초록
본 연구는 재가 장기요양시설 요양보호사가 요양서비스 제공에 있어서 보호자와의 관계로 인해 어려움을 겪고 있는 상황에서 수급노인 보호자와의 의사소통이 요양보호사 직무만족에 미치는 영향을 분석하여 요양보호사의 근무여건개선에 근거자료로 삼는데 목적이 있다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 요양보호사들은 하루 4시간 근무하는 계약직으로서 급여가 적은 경우에 직무만족도가 높고, 보호자와의 의사소통도 잘되는 것으로 나타났다. 요양보호사들의 대다수가 가족요양을 목적으로 자격을 취득하였고, 특정 기관에 귀속되기 보다는 유연하게 근무하는 것을 선호하기 때문이다. 둘째, 수급노인 보호자가 남성으로 배우자 혹은 자녀인 경우, 연령이 높은 경우, 보호자로부터 부당한 요구를 받지 않는 경우에 직무만족도가 높고, 의사소통이 잘되는 것으로 나타났다. 요양보호사의 대부분이 법규에 규정된 역할이 아닌 과도한 가사지원을 보호자와 대수급자로부터 요청을 받기 때문이다. 셋째, 수급노인 보호자와 의사소통이 잘되어 관계가 좋을수록 직무만족도가 높았다. 요양보호사 직무만족에 보호자와의 의사소통이 중요한 만큼, 수급노인 보호자를 대상으로 하는 의식교육, 요양보호사를 위한 의사소통 방법에 대한 교육프로그램 운영이 필요하다. 아울러 요양보호사와 보호자가 친밀감과 의사소통을 잘할 수 있도록 요양보호사와 보호자 사이의 관계를 규정한 업무매뉴얼도 마련하여 제공할 필요가 있다.
In this study, the effect of communication with a guardian of a recipient of a Long-term Care Program on job satisfaction of care helpers of in-home care facilities for the elderly is analyzed. First, most of the care helpers are content with their job despite low pay and short work-hour. Especially, they are aware of the need of communication with a guardian but skeptical about the need of having intimacy with a guardian, so the relation between a care helper and a guardian is usually formal only. Second, in terms of characteristics of a guardian, care helpers have higher job satisfaction when a guardian is a male and old, and does not have an unreasonable demand. Third, they have higher job satisfaction when they have better communicate with a guardian rather than higher intimacy. Considering this result, we should make programs such as education for a guardian to develop intimacy with a care helper and one for a care helper to develop intimacy and communicate effectively with a guardian. It is also needed to have guidelines which set up relationship between a helper and a guardian.