstract

Mentoring programs have proven highly successful in many industries, and therefore there is an increasing demand for such programs in other fields. Therefore, this study proposed to design and operate an LIS student-librarian mentoring program. To accomplish this, mentees were selected from the LIS students at K University, and mentors were selected by mentees from a pool of LIS workers. The mentoring program was then operated for three months, and all participants were surveyed before and after the program. As a result, first, it was revealed that the librarian mentoring program allowed mentees to enhance their understanding of the practical field, and help them to set career paths and goals. Second, participants insisted that six months is a more appropriate mentoring period, 2-3 hours per meeting is proper as a mentoring time, and considered that the information for mentors and mentees must be provided to each other before mentoring. Third, the intention to rejoin a mentoring program in the future was very high in both groups, but they insisted that the financial support, locational support, and providing sufficient information about mentoring program must be considered.

멘토링 프로그램의 성과가 입증되고 그에 대한 요구가 증가하고 있는 가운데, 본 연구에서는 예비사서-사서간 멘토링 프로그램을 기획하여 개발하고 이를 적용해 봄으로써 활성화방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 K대학의 문헌정보학과 학생들을 대상으로 멘티를 모집하고 멘티가 원하는 멘토를 선정한 후 약 3개월간 멘토링 프로그램을 운영한 후, 프로그램 전후 설문을 통해 인식변화를 조사하였다. 그 중 핵심적인 연구결과만을 제시하면, 첫째, 예비사서-사서간 멘토링 프로그램은 멘티들의 현장실무에 대한 이해도를 높이고 진로 및 비전 설정에 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 멘토링 기간은 6개월 정도, 멘토링 시간은 회당 2-3시간이 적당하다고 하였고 멘토 및 멘티에 대한 정보가 멘토링 전에 제공되어야 한다고 하였다. 셋째, 멘토링의 재참여 의지는 두 집단 모두 매우 높게 나타났으나 경제적 지원, 장소지원, 기획된 멘토링 프로그램에 대한 충분한 정보제공이 고려되어야 한다고 하였다.

Keywords

References

  1. 김순규, 이재경. 2007. 빈곤청소년의 심리, 사회적 적응을 위한 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년학연구, 14(5): 75-98.(Kim, Soon-Gyu and Lee, Jae-Kyoung. 2007. "Effectiveness of Mentoring Program for Psychosocial Adjustment of Adolescents in Poverty." Korean Journal of Youth Studies, 14(5): 75-98.)
  2. 노영희, 안인자, 오세훈. 2013. 사서직 고용현황 및 인력개발에 대한 현장사서 요구 분석. 한국정보관리학회지, 30(4): 61-91.(Noh, Young-Hee, Ahn, In-Ja and Oh, Se-Hoon. 2013. "Analysis of Field Librarians" Employment Needs and Human Resource Development in Librarianship." Journal of Korean Society for Information Manegement, 30(4): 61-91.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.061
  3. 박경민. 2008. 대학생 멘토링 프로그램 사례연구. 사회복지실천, 7(1): 159-183.(Park, Kyoung-Min. 2008. "A Case Study of University Students Mentoring Program for the Children of Low Income Families." Journal of Social Work Practice, 7(1): 159-183.)
  4. 박현선. 1998. 빈곤청소년의 학교 적응유연성. 박사학위논문, 서울대학교 대학원 사회복지학과.(Park, Hyun-Sun. 1998. The School resilience of Korean adolescents in poverty. Ph.D. diss., University of Seoul.)
  5. 방진희. 2004. 저소득 한부모 가정 청소년의 심리, 사회 적응향상을 위한 멘토링 프로그램 효과성 연구. 사회복지실천, 4: 113-142.(Pang, Ji Ni. 2004. "A Study on Effect of Mentoring Program to Enhance Psycho Social Adaptability of Adolescents in a Low-income and Single-parent Family." Journal of Social Work Practice, 4: 113-142.)
  6. 성경주. 2009. 대학생 멘토링 프로그램 활동의 실태현황, 기대효과 및 활성화 방안. 석사학위논문, 한남대학교 청소년지도학 전공.(Seong, Gyeong-Joo. 2009. Survey and discussion to stimulate mentoring program activities for collage students. M.A. thesis, Hannam University.)
  7. 성문주, 유지영. 2013. 대학생 멘토링 프로그램 사례연구: 멘토지원에 대한 함의를 중심으로. 한국청소년연구, 24(2): 5-33.(Seong, Moon-Ju and Yoo, Ji-Young. 2013. "Supporting undergraduate student mentors in mentoring programs for youth: A case study." Studies on Korean Youth, 24(2): 5-33.)
  8. 오미선, 권일남. 2012. 멘토의 공감능력이 멘토링관계와 멘티의 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구, 19(7): 119-136.(Oh, Mi-Sun and Kwon Il-Nam. 2012. "The Effects of mentor`s empathic ability on mentoring relationship and mentee`s self-esteem." Korean Journal of Youth Studies, 19(7): 119-136.)
  9. 유성경, 이소래. 1999. 비행예방을 위한 청소년멘토링프로그램. 서울: 한국청소년상담원.(Yoo, Sung-Kyung and Lee, So-Rae. 1999. Youth Mentoring Program for Delinquency Prevention. Seoul: Korea Youth Counseling Institute.)
  10. 이길영, 황명식. 2004. 대학생 멘토링이 중학생 영어학습에 미치는 영향. 영어교육, 59(2): 237-268.(Lee, Kil-Ryoung and Hwang, Myeong-Shik. 2004. "The impact of collegian mentoring on English learning of secondary students." English Teaching, 59(2): 237-268.)
  11. 이철찬. 2008. 대학도서관 사서의 멘토링에 관한 연구: p대학교 도서관 중심으로. 한국비블리아학회지, 19(2): 187-198.(Lee, Cheol-Chan. 2008. "A Study on Mentoring for University Librarians: Case Study of P University Library." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 19(2): 187-198.)
  12. 전광석. 2010. 위기 청소년을 대상으로 한 멘토의 역량 강화 방안에 관한 연구. 청소년문화포럼, 23: 206-236.(Jeon, Kwang-Suk. 2010. "The study of methods to strengthen Mento`s ability on teenagers in crisis." Forum for Youth Culture, 23: 206-236.)
  13. 조혜진. 2009. 보육시설에서 초임교사를 멘토링하는 경력교사의 어려움과 효과적인 멘토링을 위한 중요요소. 아동교육연구, 29(5): 21-43.(Cho, Hyea-Jin. 2009. "The difficulties of experienced teachers in mentoring beginning teachers and identifying the essential elements of effective mentoring." Journal of Early Childhood Education, 29(5): 21-43.)
  14. 최경일. 2008. 한부모 가정의 청소년과 교사 간 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 청소년복지연구, 10(1): 47-67.(Choi, Kyung-Il. 2008. "A Study on Effectiveness of a Mentoring Program with Teachers as Mentors for Youths in Single Parent Families." Journal of Adolescent Welfare, 10(1): 47-67.)
  15. 최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010a. 저소득 아동.청소년 대상 멘토링에 대한 성과 인식 연구: 멘티, 멘토, 멘티부모의 다각적 성과 인식을 중심으로. 청소년학연구, 17(9): 253-276.(Choi, Seon-Hee, Kim, Hee-Soo, Yang, Hae-Won, Lee, Keun-Young and Choi, Ji-Hyeon. 2010a. "A Study on Perceived Outcome of Mentoring for Children and Adolescents in Low-income Family." Korean Journal of Youth Studies, 17(9): 253-276.)
  16. 최선희, 김희수, 양혜원, 이근영, 최지현. 2010b. 저소득 아동.청소년 대상 멘토링의 과정 및 성과에 대한 질적 연구: 멘티, 멘토, 멘티부모, 실무자 면접 결과를 중심으로. 청소년복지연구, 12(3): 79-118.(Choi, Seon-Hee, Kim, Hee-Soo, Yang, Hae-Won, Lee, Keun-Young and Choi, Ji-Hyeon. 2010b. "The Outcome and the Process of a Mentoring Program for the Children and Adolescents of Low Income Families." Journal of Adolescent Welfare, 12(3): 79-118.)
  17. 최이원. 2003. 중학생 멘토링 경험이 자아정체감 형성에 미치는 영향. 석사학위논문, 명지대학교 대학원 청소년지도학과.(Choi, Lee-Won. 2003. A Study on Middle school students' Ego-identity by Mentoring Experience. M.A. thesis, Myongji University.)
  18. Bullington, J. S. and Boylston, S. D. 2001. "Strengthening the profession: assuring our future." College & Research Libraries News, 62(4): 430-432.
  19. Cannister, Mark. W. 1999. "Mentoring and spiritual well-being of late adolescence." Adolescence, 34: 769-780.
  20. Dennis, Gregory. 1993. "Mentoring." Education Consumer Guides. [online] [cited 2013. 7. 5.]
  21. Frecknall, P. and Luks, A. 1992. "An evaluation of parental assessment of the Big Brothers/ Big Sisters Program in New York City." Adolescence, 27(107): 715-719.
  22. Jekielek, S., M., K. A. and Hair, E. C. 2002. Mentoring programs and youth development. Washington D.C.: Edna McConnell Clark Foundation.
  23. Martin, S. M. and Sifers, S. K. 2012. "An evaluation of factors leading to mentor satisfaction with the mentoring relationship." Children and Youth Services Review, 34(5): 940-945. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.01.025
  24. Pryce, Julia. 2012. "Mentor Attunement: An approach to successful school-based Mentoring Relationships." Child and Adolescent Social Work Journal, 29(4): 285-305. https://doi.org/10.1007/s10560-012-0260-6
  25. Ritchie, A. and Genoni, P. 1998. "How to set up a facilitated Group Mentoring Program." Australian Library and Information Association Fifth Biennial Conference: Pathways to Knowledge, Adelaide: 569-573.