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Effects of Service Orientation on Pro-social behavior in the Care Facility for the Elderly

노인요양시설의 서비스지향성이 친사회적 행동에 미치는 영향

  • 곽의수 (서울시립대학교 일반대학원 사회복지학과) ;
  • 김관용 (서울시립대학교 일반대학원 사회복지학과) ;
  • 김제선 (한국사회복지사협회)
  • Received : 2014.04.04
  • Accepted : 2014.05.17
  • Published : 2014.05.28

Abstract

In this study, to know the influence of pro-social behavior by service orientation of care facility for the elderly, made a research from 80 care facility for the elderly of about 400 professor employees with visiting them and by the mail. survey was from 302 senior citizens by 61 facilities, and the final analysis was helped by 297 professor employees. First, as analysis from the standard of prime variable, it showed 3.84 of relatively high marked from the who have had aware of the level of pro-social behavior. overall, standard of service orientation shown 3.69 out of 5 which is also relatively high. Looking at the sub- dimensions of service-oriented leadership performance has shown 4.13 points out of 5, 3.78 points out of 5 on buildup the systems, management of human resource orientation shown 3.5 points out of 5 and attitude of services shown 3.36 points out of 5. In general, the service has showed up higher points on the overall. Second, by the analysis from the regression analysis, fulfillment of leadership (B=.004, P=.938), attitude of service (B=.031, P=.476), management of human resource (B=.147, P=.003), system build up (B=.175, P=.001) were made meaningfully influenced on pro-social behavior. Especially, the sub- dimensions of human resource management and the system buildup had a importantly major role for influencing on pro-social behavior. Based on this, in this study, care facility for the elderly professionals the ability to manage human resources programs and services to improve the efficiency of the system was proposed for building plans.

본 연구는 노인요양시설의 서비스지향성이 친사회적 행동에 미치는 영향을 파악하기 위해 서울특별시 노인요양시설 종사자 80개 시설 400명을 대상으로 우편조사 및 방문을 통하여 조사를 하였다. 설문응답은 61개 시설 302명이였으며, 최종 설문분석에는 297명의 종사자가 분석에 사용되었다. 주요한 연구내용으로는 첫째, 노인요양시설 종사자의 친사회적행동의 수준은 3.84로, 서비스지향성의 전반적인 수준은 3.69으로 5점 만점에 비교적 높게 나타났다. 둘째, 회귀분석에 의하면, 리더십수행(B=.004, P=.938), 서비스태도(B=.031, P=.476), 인적자원관리(B=.147, P=.003), 서비스시스템(B=.175, P=.001)은 친사회적행동에 의미 있게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 서비스지향성의 하위요소 중 인적자원관리와 서비스시스템이 친사회적 행동에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이를 토대로 본 연구에서는 노인요양시설에서 인적자원관리를 위해 종사자 능력을 향상시키기 위한 프로그램과 서비스시스템의 효율적 구축을 위한 방안을 제시하였다.

Keywords

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